ایرانتکنولوژی

مدیرکل دفتر طرح و برنامه وزارت صمت: کمتر از 20 بنگاه پروانه بهره‌برداری برای ماینینگ دریافت کرده‌اند

به گفته مدیرکل دفتر طرح و برنامه وزارت صمت، ماینینگ با جواز تاسیس غیرقانونی است و باید حتما پروانه بهره‌برداری و قرارداد مشخصی برای اینکار داشته باشند. او همچنین تاکید کرد که برای استخراج رمزارزها هیچ محدودیتی وجود ندارد و در صورت دریافت مجوز، افراد می‌توانند انواع رمزارز‌ها را استخراج کنند،‌ اما حق فروش در داخل را ندارد مگر با ضوابطی که بانک مرکزی اخیرا اعلام کرده‌ است. علیرضا هادی درباره خرید و فروش رمزارزها به مصوبه هیئت مدیران اشاره کرد و گفت که رمزارزها و مبادله آن در داخل کشور ممنوع و در خارج از کشور مجاز است. به گفته او تاکنون کمتر از 20 بنگاه پروانه بهره‌برداری دریافت کرده و بیش از 2 هزار و 300 جواز تاسیس صادر شده است.مدیرکل دفتر طرح و برنامه وزارت صمت درباره فعالیت ماینینگ گفت: «کار کسانی که با جواز تاسیس ماینینگ می‌کنند غیرقانونی است. بعضی از بنگاه‌ها جواز تاسیس دریافت کردند و تبلیغ می‌کنند که به عنوان واسطه استخراج انجام دهند و با دریافت ریال، ارز دیجیتال را در کیف پول تحویل دهند، ما برای این کار مجوزی صادر نکردیم و اگر کسی با جواز تاسیس این کار را می‌کند عمل او 100 درصد غیرقانونی است اما اگر پروانه بهره‌برداری داشته باشند و قرارداد مشخصی بین آنها منعقد شود مشکلی ندارد.»علیرضا هادی در مورد شرایط استخراج رمزارزها اظهار کرد:‌ «در مورد استخراج رمزارز ما هیچ محدودیتی نداریم، اگر مجوز داشته باشند می‌توانند همه انواع رمزارزها را استخراج کنند. در مورد خرید و فروش هم وزارت صمت محدودیتی ایجاد نکرده اما براساس مصوبه هیئت وزیران در سال 98 خرید و فروش انواع رمزارزها و مبادله آن در داخل کشور ممنوع و در خارج از کشور مجاز است و باید جزییات این موضوع از طریق بانک مرکزی اعلام شود. هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌توانند از طریق سامانه بهین‌یاب ثبت نام کرده و جواز تاسیس دریافت کنند؛ در این مرحله اعلام می‌کنند که چه دستگاه‌هایی دارند و بر اساس دستگاه‌ها و پروتکل‌ها امکان استخراج انواع رمزارزها مشخص می‌شود یعنی ظرفیت خود را به ما اعلام می‌کنند و پس از دریافت جواز تاسیس دستگاه‌های خود را خریداری و نصب می‌کنند. سپس در قالب سامانه بهین‌یاب به وزارت صمت اعلام می‌کنند که واحد تولیدی آماده بهره‌برداری است و تقاضای پروانه بهره‌برداری می‌دهند.»

هادی همچنین در ادامه درباره مراحل استخراج توضیح داد: «کسی که جواز تاسیس دارد حق استخراج رمزارز ندارد، ولی وقتی دستگاه‌ها نصب و راه‌اندازی آزمایشی صورت گرفت و با اعلام درخواست برق غیریارانه‌ای کنتور جدا دریافت کرد، به واحد او مراجعه می‌کنیم و پس از ارزیابی پروانه بهره‌برداری صادر می‌کنیم. در همه استان‌های کشور در این مورد آموزش داده شده و افراد آماده هستند که درخواست‌های خود را ثبت کنند تا متناسب با ظرفیت به آنها پروانه بهره‌برداری دهند تا بتوانند هر نوع رمزارزی که دستگاه‌ها اجازه دهند متناسب با سیاست‌های خود استخراج کنند. اما حق فروش در داخل را ندارد مگر با ضوابطی که بانک مرکزی اخیرا اعلام کرده‌ است.»

مدیرکل دفتر طرح و برنامه وزارت صمت با اشاره به تعداد مجوزهای صادره گفت: «متاسفانه تعداد پروانه‌های بهره‌برداری چندان زیاد نیست، کسانی که با جواز کسب اقدام به استخراج می‌کنند کارشان غیرقانونی است. کمتر از 20 بنگاه از ما پروانه بهره‌برداری و بیش از 2 هزار و 300 جواز تاسیس صادر شده است.»

وی در پاسخ به سوالی در مورد حضور خارجی‌ها برای استخراج رمزارز در کشور گفت:‌ «دست کم یک شرکت در قالب مشارکت ایرانی و خارجی با چینی‌ها را اطلاع داریم که با حجم زیاد ماینینگ انجام می‌دهند. از آنجا که در این صنعت بر خلاف دیگر قسمت‌های صنعت که یارانه می‌گیرد، هیچ‌گونه یارانه‌ای اختصاص نمی‌یابد، بنابراین سرمایه‌گذاری خارجی هم از هیچ‌گونه یارانه داخلی بهره‌مند نمی‌شود و به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاری خارجی اتفاق مثبتی است. بر همین اساس اجازه داده شده که خارجی‌ها سرمایه‌گذاری و استخراج کنند.»

منبع
ایلنا

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا