تکنولوژیهواوی

مدیر ارشد هواوی پس از توافق با آمریکا آزاد شد

منگ وانژو سال 2018 به اتهام نقض تحریم‌‌های آمریکا علیه ایران در کانالا بازداشت شد

وزارت دادگستری آمریکا پس از حصول توافق با منگ وانژو، مدیر ارشد مالی هواوی، با بازگشت وی به چین موافقت کرد.

منگ وانژو در سال 2018 به اتهام نقض تحریم‌‌های آمریکا علیه ایران و بنا به درخواست آمریکا در کانالا بازداشت شد. او بارها اعلام کرد که این اتهامات بی‌اساس است و مخالف استرداد به آمریکا بود.

در این مدت، منگ وانژو در بازداشت خانگی به سر ‌می‌برد. حال طی توافق صورت گرفته، او برخی از اتهامات مطرح‌شده علیه خود را پذیرفت و در صورت عمل به تعهداتش، دادستانی نیز اتهامات مربوط به کلاهبرداری‌‌های بانکی و مخابراتی علیه وی را تعلیق و در نهایت، لغو خواهد کرد.

مدیر ارشد مالی هواوی روز جمعه و از راه دور، در جلسه دادگاه فدرال شرکت کرد و به گفته وزارت دادگستری آمریکا، در زمینه اتهامات علیه منگ وانژو توافقاتی حاصل شد. دادستان‌‌ها مدعی شدند که منگ در سال 2013، اطلاعات غلطی را در خصوص ارتباط هواوی با ایران در اختیار بانک‌‌ها قرار داد. منگ اما این اتهامات را که ‌می‌توانست به صدور حکم 30 سال زندان برای وی تمام شود، رد کرد.

بازداشت خانگی منگ منجر به بروز اتفاقاتی در سطح بین الملل شد به طوری که چند روز پس از دستگیری وی، دو کانادایی در چین دستگیر شدند. وال استریت‌ ژورنال در گزارش خود نوشت که توافق دادستانی آمریکا با منگ ‌می‌تواند منجر به آزاد شدن این دو شهروند کانادایی شود.

گفته ‌می‌شود که مقامات دولت ترامپ نیز در سال گذشته، پیشنهاد مشابهی را برای حل و فصل اختلافات به منگ ارائه کردند اما او هیچگونه اتها‌می‌علیه خود را نپذیرفت. با روی کار آمدن دولت بایدن، این پرونده بار دیگر به جریان افتاد و به نظر ‌می‌رسد که اشتیاق وی برای دیدار خانواده‌اش، باعث شد تا برخی از اتهامات را قبول کند و با وزارت دادگستری آمریکا به توافق برسد.

طبق آخرین شنیده‌‌ها، قرار بود که در اواخر سال جاری میلادی، یک قاضی در ونکوور کانادا، دستور تحویل این مدیر ارشد هواوی به آمریکا را صادر کند. در حال حاضر، اتهاماتی علیه هواوی و شرکت‌‌های زیرمجموعه آن در آمریکا مطرح و اختلاف نظرهای زیادی میان این طرفین حاکم است.

مقامات آمریکا طی لابی‌‌هایی که با متحدان خود داشتند از آنها خواستند تا به دلیل نگرانی‌‌های امنیت ملی از تجهیزات مخابراتی مربوط به فناوری 5G هواوی استفاده نکنند. هواوی اما بارها اعلام کرده که این تجهیزات کاملا امن هستند.

منبع
Engadget

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا