ایراناینترنت

دو رای متفاوت نمایندگان مجلس به طرح صیانت

نمایندگان مجلس در جلسه غیرعلنی و علنی دو رای متفاوت دادند

درحالی که در جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس که با هدف تصمیم گیری مجدد درباره بررسی طرح صیانت طبق اصل 85 برگزار شده بود نمایندگان به بررسی طرح در صحن علنی رای دادند، اما رای برخی نمایندگان دوام چندانی نداشت و با علنی شدن جلسه رای برخی از نماندگامن تغییر کرد. این تغییر رای به تغییر سرنوشت این طرح منجر شد؛ به این ترتیب طرح صیانت همچنان به صورت غیرعلنی و طبق اصل 85 قانون اساسی در کمیسیون مشترک مجلس مورد بررسی قرار گرفته و مستقیما به شورای نگهبان ارسال می شود.

پس از پایان جلسه غیرعلنی صبح امرذوز که با هدف تصمیم درباره لغو بررسی طرح صیانت طبق اصل 85 برگزار شده بود، نمایندگان مجلس از موافقت حداکثری نمایندگان با لغو بررسی 85 ای طرح خبر دادند. نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: نمایندگان با لغو بررسی طرح صیانت طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند. احمد علیرضابیگی با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی طرح «لغو بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی»، گفت: در جلسه غیرعلنی الیاس نادران در موافقت با لغو بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی سخنرانی کرد.

وی ادامه داد: ۶۵ نماینده برای سخنرانی در مخالفت و ۶۵ نماینده برای سخنرانی در موافقت با لغو بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی ثبت‌نام کرده بودند. نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: الیاس نادران نماینده مردم تهران در موافقت با لغو بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ صحبت کرد و معتقد بود نباید پنهان‌کاری کرد و با زندگی مردم دربیفتیم. علیرضا بیگی گفت: در پایان نمایندگان با ۱۴۴ رأی موافق و ۱۱۱ رأی مخالف با لغو بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند.

ورق برگشت

اما داستان به همینجا ختم نشد. ساعتی پس از انتشار این خبر در رسانه های مختلف، اعلام شد رای برخی نمایندگانی که با لغو بررسی طرح طبق اصل 85 موافقت کرده بودند تغییر کرده و آنها در جلسه علنی رای مخالف داده اند.

به گزارش مهر، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد لغو رسیدگی به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در دستور کار قرار گرفت. پس از آنکه مخالفان و موافق این موضوع نقطه نظرات خود را بیان کردند نمایندگان مجلس با ۱۳۰ رأی موافق، ۱۲۱ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۲ نماینده حاضر در جلسه علنی با لغو بررسی طرح صیانت طبق اصل ۸۵ قانون اساسی مخالفت کردند. بر این اساس طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی در کمیسیون مشترک مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس به شورای نگهبان ارسال می شود.

انتشار خبر تغییر رای شماری از نمایندگان در کمتر از چند ساعت، موجی از انتقادات را در شبکه های اجتماعی در پی داشت. بسیاری از فعالان اقتصادی، کسب و کارها و کاربران، از این اقدام نمایندگان ابراز تاسف کردند.

طی هفته اخیر بیش از 20 نفر از نمایندگان با اعتراض به شرایط جلسه پیشین رای گیری درباره بررسی طرح طبق اصل 85 و غیبت نزدیک به 80 نماینده، خواستار رای گیری مجدد در این مورد شده بودند. آنها امید داشتند که با بازگشت طرح به صحن علنی، بتوانند درباره مسکوت کردن طرح نیز تصمیم گیری کنند. جلیل رحیمی‌ جهان‌آبادی، نماینده تایباد، اخیرا در یک پست توییتری نوشته بود: «طرح صیانت از فضای مجازی غیر کارشناسی و چالش‌زاست. بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۶۷ قانون آیین‌نامه داخلی، درخواست توقف رسیدگی در کمیسیون را ارائه کرده و آن را به صحن برمی‌گردانیم، به آن امید که با همراهی سایر نمایندگان محترم، طرح را مسکوت بگذاریم. اولویت کشور واکسن و مسئله معیشت است، نه اینترنت.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا