اسپیس ایکسفضا

اسپیس ایکس، استارتاپ Swarm Technologies را خریداری کرد

اسپیس ایکس به‌تازگی و در اقدامی‌غیرمنتظره، استارتاپ کوچک Swarm Technologies را که در زمینه ارائه خدمات ماهواره‌ای فعالیت دارد، به زیرمجموعه خود اضافه کرد.

این استارتاپ با ۳۰ کارمند و شبکه‌ای از ۱۲۰ ماهواره کوچک در فضا فعالیت می‌کند و اکنون به شرکت بزرگ اسپیس ایکس پیوسته است. آنچه این قرارداد را بر سر زبان‌ها انداخته، این است که اسپیس ایکس غالبا موشک‌ها و سخت‌افزارهای ماهواره‌ای را توسط مهندسان داخلی خود تولید می‌کند و یا به برخی از پیمانکاران طرف قرارداد خود می‌سپارد و کمتر پیش آمده که بخواهد شرکت فعال در این حوزه را خریداری کند.

با این حال، طبق اسنادی که توسط Swarm در کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا ثبت شده، این شرکت در تاریخ ششم آگوست (۱۵ مرداد) درخواست تغییر مالکیت ماهواره‌ها و لایسنس آنتن‌های خود به شرکت اسپیس ایکس را ارائه کرده است. قرارداد میان این دو شرکت نیز در تاریخ ۱۶ ژوئیه (۲۵ تیر) به امضا رسید.

تصاحب Swarm، اقدامی‌غیرمنتظره و نادر از سوی اسپیس ایکس به شمار می‌رود و مشخص نیست که این شرکت چه مزیت خاصی را در Swarm و نحوه بهره‌برداری از شبکه پهن‌باند این استارپ دیده که تصمیم به خرید آن گرفته است. سخنگوی Swarm از اظهارنظر درباره این قرارداد خودداری کرد و اسپیس ایکس نیز هنوز واکنشی را در این خصوص نشان نداده است.

در سندی که توسط Swarm برای کمیسیون ارتباطات فدرال ارائه شده، آمده است: این قرارداد توانایی شرکت‌های ادغام‌شده را برای عرضه خدمات ماهواره‌ای نوآورانه به مناطق غیرقابل دسترسی و کمتر برخوردار جهان تقویت می‌کند. اسپیس ایکس می‌تواند از طریق دسترسی به اطلاعات این استارتاپ و دانش متخصصان تیم Swarm، از آنها در جهت اهداف خود استفاده کند.

استارتاپ Swarm در سال ۲۰۱۶ تاسیس شد و تاکنون ۱۲۰ ماهواره کوچک SpaceBEE از ۱۵۰ ماهواره برنامه‌ریزی‌شده خود را در مدار مستقر کرده است. این شرکت خدمات داده‌ای با پهنای باند بسیار کم را از طریق گیرنده آنتن‌های زمینی که Tiles نامیده می‌شود، به مشترکان خود ارائه می‌دهد. این آنتن‌ها بسیار کوچک هستند و می‌توان آنها را در انواع دستگاه‌ها نصب و استفاده کرد.

اسپیس ایکس اما پروژه متفاوتی را از طریق استارلینک دنبال می‌کند و سعی دارد تا اینترنت پهن‌باند را به تمامی‌روستاها و مناطق کمتر برخوردار جهان برساند. این شرکت تاکنون ۱۷۰۰ ماهواره از ۴۴۰۹ ماهواره خود را به مدار پرتاب کرده و در حال حاضر، حدود ۱۰۰ هزار نفر به صورت آزمایشی در حال استفاده از اینترنت ماهواره‌ای این شرکت هستند.

منبع
Theverge

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا