شبکه‌های اجتماعی

تیک‌تاک، سلطان بلامنازع محتواهای وایرال

اپ چینی TikTok، چگونه دنیا را درنوردید؟

حالا دیگر کمتر کسی است که نام تیک‌تاک را نشنیده باشد و یا محتواهای این شبکه اجتماعی را در قالب ویدئوهای کوتاه و گیف در شبکه‌های اجتماعی مختلف ندیده و آنها را برای دوستان خود ارسال نکرده باشد. این ذات «TikTok» است؛ ایجاد محتواهایی که کوتاه و جالبند و شما را به اشتراک گذاری آن و یا تولید ویدئویی مشابه ترغیب می‌کنند؛ از ویدئوهای انجام حرکات عجیب و غریب یا هماهنگ گرفته تا ویدئوهایی در زمینه مد، آرایش و تناسب اندام که هر کدام طرفداران خاص خود را دارند.
حتی همین شبکه اجتماعی باعث شده است نام‌های جدیدی که تا مدتی قبل کسی آنها را نمیشناخت، در فضای مجازی دنیا به شهرت و ثروت چشمگیری دست پیدا کنند و به نوعی «ستاره» شوند. خابی لیم، تیک تاکر ۲۱ ساله و سنگالی، یکی از همین چهره‌های نوظهور است که به یکباره محتواهایش در تیک تاک محبوبیت زیادی بین کاربران پیدا کرد و همین شهرت حتی پای وی را به جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۱ باز کرد.
خابی لایم، تیک تاکر معروف در جشنواره فیلم ونیز 2021
خابی لایم، تیک تاکر معروف در جشنواره فیلم ونیز 2021

تیک‌تاک زمین بازی را عوض کرد

 شبکه اجتماعی تیک‌تاک را می‌توان سلطان محتواهای وایرال دانست. محتواهایی که به سرعت ویروس در فضای آنلاین پخش می‌شوند و توجه زیادی به خود جلب می‌کنند. قدرت نفوذ و اثرگذاری این شبکه اجتماعی به قدری است که بسیاری از کاربران نوجوان این پلت‌فرم، توانسته‌اند در یک شب میلیون‌ها کاربر جذب کرده و به یک ستاره شبکه‌های اجتماعی تبدیل شوند؛ طبیعتا در پی کسب چنین طیف گسترده‌ای از مخاطبان، میلیون‌ها دلار پول نیز به جیب زده و زندگی آنها یکباره دگرگون شده است.

محبوبیت تیک‌تاک با چنان رشدی همراه بود که بسیاری از پلت‌فرم‌های مطرح و غول‌های دنیای تکنولوژی انگشت به دهان ماندند و برای ایجاد امکانی مشابه آنچه این پلت‌فرم به کاربرانش عرضه می‌کند دست به کار شدند. نفوذ بالای این اپ چینی پای آن را به دنیای سیاست نیز باز کرد و اخبار جدال تیک‌تاک با دونالد ترامپ مدت‌ها بحث داغ رسانه‌های تکنولوژی بود.

ایده و رکوردهای TikTok

این اپلیکیشن چینی با ایده اشتراک‌گذاری ویدئوهای کوتاه، به خوبی توانسته نظر مخاطبان کم سن و سال را جلب کند و به یکی از ۱۰ شبکه اجتماعی محبوب و پردانلود دنیا تبدیل شود. طبق آمارهای «استاتیستا»، اپلیکیشن تیک‌تاک اکنون با داشتن بیش از ۷۳۲ میلیون کاربر فعال در ماه، در رتبه هفتم محبوب‌ترین پلت‌فرم‌های شبکه اجتماعی و پیام‌رسان قرار دارد.

محبوب ترین شبکه های اجتماعی و پیامرسان در سال 2021
محبوب ترین شبکه های اجتماعی و پیامرسان در سال 2021- بر حسب تعداد کاربران (میلیون نفر) – منبع: «استاتیستا»

سال گذشته تیک‌تاک توانست رکوردهای قابل توجهی مانند دستیابی به تعداد دو میلیارد دانلود از پلی‌استور و اپ‌استور را نیز به دست آورد. ماه گذشته نیز اپلیکیشن تیک‌تاک با پشت سر گذاشتن رقبای قدرتمندی همچون فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ، توانست به پردانلودترین اپلیکیشن شبکه اجتماعی در جهان تبدیل شود. تا سال ۲۰۲۱ این عنوان در اختیار فیس‌بوک بود، اما ورود تیک‌تاک به بازار اپلیکیشن‌های موبایلی زنگ خطر را برای فیس‌بوک به صدا درآورد و طولی نکشید این اپ به محبوبیتی فراتر از انتظارها دست یافت. البته پاندمی کرونا و محدود شدن سرگرمی‌های افراد نیز در این رشد بی‌سابقه بی‌تاثیر نبوده‌اند.

شهرت تیک‌تاک در سال‌های اخیر بیشتر معطوف به بحث سرگرمی و ویدئوهای چالشی آن است. در این ویدئوهای کوتاه ۹ تا ۱۵ ثانیه‌ای، عموما یک کاربر با انجام یک کار عجیب یا جالب، کاربران دیگر را به انجام آن حرکت و اشتراک‌گذاری ویدئوهای آن در این پلت‌فرم دعوت می‌کند و همین در جلب‌توجه‌ها به این شبکه اجتماعی بسیار موثر بوده است.در کمتر از ۱۸ ماه، تعداد کاربران آمریکایی تیک‌تاک، رشدی ۵/  ۵ برابری را تجربه کرد. مجموع بازدید ویدئوهای درج شده در این پلت‌فرم روزانه بیش از یک میلیارد بازدید است.

محبوبیت تیک تاک در میان کاربران زیر 30سال

سن حدود 60 درصد از کاربران تیک تاک زیر 30 سال است - منبع: App Ape
سن حدود 60 درصد از کاربران تیک تاک زیر 30 سال است – منبع: App Ape

بر اساس گزارش وب‌سایت wallaroomedia، سن نیمی از کاربران تیک‌تاک زیر 30 سال است و جالب اینکه ۵/  ۳۲ درصد از کاربران حتی بین ۱۰ تا ۱۹ سال سن دارند. بسیاری معتقدند این اپ را می توان یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی در میان نسل Z (رده سنی 6 تا 24 سال) دانست. این حقیقت در کشورهایی مانند امریکا و بخش های زیادی از اروپا بیشتر صادق است و مدیران بازاریابی شرکت ها در انتخاب پلتفرم های دیجیتال برای تبلیغات خود این مورد را مدنظر قرار می دهند. کاربران این پلت‌فرم به‌طور میانگین ماهانه ۸۵۰ دقیقه در آن وقت می‌گذرانند.

محبوبیت بالای تیک تاک در میان نسل Z
محبوبیت بالای تیک تاک در میان نسل Z

نفوذ بالای تیک‌تاک در میان نسل جوان، بر دنیای محتواهای سرگرم کننده قدیمی‌تر مانند موسیقی و فیلم نیز بی‌تاثیر نبوده است. به‌طوری که به کارگیری یک موسیقی در یک ویدئوی پربیننده تیک‌تاک، به سرعت توجه کاربران را به آن موسیقی و گروه تهیه‌کننده‌اش جلب کرده و آنها را نیز به ثروت می‌رساند.

رشد چشمگیر ارزش تیک‌تاک و بایت‌دنس

با افزایش تعداد نصب و محبوبیت تیک‌تاک، ارزش تقریبی این شرکت چیزی حدود ۵۰ میلیارد دلار برآورد شده است. این محبوبیت بر رشد ارزش شرکت مادر این پلت‌فرم یعنی «بایت دنس» نیز بی‌تاثیر نبوده است. بر اساس گزارش بیزینس اینسایدر، به نظر می‌رسد ارزش شرکت بایت‌دنس، به چیزی حدود ۲۵۰ میلیارد دلار رسیده است. این درحالی است که تا همین چند ماه پیش ارزش تقریبی آن حدود ۲۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شد و در سال ۲۰۱۷ این عدد چیزی در حدود ۱۴۰ میلیارد دلار بود.

رشد چشمگیر ارزش تیک‌تاک و بایت‌دنس
رشد چشمگیر ارزش تیک‌تاک و بایت‌دنس

بر اساس اعلام بلومبرگ، با این حساب می‌توان گفت اکنون ارزش بایت دنس از شرکت‌هایی مانند کوکاکولا و توییتر فراتر رفته است. داده‌های بازار نشان می‌دهند ارزش توییتر تنها ۸/  ۴۸ میلیارد دلار و ارزش شرکت کوکاکولا حدود ۲۲۸ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

تاریخچه و تحولات تیک‌تاک

داستان موفقیت و سیر تحول تیک‌تاک شنیدنی است. شاید باور نکنید اما این شبکه اجتماعی تا پیش از ادغام با پلت‌فرم Musical. ly چندان حرفی برای گفتن نداشت. اما ادغام این دو مجموعه سرنوشت تیک‌تاک را تغییر داد و کاری کرد که این پلت‌فرم به خاستگاه بسیاری از محتواهای سرگرم‌کننده تبدیل شود و فرهنگ محتواهای وایرال اینترنتی را دستخوش تغییر کند.

بایت دنس، مالک شرکت تیک‌تاک، ابتدا آن را در سال ۲۰۱۶ و با نام دوئین (Douyin) در چین عرضه کرد و سپس در سال ۲۰۱۷ عرضه این اپ را با نام تیک‌تاک در دیگر کشورهای جهان ادامه داد. با آنکه این دو سرویس در واقع مشابه هم هستند، اما کاربران چینی فقط به نسخه دوئین دسترسی دارند و تیک‌تاک مختص کشورهای غیرچینی است.

آغاز رشد TikTok پس از ادغام با Musical. ly

آغاز رشد تیک تاک پس از ادغام با اپلیکیشن musical.ly
آغاز رشد تیک تاک پس از ادغام با اپلیکیشن musical.ly

خرید پلت‌فرم Musical. ly توسط بایت‌دنس و ادغام آن با تیک‌تاک، نقطه عطف سرنوشت این شبکه اجتماعی بود. زیرا عمده رشد تعداد کاربران، محبوبیت تیک‌تاک و اقبال کاربران غربی به این پلت‌فرم، پس از ادغام آن با musical. ly در ماه اوت سال ۲۰۱۸ اتفاق افتاد. تیک‌تاک ظرف دو سال به جایگاهی رسید که اکنون رقیبی جدی برای پلت‌فرم‌های مطرحی مانند یوتیوب، اسنپ‌چت، فیس‌بوک و… به حساب می‌آید. این اپلیکیشن اکنون در بیش از ۱۵۰ کشور دنیا که به ۷۵ زبان مختلف صحبت می‌کنند دانلود و نصب می‌شود. ایده این شبکه اجتماعی بسیار ساده است. ساخت ویدئوهای کوتاه و خلاقانه، اشتراک‌گذاری آن در این پلت‌فرم و انتشار به صورت وایرال.

در واقع، تیک‌تاک سبک جدیدی از تماشا و کار با محتوای ویدئویی را ارائه داد و استقبال کاربران نیز بسیاری از شرکت‌ها را بر این داشت تا با الگوبرداری از این ایده، سرویس‌های مشابه خود را برای جذب مخاطب عرضه کنند. اگرچه در این بین، یوتیوب هم بسیار تاثیرگذار ظاهر شد و تجربه جدیدی از ورود به دنیای ویدئو را برای کاربران رقم زد، اما تیک‌تاک مسیری متفاوت و جدید را برای خود ترسیم کرد. ویدئویی‌هایی کوتاه با مدت زمان ۹ تا ۱۵ ثانیه که به سرعت فراگیر و به بستری برای سرگرمی و ایجاد کارهای خلاقانه تبدیل شد. البته تیک‌تاک در ماه ژوئیه، سقف زمانی ویدئوهای خود را به سه دقیقه افزایش داد تا فرصت برای آپلود ویدئوهایی طولانی‌تر نیز فراهم باشد.

نفوذ TikTok در میان کاربران آمریکایی

سیر تحولات تیک تاک در آمریکا
سیر تحولات تیک تاک در آمریکا

به هر روی، نوآوری تیک‌تاک و علاقه کاربران به ایجاد ویدئوهای کوتاه در زمینه‌ها و اهداف مختلف، روزبه‌روز بیشتر شد و حتی بسیاری از شرکت‌ها از این بستر برای تبلیغ کالاها و خدمات خود استفاده می‌کردند. تیک‌تاک در گزارشی که مدتی قبل منتشر کرد اعلام کرد از ماه ژانویه ۲۰۱۸، میزان کاربران فعال ماهانه این اپلیکیشن با رشدی ۸۰۰ درصدی همراه بوده است. در آن زمان، حدود ۱۱ میلیون کاربر آمریکایی از این اپلیکیشن استفاده می‌کردند اما بعد از گذشت حدود یک سال، این عدد به ۲۷ میلیون رسید.

طبق این گزارش، تا ماه ژوئن ۲۰۲۰ یعنی دورانی که جهان درگیر همه‌گیری ویروس کرونا بود و بسیاری از کشورها در قرنطینه به سر می‌بردند، تعداد کاربران فعال ماهانه TikTok در آمریکا از مرز ۹۱ میلیون کاربر عبور کرد. اما اکنون بیش از ۱۰۰میلیون آمریکایی به صورت فعال و ماهانه جزو کاربران این اپلیکیشن هستند. این شرکت همچنین در گزارش خود نوشت که روزانه افزون بر ۵۰ میلیون آمریکایی از تیک‌تاک برای اشتراک ویدئوهای کوتاه استفاده می‌کنند.

اکنون بیش از ۱۰۰میلیون آمریکایی به صورت فعال و ماهانه جزو کاربران این اپلیکیشن هستند.

تعداد کاربران جهانی تیک‌تاک نیز  رشد تقریبا مشابهی را تجربه کرد. به گفته این شرکت، در ماه ژانویه ۲۰۱۸ حدود ۵۵ میلیون کاربر از این اپلیکیشن استفاده می‌کردند که این عدد تا ماه دسامبر ۲۰۱۸ به بیش از ۲۷۱ میلیون کاربر و تا ماه دسامبر ۲۰۱۹ به ۵۰۷ میلیون کاربر رسید. طبق گزارش‌ها تعداد دانلود و نصب این اپلیکیشن از مرز ۲ میلیارد بار، عبور کرده است و آمارهای استاتیستا نشان می‌دهد تعداد کاربران فعال ماهانه این پلت‌فرم فراتر از ۷۰۰ میلیون کاربر است.

چگونه پای TikTok به دنیای سیاست باز شد

اپ چینی تیک تاک چگونه دنیا را درنوردید؟
اپ چینی تیک تاک چگونه دنیا را درنوردید؟

دستیابی به چنین موفقیت و محبوبیت عظیمی برای یک اپ غیرآمریکایی چندان معمول نیست؛ اما ایده این شبکه اجتماعی چینی چنان نظر کاربران را به خود جلب کرده است که توانست شگفتی‌ساز شود. به طوری که با افزایش اقبال عمومی به این شبکه اجتماعی، کم‌کم توجه سیاستمداران نیز به آن جلب شد و روند رو به رشد نصب این اپ، نگرانی آنها را برانگیخت.

سنگ‌اندازی‌های دونالد ترامپ و فشار و تحریم‌های پی‌درپی وی برای این شبکه اجتماعی، ماه‌ها خبر داغ دنیای تکنولوژی بود. وی معتقد بود اطلاعاتی که این پلت‌فرم از کاربران جمع‌آوری می‌کند، می‌تواند برای امنیت ملی آمریکا خطرناک باشد؛ به همین دلیل قصد داشت مالک چینی این شبکه اجتماعی را مجبور به فروش بخشی از کسب‌وکارش کند. اما بخت با تیک‌تاک یار بود و با روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا، جو بایدن، حواشی و محدودیت‌های تحمیل شده بر این شبکه اجتماعی خاتمه یافت.

مقامات شرکت برای اطمینان دادن به آمریکا گفته‌اند که بخش ویژه آمریکای این اپلیکیشن به لحاظ ساختاری مستقل از نسخه چینی مخصوص شرکت دوئین آن نگه داشته می‌شود. مدیریت این شبکه اجتماعی نیز از سنگاپور، دوبلین و لس‌آنجلس انجام می‌شود تا متهم نشود که یک «برنامه جاسوسی» است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا