اسپیس ایکسایلان ماسکفضا

ایلان ماسک: جف بزوس برای پیگیری تمام‌وقت شکایت‌هایش علیه اسپیس ایکس بازنشست شد

ایلان ماسک شکایت اخیر جف بزوس، بنیانگذار بلو اوریجین از اسپیس ایکس را مورد انتقاد قرار داد و با انتشار توییتی اعلام کرد که بزوس به این دلیل بازنشست شد تا تمام وقت خود را به پیگیری شکایت‌‌ها علیه اسپیس ایکس اختصاص دهد.

اوایل ماه جاری میلادی، بلو اوریجین، شرکت تحت هدایت جف بزوس، شکایتی را علیه ناسا پیرامون موضوع اعطای قرارداد ارسال فضانوردان به ماه به شرکت اسپیس ایکس ثبت کرد. اقدا‌می‌که وقفه در کار اسپیس ایکس روی این پروژه را به دنبال داشت.

اخیر نیز بلو اوریجین، از کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) درخواست کرد تا مجوز پرتاب مجموعه جدیدی از ماهواره‌‌های اسپیس ایکس به منظور تقویت پروژه استارلینک این شرکت را صادر نکند.

این موضوع، واکنش ایلان ماسک، بنیانگذار اسپیس ایکس را به دنبال داشت و او با انتشار توییتی نوشت: مشخص شد که جف بزوس به این دلیل بازنشست شد تا وقت خود را به طور کامل به پیگیری شکایت‌‌ها علیه اسپیس ایکس اختصاص دهد.»

با این حال، درخواست اخیر بلو اوریجین از FCC، به منزله یک شکایت و پرونده رس‌می‌تلقی ن‌می‌شود و بیشتر شبیه به یک اعتراض است. از لحاظ فنی نیز بدین معنی نیست که آمازون ن‌می‌خواهد اسپیس ایکس، ماهواره‌‌های استارلینک بیشتری را به فضا پرتاب کند، بلکه بزوس معتقد است که اسپیس ایکس ‌می‌بایست در برنامه‌‌های خود برای پرتاب ماهواره به فضا، شفاف‌تر عمل کند.

اسپیس ایکس تاکنون حدود 1740 ماهواره استارلینک را به مدار پرتاب کرده که در حال حاضر، به چیزی حدود 90 هزار کاربر در زمین، اینترنت‌ ماهواره‌ای را ارائه ‌می‌دهند. این شرکت قصد دارد به زودی، مجموعه‌ای از 30 هزار ماهواره استارلینک نسل دوم خود را برای تقویت این پروژه، به فضا پرتاب کند.

بلو اوریجین اما عنوان کرده که اسپیس ایکس ‌می‌بایست محل قرارگیری این ماهواره‌‌ها حول زمین را مشخص کند. در شکایت آمازون علیه اسپیس ایکس، از FCC خواسته شده تا دو ساختار و مشخصات مداری متفاوت را تایید کند تا این دو شرکت بتوانند بعدا از میان این دو، یک مدار را برای استقرار ماهواره‌‌های خود انتخاب کنند.

ماریو دادسون شومان، مشاور شرکت Kuiper Systems که از زیرمجموعه‌‌های آمازون محسوب ‌می‌شود، در این باره ‌می‌گوید: رویکرد جدید آمازون در درخواست برای دو ساختار و مشخصات مداری منحصربه‌فرد در تضاد با قوانین کمیسیون ارتباطات فدرال و سیاست عمو‌می‌است و ما از کمسیسون ‌می‌خواهیم که با این درخواست موافقت نکند.

شومان معتقد است که این رویه جدید اسپیس ایکس، منجر به اختلال در برنامه‌ریزی‌‌ها و تلاش‌‌های فنی سایر شرکت‌‌ها از جمله Kuiper Systems را که هنوز ماهواره‌ای خود را به فضا پرتاب نکرده‌اند، خواهد شد.

به گفته شومان، اسپیس ایکس ‌می‌بایست تنها یک رویه واحد را انتخاب کند و به آن پایبند باشد. بنابراین، کمیسیون ارتباطات فدرال باید درخواست اخیر اسپیس ایکس را رد کند تا پس از توافق روی یک مشخصات مداری برای نسل دوم ماهواره‌‌های استارلینک، درخواست جدید از سوی این شرکت ارسال شود.

منبع
Theverge

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا