ایران

دیوان عدالت اداری دستور جریمه اپراتورها توسط دولت را متوقف کرد

دیوان عدالت اداری با شکایت ایرانسل دستور به توقف مصوبه دولت درباره جریمه اپراتورها به خاطر اختلال غیرقانونی در کلاب‌هاوس داد. با اینکه شب گذشته ارتباطات شب گذشته در یکی از اتاق‌های کلاب هاوس، وزیر ارتباطات اعلام کرد که با ادامه‌دار شدن اختلال‌ها، روز یکشنبه، ۱۲ اردیبهشت، کمیته تخلفات تشکیل می‌شود و رای به کاهش مدت پروانه آن‌ها داده خواهد شد اما با توجه به دستور دیوان عالی، دولت فعلا اجازه ندارد در خصوص اختلال کلاب هاوس اپراتورها را جریمه کند یا میزان اعتبار پروانه آنها را کاهش دهد. همراه اول و مخابرات هم در شکایتی جداگانه برای لغو این حکم اقدام کرده‌اند.

طبق این رای که در جلسه فوق‌العاده شعبه چهل‌وپنجم دیوان عدالت اداری صادر شده است، دیوان عدالت اداری اعلام کرده که بخاطر ضرر یا خسارت غیرقابل جبران یا متعسر از جبران در آتیه اپراتورها و با توجه به مستندات ارائه شده توسط آن‌ها، دیوان عدالت اداری با توجه به ماده ۳۵ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲، دستور جریمه اپراتورها به صورت موقت لغو خواهد شد تا تعیین تکلیف نهایی در دیوان عدالت اداری صادر و اعلام شود.

راه‌اندازی کلاب‌هاوس داخلی توسط روبیکا

از سوی دیگر همزمان با صدور رای دیوان عالی، روبیکا اعلام کرد که ویژگی مشابه کلاب‌هاوس را راه‌اندازی کرده است. یکی از سهامداران اصلی روبیکا همراه اول است که به گزارش وزارت ارتباطات فناوری اطلاعات ایران، یکی از اپراتورهایی است که باعث اختلال غیرقانونی در شبکه‌اجتماعی کلاب‌هاوس ایجاد کرده است. همچنین پیش‌تر امیر خوراکیان، معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی از بخش خصوصی برای ایجاد خدمتی مشابه مانند «کلاب هاوس» در داخل کشور دعوت کرده بود و گفته بود که حتما نباید «سرویسی مسدود شود و بعد به فکر راه اندازی مشابه داخلی آن بیفتیم.» به گفته او ایجاد سرویس و خدماتی مشابه کلاب هاوس در داخل کشور با توجه به زیرساخت‌های داخلی به راحتی مقدور است.

بیش از یک‌ماه از اختلال کلاب‌هاوس توسط سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و مخابرات می‌گذرد و در این مدت محمد آذری جهرمی بارها در توییتر و گفت‌وگوهای خود بر غیرقانونی بودن اقدام اپراتورها تاکید کرد و گفت که باید دستور فیلترینگ به صورت قانونی اعلام شود. طبق مصوبه‌ای که در هیات دولت به پیشنهاد وزیر ارتباطات تصویب شده بود که در حال حاضر به رای دیوان عالی ملغی شده است، اپراتورها از چهارم اردیبهشت موظف بودند که در صورت ادامه‌دار شدن اختلال، روزانه ۵۰ میلیارد تومان جریمه پرداخت کنند، همچنین در صورت رفع نشدن اختلالات،  برای آنها ۲ سال تعلیق از فروش و کاهش مدت پروانه در نظر گرفته خواهد شد که به گفته وزیر ارتباطات با توجه به اینکه آن‌ها در بورس هستند، ضررهای سنگینی به آن‌ها وارد خواهد شد.

از سوی طبق گزارش سازمان تنظیم مقررات که طبق همین مصوبه جزئیات اختلال ایجاد شده را روی سایت خود منتشر کرده است، دستور اختلال یا فیلتر این شبکه اجتماعی توسط کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (کمیته فیلترینگ) یا دستور مقام قضایی در این‌باره نبوده است و این اپراتورها با تغییر در DNS و IPها و اختلال منطقه‌ای باعث جلوگیری دسترسی کاربرانشان به کلاب هاوس شده‌اند. در گام اول و طبق اطلاعات این گزارش شرکت همراه اول با تغییر در DNS موجب اختلال در کلاب هاوس شده است.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا