ایرانتکنولوژی

جریمه روزانه اپراتورها به خاطر ایجاد اختلال در کلاب‌هاوس تصویب شد

پیشنهاد وزارت ارتباطات برای جریمه روزانه ۵۰ میلیارد تومانی اپراتورهایی که در کلاب ‌هاوس اختلال ایجاد کرده‌اند، به تصویب هیات دولت رسید و از امروز (2اردیبهشت) به اپراتورها ابلاغ شد. ایرانسل،‌ همراه اول و مخابرات از روز شنبه 4 اردیبهشت فرصت دارند تا اختلال روی کلاب‌هاوس را برطرف کنند،‌ در غیر اینصورت جریمه خواهند شد. همچنین بر اساس این مصوبه سازمان تنظیم مقررات باید جزئیات اختلال ایجاد شده را روی سایت خود از ابتدای هفته آینده اطلاع رسانی کند.

هیات وزیران در جلسه ۲۹ فروردین ماه به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی و اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد ماده واحده قانون، اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیر دولتی در زمینه پست و مخابرات –تعیین شده قانونی، مصوب ۱۳۹۲– تصویب کرد:

به منظور حفظ حق دسترسی شهروندان و کاربران به خدمات فضای مجازی در صورتی که کارورها خارج از ترتیبات تعین شده قانونی، محدودیت، اختلال یا انسداد در نرم افزار، تارنماها (وب‌گاه‌ها)، برنامه‌های کاربردی وسایر خدمات مبتنی بر فضای مجازی به وجود آورند، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) اقدامات زیر را به عمل می‌آورد.

بر اساس این مصوبه، سازمان تنظیم مقررات موظف است با جمع آوری مستندات فنی، ظرف ۲۴ ساعت محدودیت، اختلال یا انسداد را به کارورها (اپراتورها) اعلام و هم‌زمان مراتب محدودیت، اختلال یا انسداد را در پایگاه اطلاع رسانی خود منتشر کند.

در صورتی که کارورها ظرف ۲۴ ساعت از زمان اعلام سازمان نسبت به رفع محدودیت، اختلال یا انسداد اقدام نکنند، سازمان موظف است تا زمان رفع تخلف روزانه تا سقف ۵۰ میلیارد تومان کارور متخلف را جریمه کند. کارور موظف است با اعلام سازمان تنظیم مقررات مبالغ را به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

در صورتی که پس از یک هفته از اعلام سازمان تنظیم مقررات، کارور نسبت به رفع محدویت، اختلال یا انسداد اقدام نکرد، سازمان تنظیم مقررات مجاز است با رعایت وظایف و اختیارات مقرر در اساسنامه و دیگر قوانین و مقررات مربوط، علاوه بر جریمه تعیین شده در بند ۲ این تصویب‌نامه، نسبت به تعلیق (لغو موقت) یا کاهش مدت اعتبار پروانه کارور حداکثر به مدت دو سال اقدام کند.

کلاب هاوس فیلتر شده یا دچار اختلال عمدی شده است؟

از 19 فروردین دسترسی به شبکه اجتماعی کلاب‌ هاوس، برای مشترکان ایرانسل و همراه اول دچار اختلال شد. پیگیری‌های آی‌تی ایران از دو اپراتور ایرانسل و همراه اول نشان می‌دهد که آن‌ها هنوز هیچ دستوری مبنی بر فیلتر کلاب هاوس دریافت نکردند.

پس از آن وزارت ارتباطات در نامه‌ای به این اپراتورها دستور رفع اختلال داد و پس از آن روابط‌عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد، در صورت اثبات عمدی بودن این اقدام جرائم سنگینی برای اپراتورهایی که در دسترسی به شبکه اجتماعی کلاب‌ هاوس اختلال ایجاد کردهاند، در نظر گرفته خواهد شد. در نهایت با پایان ضرب‌العجل ۲۴ ساعته با رفع نشدن این اختلال این وزارتخانه شکایتی از این سه اپراتور را به دادستانی کشور ابلاغ شد

این شکایت با موضوع اختلال عمدی اپراتورهای مذکور در سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی و با استناد به ماده ۷۳۷ قانون مجازات اسلامی به دادسرای عمومی و انقلاب تهران داده شد.

وزیر ارتباطات درباره فیلتر این شبکه اجتماعی گفت: چنین حکمی صادر و حتی مطرح نشده است، اما اختلال از سوی اپراتورها همچنان برقرار بود هرچند آن‌ها نیز اعلام کردند هیچ دستور قضایی مبنی بر فیلتر این شبکه اجتماعی صادر نشده است

منبع
ایرنا

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. خوش به حال کلاب هاوس که چنین مدافع سینه چاکی در داخل کشور داره
    ای کاش وزیر ارتباطات ای اس پی ها رو تحت فشار می گذاشت که در بازه زمانی کوتاه بدون دلیل دوبار قیمتهای اینترنت خانگی رو به شدت افزایش نمی دادند یعنی نزدیک به 100 درصد
    الان کلاب هاوس جز برای سیاستمداران ضد جمهوری اسلامی اصلاح طلب دغدغه کس دیگری هست ؟ تا درا ونجا به راحتی نقش اپوزیسیون رو بازی کنن . به جای پاسخگویی در حمایتن از دولتی ناکارآمد با شایعه پراکنی طلبکار هم باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا