ایرانتکنولوژی

جزییات نحوه اختلال اپراتورها در کلاب هاوس

طبق مصوبه‌ای که هیات وزیران در روز 29 فروردین ماه تصویب کردند، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف شد تا گزارشی از اختلال ایجاد شده روی شبکه اجتماعی کلاب هاوس توسط سه اپراتور در سایت خود منتشر کند. در این گزارش جزییات اختلال ایجاد شده در همراه اول، ایرانسل و مخابرات را شرح داده است. در گزارشی که رگولاتوری منتشر کرده است، آمده که طبق بررسی‌های اولیه هیچ‌گونه دستور اختلال یا فیلتر این شبکه اجتماعی توسط کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (کمیته فیلترینگ) یا دستور مقام قضایی در این‌باره نبوده است و این اپراتورها با تغییر در DNS و IPها و اختلال منطقه‌ای باعث جلوگیری دسترسی کاربرانشان به کلاب هاوس شده‌اند. در گام اول و طبق اطلاعات این گزارش شرکت همراه اول با تغییر در DNS موجب اختلال در کلاب هاوس شده است.

همراه اول؛ با تغییر DNS

بر اساس بیانیه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت ارتباطات سیار ایران، با تغییر DNS (خدمات‌دهندگان نام دامنه) کلاب هاوس را بر روی اپراتور خود مسدود کرده است. تغییر دیگر انجام شده در روش مسدودسازی است که به جای بازگرداندن آدرس پیوندها اقدام به عدم پاسخ به آدرس سایت موردنظر کرده است.

 

به نحوی که پاسخی برای درخواست این دامنه‌ها از سوی DNS سرورهای آن شرکت داده نمی‌شود اما با DNS های دیگر مانند ۸.۸.۸.۸ پاسخ داده می‌شود و این موضوع حکایت از این دارد که این دامنه بر روی DNS های اپراتور همراه اول مسدود شده است. همچنین در ابتدای اختلال با توجه به وجود DNS Cache احتمالا ۱۰۰ درصد کاربران با انسداد مواجه نمی‌شدند.

 

 

ایرانسل با تغییر در نحوه مسیریابی

در اپراتور ایرانسل مسدودسازی به صورت IP در برخی مناطق انجام شده است، به این صورت که ابتدا IP های دامنه WWW.clubhouseapi.com  استخراج شده و سپس روی روتر آن اپراتور مسدود شده است.

از گراف‌های زیر می‌توان زمان انسداد و نوع رفتار اپراتور در قبال انسداد را شاهد بود. در تصویر زیر مشخص است که اپراتور ایرانسل اقدام به مسدودسازی در برخی مناطق خود کرده و در برخی مناطق دیگر انسداد را حذف کرده است. این انسداد به گونه‌ای به نظر می‌رسد که کاربر احساس می‌کند برنامه کلاب هاوس دچار اختلال است. برای مثال آن شرکت برنامه مذکور را در مرکز کشور مسدود می‌نماید و در ماطق غربی کشور سیاستی برای آن اعمال نمی‌نماید، پس از مدتی این سیاست تغییر می‌کند و برنامه در غرب کشور نیز مسدود می‌شود و در مناطق مرکزی باز می‌شود.

بعد از برقراری ارتباط بین کاربر و سامانه مرکزی نرم افزار، تجهیزات شبکه اپراتور با درصد بالایی بسته‌های ارتباطی را حذف می‌کند و این کار باعث اختلال شدید می‌شود و پیام رسان مکررا جهت برقراری مجدد ارتباط، اقدام می‌کند و کاربر پس از طی زمان انتظار طولانی به این نتیجه می‌رسد که ارتباط ممکن نیست.

نمودار ترافیک نرم‌افزار کلاب‌هاوس در شمال کشور(ایرانسل)

شرکت مخابرات؛ مسدودسازی آدرس IP

در این اپراتور مسدودسازی به صورت آدرس IP انجام شده است به این صورت که ابتدای IP های دامنه سایت کلاب‌هاوس استخراج شده و سپس بر روی روتر آن اپراتور مسدود شده است. این انسداد نیز به گونه‌ای به نظر می‌رسد که کاربر احساس کند برنامه کلاب‌هاوس دچار اختلال شده است.

ماجرای اختلال کلاب‌هاوس از کجا شروع شد؟

از 19 فروردین دسترسی به شبکه اجتماعی کلاب‌ هاوس، برای مشترکان ایرانسل و همراه اول دچار اختلال شد و حدس و گمانه‌زنی‌های زیادی درباره فیلتر این شبکه اجتماعی صوتی توسط کارشناسان وجود داشته است. اپراتورهای ایرانسل و همراه اول در گفت‌وگو با آی‌تی‌ایران هر گونه فیلترینگ و اختلال عمدی در کلاب هاوس را تکذیب کرده بودند.

همچنین در پی ادامه‌دار شدن این ماجرا، وزارت ارتباطات در نامه‌ای به این اپراتورها دستور رفع اختلال داد و پس از آن روابط‌عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد، در صورت اثبات عمدی بودن این اقدام جرائم سنگینی برای اپراتورهایی که در دسترسی به شبکه اجتماعی کلاب‌ هاوس اختلال ایجاد کرده‌اند، در نظر گرفته خواهد شد. در نهایت با پایان ضرب‌العجل ۲۴ ساعته با رفع نشدن این اختلال این وزارتخانه شکایتی از این سه اپراتور را به دادستانی کشور ابلاغ شد. 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا