اپل

نگاهی به شباهت‌ها و تفاوت‌های میان سه مدل آی‌مک 2021 اپل

بالاخره انتظار طرفدارن اپل به پایان رسید و پس از ماه‌ها حدس و گمان، این شرکت در خلال کنفرانس فصل بهار 2021 از نسل دهم آی‌مک‌های خود پرده برداشت.

محصولی قدرتمند، زیبا و البته گران‌ که شاید هر کسی توان خرید آن را نداشته باشد. آی‌مک جدید در سه مدل عرضه می‌شود که مدل نخست با قیمت 1299 دلار، مدل دوم با قیمت 1499 دلار و مدل سوم نیز با قیمت 1699 دلار به فروش خواهد رسید.

این اعداد و ارقام یعنی آی‌مک 2021 اپل، از بسیاری از کامپیوترهای موجود در بازار گران‌تر است. حتی گران‌تر از مک بوک ایر و مک بوک پرو خود اپل. اما این افزایش قیمت بی‌دلیل نیست و کاربر با خرید این آی‌مک، لذت کار با کامپیوتری بسیار قدرتمند را تجربه خواهد کرد.

حال شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که تفاوت آی‌مک جدید با مدل‌های مشابه در چیست و آیا ارزش پرداخت چنین بهایی را دارد یا خیر. برای یافتن پاسخ این سوال در ادامه با ما همراه باشید.

نقطه اشتراک میان مدل‌های آی‌مک 2021 در چیست؟

رم 8 گیگابایتی در هر سه مدل آی‌مک امسال مشاهده می‌شود و نسخه‌های 1299 و 1499 دلاری نیز با حافظه داخلی پایه 256 گیگابایتی عرضه می‌شوند. این میزان حافظه پایه در مدل سوم و البته گران‌تر یعنی 1699 دلاری دو برابر شده و عدد 512 گیگابایت را نشان می‌دهد.

ناگفته نماند که مدل‌های دوم و سوم از قابلیت ارتقای حافظه تا دو ترابایت نیز بهره می‌برند که در صورت نیاز کاربران می‌توان از حافظه ذخیره‌سازی بالاتر استفاده کرد. ویژگی مشترک دیگر و البته قابل انتظار، پردازنده هشت هسته ای M1 اپل است.

تراشه‌ای که در پی تصمیم اپل برای پایان دادن به استفاده از پردازنده‌های شرکت اینتل تولید شده و قرار است بار پردازشی محصولات این شرکت را به دوش بکشد. طبق آنچه اپل اعلام کرده، پردازنده M1 می‌توان تا 85 درصد سرعت پردازشی بالاتر و دو برابر قدرت پردازشی بیشتر را نسبت به آی‌مک سال 2019 برای آی‌مک جدید اپل به ارمغان آورد.

این تراشه از مزیت‌های بیشماری برخوردار است؛ بدین معنی که می‌تواند که هم قوی‌تر است و هم فضای کمتری را اشغال می‌کند و در نتیجه، می‌تواند دست اپل را در استفاده از طراحی زیباتر برای این محصول باز بگذارد. این مسئله باعث شده تا مدل‌های امسال آی‌مک بسیار باریک و با ضخامت 11.5 میلیمتری طراحی شوند.

 آیمک 2021 اپل

علاوه بر این، هر سه مدل آی‌مک 2021 به نمایشگر 24 اینچی عریض‌تر مجهز شده‌اند و از حاشیه اطراف نمایشگر کمتری نسبت به آی‌مک 2019 برخوردارند. این نمایشگر در تمامی‌مدل‌ها مشابه است و تفاوتی میان آن مشاهده نمی‌شود.

به این معنی که اپل در این مدل‌ها، از نمایشگری رتینای 4.5K با حداکثر روشنایی 500 نیت و پشتیبانی از بیش از یک میلیارد رنگ استفاده کرده است. این ویژگی‌ها می‌توانند تصاویری باکیفیت و با جزییات بالا را به نمایش درآورند.

دوربین جدید 1080p، سه میکروفون با کیفیت استودیویی و اسپیکرهای با قابلیت پشتیبانی از صوت فضایی در حین پخش ویدیوهای دالبی از دیگر قابلیت‌های مشترک میان سه مدل آی‌مک امسال است. حال سوال اینجاست که اگر با وجود این همه شباهت، چرا قیمت‌ها تا این اندازه متفاوت است؟

تفاوت میان مدل‌های آی‌مک 24 اینچی در چیست؟

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها، رنگ‌بندی آی‌مک‌هاست. برای اولین بار، آی‌مک جدید در هفت رنگ متفاوت عرضه می‌شود. اما نکته اینجاست که هر سه مدل با این هفت رنگ عرضه نمی‌شوند.

طبق گفته اپل؛ آی‌مک 1299 دلار تنها در چهار رنگ آبی، سبز، صورتی و نقره‌ای قابل خرید است. اما مدل‌های 1499 و 1699 دلاری، علاوه بر این چهار رنگ، در رنگ‌های زرد، نارنجی و بنفش نیز عرضه می‌شوند. اگرچه شاید برای برخی‌ها این تفاوت چندان مهم نباشد، اما شاید بسیاری از کاربران بی‌صبرانه در انتظار خرید آی‌مکی با رنگ بنفش بودند و اکنون این امکان برایشان فراهم شده است.

اما پرداخت این هزینه اضافی، تنها در رنگ‌های بیشتر خلاصه نمی‌شود. با خرید دو مدل گران‌تر می‌توان از پردازنده گرافیکی هشت هسته‌ای بهره برد؛ در حالی که مدل ارزان‌قیمت به تراشه گرافیکی هفت هسته‌ای مجهز شده است.

 آیمک 2021 اپل

این تفاوت در پردازنده برای آن‌هایی که با نرم‌افزارهای گرافیکی و پردازش‌های سنگین سروکار دارند، به خوبی احساس خواهد شد. علاوه بر این، حافظه ذخیره‌سازی دو مدل 1499 و 1699 دلاری بیشتر است و کاربران می‌توانند آن را حتی تا دو ترابایت ارتقا دهند.

قابلیت‌های ارتباطی؛ نقطه تمایزی دیگر میان سه آی‌مک امسال

اگر به دنبال دستگاهی با قابلیت پشتیبانی از انواع درگاه‌ها هستید، مدل گران‌قیمت آی‌مک 2021 می‌تواند بهترین گزینه برای خرید باشد. مدل 1299 دلاری، تنها با دو درگاه تاندربولت USB 4 عرضه می‌شود اما مدل‌های 1499 و 1699 دلاری به دو درگاه اضافی USB 3 مجهزند که در مجموع، چهار درگاه را برای استفاده در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

 آیمک 2021 اپل

بنابراین، انتخاب مدل ارزان‌قیمت برای آن‌هایی که پشتیبانی از چند درگاه در سیستم خود اهمیت می‌دهند، بسیار سخت خواهد بود. با این حال، نقطه اشتراک هر سه مدل در این بخش، پشتیبانی از ورودی 3.5 میلیمتری هدفون است.

تفاوت‌ها در محصولات جانبی

اپل علاوه عرضه آی‌مک جدید، از یک مجیک کیبورد، مجیک ماوس و مجیک ترک‌پد جدید نیز رونمایی کرد که سه در رنگ‌بندی مختلف عرضه می‌شوند. تغییرات در مجیک ماوس و مجیک ترک‌پد چندان قابل توجه نیست اما یک مدل از مجیک کیبورد به قابلیت پشتیبانی از تاچ آیدی مجهز شده است.

 آیمک 2021 اپل

خوشبختانه تمامی‌این سه محصول، برای آی‌مک‌های جدید قابل استفاده هستند و حتی با دیگر دستگاه‌های مجهز به تراشه M1 یعنی مک بوک پرو، مک بوک ایر و مک مینی نیز سازگار هستند. با این حال، به همراه آی‌مک 1299 دلاری مجیک کیبوردی مجهز به تاچ آیدی عرضه نمی‌شود و کاربر در صورت تمایل به استفاده از این محصول، می‌تواند با پرداخت 50 دلار آن را خریداری کند.

کدام مدل آی‌مک 2021 را انتخاب کنیم؟

تلاش اپل در عرضه آی‌مکی ارتقایافته ستودنی است، اما انتخاب گران‌ترین مدل آی‌مک و پرداخت 1699 دلار کمی‌سخت است. بدین معنی که در هر دو مدل گران‌تر آی‌مک، درگاه اضافی USB 3 و پردازنده گرافیکی هشت هسته‌ای وجود دارد و از این رو، تفاوتی میان این دو نسخه وجود ندارد. در واقع، تنها تفاوت در حافظه پایه 512 گیگابایتی است که تنها در مدل 1699 دلاری مشاهده می‌شود و شاید تنها افرادی به سراغ انتخاب این مدل بروند که ظرفیت فضای ذخیره‌سازی برایشان بسیار مهم است. امام آن‌هایی که نیاز چندانی به پردازنده بسیار قوی، درگاه‌های زیاد و حافظه بالا ندارند، نسخه 1299 دلاری می‌تواند به خوبی به نیازهاشان پاسه دهد.

 آیمک 2021 اپل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا