ایراناینترنت

انتشار گزارش خرابی باتری آنتن‌های شبکه موبایل

حدود نیمی از سایت‌های موبایل، فاقد یک «باتری پشتیبان» مناسب هستند

پس از قطعی‌های مکرر برق و اختلال در شبکه موبایل و اینترنت دیتا، وزارت ارتباطات گزارشی از وضعیت پایداری باتری‌های پشتیبان سایت‌های تلفن همراه منتشر کرد. نتایج این گزارش نشان می‌دهد که حدود نیمی از سایت‌های موبایل، فاقد باتری پشتیبان مناسب هستند و این باعث می‌شود پس از قطعی چند ساعته برق، امکان سرویس دهی و پشتیبانی از این آنتن‌ها سلب شود.

به تازگی مرکز مانیتورینگ شبکه ارتباطی کشور در دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان رگولاتوری گزارش آخرین وضعیت پایداری منابع تغذیه پشتیبان سایت‌های اپراتورها را منتشر کرده است. این پایش نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از سایت‌های تلفن همراه در کشور فاقد باتری پشتیبان مناسب هستند. این گزارش که مربوط به سنجش میزان پایداری باتری‌های پشتیبان ۱۱۹۷ سایت در ۹ ماه اخیر می‌شود توسط وزیر ارتباطات به اشتراک گذاشته شده است. بررسی رگولاتوری نشان می‌دهد که از این تعداد سایت، ۵۷۶ سایت در وضعیت «فاقد باتری پشتیبان» و یا «دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب» قرار دارند.

وضعیت باتری‌های پشتیبان اپراتورهای مختلف

تعداد بازدیدهای انجام شده از هر یک از اپراتورها طی 9 ماه اخیر
تعداد بازدیدهای انجام شده از هر یک از اپراتورها طی 9 ماه اخیر

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این گزارش اعلام کرده که دستورالعمل پایش سنجش زمان تاب آوری منابع تغذیه پشتیبان مراکز حساس و سایت‌های اپراتورهای مخابراتی را تهیه و تدوین و ابلاغ کرده است. مطابق استانداردهای جهانی پایداری باتری‌های پشتیبان سایت‌های اپراتورهای سیار بسته به نوع سایت، تکنولوژی و سیاست مدیریت انرژی (Power Saving Mode)  برای هر سایت، در شرایط ایده آل بین ۴۵ دقیقه تا ۲ ساعت است.

همراه اول

از این رو بررسی و تحلیل گزارشات و بازدیدهای انجام شده در راستای سنجش میزان پایداری باتری‌های پشتیبان سایت‌های اپراتور «همراه اول» نشان می‌دهد که از ۵۵۳ سایت بازدید شده، ۲۵۸ سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و ۲۹۵ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند.

ایرانسل

بررسی و تحلیل گزارشات بازدیدهای انجام شده از ۳۹۷ سایت بازدید شده اپراتور «ایرانسل» نیز از ۲۰۳ سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و ۱۹۴ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب حکایت دارد.

رایتل

در همین حال این بررسی و تحلیل گزارش در خصوص سایت‌های «رایتل» نیز حاکی از آن است که از ۱۹۹ سایت بازدید شده ۱۳۴ سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و ۲۲ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند.

های وب

بررسی وضعیت آنتن‌های اپراتور «های وب» نیز از میان ۴۸ سایت بازدید شده نشان می‌دهد که ۲۶ سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و ۲۲ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند.

شرکت مخابرات ایران

در این گزارش با اشاره به انجام بازدید جهت سنجش میزان پایداری باتری‌های پشتیبان سایت‌های DSLAM شرکت مخابرات ایران نیز گفته شده که از بازدید ۱۳۲ تجهیز در این شبکه، ۶۵ مرکز دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب، ۴۳ مرکز فاقد باتری پشتیبان و ۲۴ مرکز دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند.

رگولاتوری از پیگیری از اپراتورهای تلفن همراه جهت رفع خرابی و یا جایگزینی باتری‌های پشتیبان سایت‌ها خبر داد و اعلام کرد که از ۵۷۶ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب، تاکنون نسبت به رفع مشکل ۱۱۲ سایت اقدام شده و رفع خرابی سایر سایت‌ها نیز در حال پیگیری است.

وضعیت مطلوبیت باتری های پشتیبان هر یک از اپراتورها طی بازدید های انجام شده
وضعیت مطلوبیت باتری های پشتیبان هر یک از اپراتورها طی بازدید های انجام شده

دشواری به روزرسانی و تجهیز مجدد سایت ها

در این گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به انجام هماهنگی‌های لازم جهت بروز رسانی و تجهیز مجدد سایت‌ها، از دشواری‌های این اقدام خبر داده است. کیفیت پایین باتری‌های داخلی، افزایش سرقت باتری‌های پشتیبان از سایت‌ها و آسیب تجهیزات الکترونیکی اپراتورها با قطعی‌های برق، از جمله مهم‌ترین چالش‌های تجهیز و بهبود سیستم برق پشتیبان سایتهای تلفن همراه اعلام شده است. از کار افتادن سیستم سرمایشی سایت‌ها (کولر گازی) و بالا رفتن دمای تجهیزات به ویژه در مناطق مرکزی و جنوبی کشور نیز یکی دیگر عواملی است که در مدت اخیر به قطع سرویس سایت‌ها در زمان قطع برق منجر شده است.

رگولاتوری با اشاره به بروز آسیب جدی به تجهیزات الکترونیکی اپراتورها، بر دشواری جایگزینی این تجهیزات تاکید کرده است. کاهش درآمد اپراتورها و دولت از محل ارائه خدمات ارتباطی شده پس از قطعی‌های مکرر و طولانی مدت برق و همچنین شرایط کنونی تحریم‌ها، از جمله مشکلات تأمین مجدد این تجهیزات اعلام شده است.

درخواست اعلام برنامه زمانبندی قطعی برق

رگولاتوری از شرکت توانیر خواسته که برای برنامه‌ریزی و اقدامات پیشگیرانه توسط اپراتورهای تلفن همراه از طریق مدیریت تخصیص بهینه منابع پشتیبان نیروی تغذیه برق برای سایت‌های کل کشور، برنامه زمان‌بندی قطعی برق در سطح کشور به تفکیک استان و منطقه برای بازه زمانی اعلام شود.

این سازمان پیشنهاد تهاتر برق دیزل ژنراتور مراکز مخابراتی با برق شهر و تعامل وزارت نیرو با شرکت‌های سازنده باتری جهت پشتیبانی مالی به منظور تأمین باتری مورد نیاز و نیز برق رسانی بدون وقفه و قطعی به سایت‌ها و به خصوص مراکز داده و سایت‌های اصلی را نیز مطرح کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا