گوناگون

ترازو گرمی و انواع آن؛ یکه‌تاز میدان‌ توزین را بهتر بشناسید!

وقتی صحبت از دقت بالا در توزین می‌شود، همه‌ی چشم‌ها به سوی نسل جدید ترازوها، یعنی ترازوهای گرمی می‌چرخند؛ ترازوهایی که با ورد به عرصه‌ی توزین، توانسته‌اند مشکلات بسیاری را در این حوزه از سر راه بردارند و نتیجه‌ی آزمایش‌ها و اندازه‌گیری‌های مختلف را اتکاپذیر کنند. با ما همراه باشید تا بیشتر در رابطه با این ترازوها و انواع آن‌ها بدانید.

ترازوی گرمی چیست و چه تفاوتی با انواع دیگر ترازو دارد؟

ترازو گرمی و انواع آن

نمی‌توان تاریخ دقیقی برای پیدایش ترازو و استفاده‌ی انسان از این وسیله‌ی کاربردی ذکر کرد؛ اما حقیقت این است که بشر قرن‌ها است که با ترازو سروکار دارد و از آن برای توزین مواد مختلف استفاده می‌کند. از کانتر آشپزخانه‌ها گرفته تا پیشخوان طلافروشی‌ها و میزهای مجهز آزمایشگاهی، همگی شاهد حضور وسیله‌ای کاربردی به‌نام ترازو هستند که به عضوی جدانشدنی برای این محیط‌ها تبدیل شده و بدون آن، فعالیت در این حوزه‌ها ناممکن است. در میان تنوع بسیار بالای ترازو‌های حساس، ترازوهای گرمی، عضو تازه‌وارد این خانواده هستند که هم‌زمان با ورود به این حوزه، سروصدای زیادی در میان کاربران به‌پا کرده‌اند.

«دقت و حساسیت» کلمات کلیدی بسیار مهمی هستند که ویژگی‌های اصلی ترازو گرمی و وجه تمایز آن را با دیگر ترازوهای موجود در بازار بیان می‌کنند. تمام ترازوهایی که از ابتدای تاریخ تا به امروز، توسط بشر و برای توزین مواد مختلف به‌کار رفته‌اند، محصولات حساسی بوده‌اند؛ اما ترازوهای گرمی که این روزها به نقل محافل تبدیل شده‌اند، از نظر دقت، پیشرفته‌ترین ترازوهای تاریخ به‌شمار می‌روند. این ترازوها، در کنار دقت مثال‌زدنی، حساسیت بسیار بالایی نیز دارند و قادر هستند مواد بسیار ریز را نیز وزن کنند.

ترازوهای گرمی، دقت بالای خود را مدیون حسگرهای بسیار دقیق و پیشرفته‌ای هستند که در آن‌ها تعبیه شده‌اند و به آن‌ها این امکان را می‌دهند که حتی بتوانند وزن یک تار مو را نیز اندازه‌گیری کنند؛ به همین دلیل نیز گزینه‌های ممکن برای انتخاب بهترین ترازوی آزمایشگاهی، همگی در دسته‌ی ترازوهای گرمی قرار می‌گیرند. این ترازوها، قابلیت‌های منحصربه‌فرد دیگری نیز دارند که محبوبیت و کاربرد آن‌ها را چندین برابر کرده‌اند. از مهم‌ترین قابلیت‌های ترازوهای گرمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت اتصال به دستگاه‌های جانبی مانند چاپگر و کامپیوتر
  • قابلیت توزین در واحدهای وزنی مختلف
  • کالیبراسون داخلی

چه چیزی ترازوهای گرمی مختلف را از یکدیگر متفاوت می‌سازد؟

ترازو گرمی و انواع آن

حتی اگر نگاهی کاملا گذرا هم به لیست ترازوهای گرمی موجود در بازار بیندازید، متوجه تنوع محصولات عرضه شده در آن خواهید شد. ترازوهای گرمی، با اسامی متفاوتی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند که هر یک از آن‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته و قابلیت‌های خاصی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. قبل از اینکه به سراغ معرفی این ترازوها و کاربردهای آن‌ها برویم، بد نیست ابتدا نیم‌نگاهی به وجه تمایز این ترازوها داشته باشیم؛ تمایزی که در یک عبارت کوتاه خلاصه می‌شود: دقت توزین.

ترازوها در دقت های متفاوتی عرضه می شوند. مثلا ترازوی سه صفر آزمایشگاهی ترازویی است که وزن ماده را تا دو رقم اعشار اندازه می گیرد. دقت توزین، همان مبحث بسیار مهمی است که سبب شده تا ما امروزه با انواع مختلفی از ترازوهای گرمی سروکار داشته باشیم که هر یک برای استفاده در حوزه‌ای خاص طراحی شده‌اند و نتایج توزین را نیز با دقت مشخصی، به نمایش می‌گذارند. این ترازوها، به لودسل‌هایی بسیار حساس مجهز شده‌اند و این موضوع، دقت توزین انواع مختلف ترازوی گرمی را در رتبه‌ای بالاتر نسبت به دیگر محصولات این خانواده‌ی بزرگ قرار داده‌ است.

شاید بهتر باشد با ذکر یه مثال، این موضوع را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم تا شما هم بتوانید به درک درستی در این رابطه دست پیدا کنید. فرض می‌کنیم که قرار است وزن ماده‌ای خاص را اندازه‌گیری کنید و برای انجام این‌کار از یک ترازوی یک گرمی استفاده می‌کنید. در این‌صورت، چنانچه وزن این ماده ۷/۳۴۸ گرم باشد، ترازوی شما، تنها عدد ۷/۳ را روی صفحه نمایش خود نشان خواهد داد؛ پس به‌طور خلاصه می‌توان گفت که منظور از دقت توزین در ترازوهای گرمی، جزئیاتی است که این ترازوها برای کاربران خود به نمایش می‌گذارند.

انواع ترازوهای گرمی و کاربردهای منحصربه‌فرد آن‌ها

بعد از اینکه مفهوم دقت توزین را در ترازوهای گرمی متوجه شدید، نوبت آن است که با انواع ترازو گرمی و کاربردهای هر یک نیز آشنا شوید:

  • ترازو یک گرمی

ترازوی یک گرمی، قادر است مواد مختلف را با دقت یک گرم توزین کند. این ترازو که معمولا قابلیت توزین تا ۵۰ کیلوگرم را دارد، یک ترازوی بسیار مناسب برای استفاده در فروشگاه‌ها به‌شمار می‌رود.

  • تراوزی یک‌دهم گرم

ترازوی یک‌دهم گرم که با نام ترازوی یک رقم اعشار نیز در میان کاربران شناخته می‌شود، حداکثر ظرفیتی معادل ۳۰ کیلوگرم دارد و وزن نمونه‌های مختلف را تا یک رقم اعشار نشان می‌دهد. این ترازو، به دلیل حساسیت بالایی که دارد، برای استفاده در حوزه‌هایی چون داروسازی، عطاری و نقره‌فروشی، بسیار مناسب است.

  • تراوزی یک‌صدم گرم

ترازوی یک‌صدم گرم، با نام‌های ترازوی دو رقم اعشار و ترازوی دوصفر نیز در بازار شناخته می‌شود و یکی از دقیق‌ترین ترازوهای گرمی موجود در بازار است. حداکثر ظرفیت توزین این ترازو، معمولا ۳ کیلوگرم است و برای توزین طلا و زعفران مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله ترازوهای دو صفر محبوب در بازار که در بیشتر طلافروشی‌های نیز به چشم می‌خورد، می‌توان به ترازوی AND مدل GF3000 اشاره کرد.

  • ترازوی یک‌هزارم گرم

ترازوی یک‌هزارم گرم، یک ترازوی بسیار حساس است که با اسامی ترازوی سه رقم اعشار و ترازوی سه صفر نیز در بازار شناخته می‌شود. حداکثر ظرفیت این ترازوها معمولا ۶۰۰ گرم است و از آن‌ها برای توزین سنگ‌های قیمتی و جواهرات استفاده می‌شود.

  • ترازوی یک‌ ده‌هزارم اعشار

ترازوی یک ده‌هزارم اعشار که برخی آن را ترازوی پنج صفر یا ترازوی چهار رقم اعشار نیز می‌نامند، یک ترازوی فوق‌العاده حساس و مجهز به محفظه‌ی توزین است و حداکثر ظرفیتی معادل ۲۱۰ گرم دارد. این ترازوی بسیار حساس در طلاسازی و ری‌گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • ترازوی یک صدهزارم گرم

ترازوی یک‌ صدهزارم گرم که به  ترازوی پنج صفر یا ترازوی پنج رقم اعشار نیز شهرت دارد، یک ترازوی فوق حساس است و حتی قادر است یک تار مو را نیز توزین کند. این ترازو، ظرفیت پایینی دارد و بیشتر در آزمایشگاه‌ها و صنعت طلاسازی به‌کار برده می‌شود.

ترازوهای گرمی، نسل نوین ترازوهای حساس هستند و همان‌طور که در این مطلب نیز گفتیم، علاوه بر دقت و حساسیت منحصربه‌فرد، تنوع بالایی نیز دارند. می‌دانیم که دنیای علم و فن‌آوری هر روز در حال پیشرفت است و به همین دلیل نیز در سال‌های آتی مسلما با ترازوهای بسیار دقیق‌تر و حساس‌تری نیز روبرو خواهیم شد که منطق و توانایی‌ها انسانی ما را به چالش خواهند کشید.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. بازتاب: lawyer phuket
  2. بازتاب: Buy Cz gun

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا