اپل

نگاهی به نمایشگر مینی LED آیپد پرو جدید اپل

شاید در نگاه اول، تفاوت چندانی میان آیپد پرو جدید با نسخه قبلی این شرکت به چشم نیاد، اما در حقیقت محصول امسال اپل به چند قابلیت مهم و ارتقایافته جدید مجهز شده است.

بدین معنی که از توان پردازشی بالاتر و مصرف انرژی کمتر به لطف برخورداری از تراشه M1 بهره می‌برد. اپل پیشتر از این تراشه در محصولاتی چون مک بوک ایر، مک بوک پرو 13 اینچی و مک مینی و آیمک 2021 استفاده کرده است.

از طرفی دیگر، مدل‌های سلولار این تبلت از فناوری 5G پشتیانی می‌کنند و دوربین جلویی نیز از قابلیت زوم و در فوکوس قرار دادن کاربر در حین برقراری تماس‌های ویدیویی برخوردار است. اما جدای از همه این بروزرسانی‌ها، آیپد پرو 12.9 اینچی جدید به یک ویژگی فنی متمایز مجهز شده و آن چیزی نیست جز نمایشگر Liquid Retina XDR.

نمایشگری جدید که از مینی LED برای روشنایی بیشتر و کنتراست بالاتر بهره می‌برد و پیشتر در هیچ یک از آیپدها یا مک‌ها اپل مشاهده نشده است. طبق گفته اپل، آیپد پرو 12.9 اینچی می‌تواند تا حداکثر روشنایی 1000 نیتی را ارائه دهد.

همچنین در حال نمایش محتوای HDR این میزان روشنایی می‌تواند تا 1600 نیت نیز ارتقا یابد. این یعنی، روشنایی بیشتر از اکثر تلویزیون‌های 4K HDR بازار. برای مقایسه بد نیست بدانید که آیپد پرو قبلی اپل از حداکثر روشنایی 600 نیتی بهره می‌برد و این عدد در مک بوک پرو 16 اینچی این شرکت نیز برابر با 600 نیت است.

حتی مآیمک 24 اینچی جدید این شرکت نیز که به همراه این آیپد پرو معرفی شد، از حداکثر روشنایی 500 نیتی برخوردار است. البته نمایشگر آیفون 12 پرو از لحاظ عملکرد به نمایشگر آیپد پرو جدید نزدیک‌تر است به طوری که حداکثر روشنایی آن برابر با 800 نیت عنوان شده و در حالت HDR این عدد به 1200 نیت خواهد رسید.

اما اپل فعلا آماده تمایلی به استفاده از از پنل‌های OLED در تبلت‌های خود ندارد و شاید دلیل آن میزان روشنایی بالای مینی LED باشد. از سویی دیگر، این آیپد پرو به لطف نمایشگری که به آن مجهز شده می‌تواند طول عمر باتری 10 ساعته را به ارمغان آورد.

اما مینی LED چیست؟ در پاسخ باید گفت که برخلاف پنل‌های OLED که تک تک پیکسل‌ها به صورت جداگانه روشن می‌شوند و در زمان عدم نیاز، به طور کامل خاموش خواهند شد، مینی LED را می‌توان یک بروزرسانی یا ارتقا در نمایشگرهای LCD دانست که اخیرا مورد توجه برخی شرکت‌ها قرار گرفته است.

 

تفاوت مینی LED در اندازه و کمیت LED‌های پشت نمایشگر است. اپل در خلال کفرانس Spring Loaded خود که چند روز قبل برگزار شد، اعلام کرد که آیپد پرو قبلی این شرکت به 72 LED مجهز بود و اما در آیپد پرو جدید این شرکت که به نمایشگر Liquid Retina XDR مجهز شده از 10 هزار استفاده شده است.این دستاورد از طریق کوچک‌‌سازی LEDها حاصل شده بدین معنی که اندازه آن‌ها تا 120 برابر کوچک‌تر شده است.

نمایشگر آیپد پرو اپل

اما اپل تنها شرکتی نیست که از مینی LED در محصول خود استفاده کرده است. این فناوری پیشتر در برخی تلویزیون‌ها نیز مشاهده شده است. شرکت RCL از جمله این شرکت‌هاست که برای اولین بار در سال 2019 از فناوری مذکور در برخی محصولات خود استفاده کرد و طولی نکشید که شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی نیز به استفاده از مینی LED در برخی تلویزیون‌های خود روی آوردند.

شرکت TCL در توضیح ارتقای قابلیت‌های بصری در تلویزیون‌های مجهز به مینی LED خود می‌گوید: تلویزیون‌های LED LCD دارای دو بخش از نمایشگر هستند که برای خلق تصویر، با یکدیگر ادغام می‌شوند. بخش LCD نمایشگر، تصویر را ایجاد می‌کند و بخش LED نیز نور را خلق و تصویر را روشن می‌کند که چشن شما می‌تواند آن را ببیند. بنابراین، مزیت هزاران مینی LED که به صورت دقیق در کنار هم قرار گرفته‌اند، این است که نور قوی‌تری در میان نمایشگر توزیع می‌شود و افزایش کنتراست و وضوح و همچنین رنگ‌های اشباع را به دنبال خواهد داشت.

در این میان اما شاید برخی‌ها عبارت میکرو LED به گوششان خورده باشد. این فناوری نمایشگر یک گام جلوتر از مینی LED است و تمامی‌مزیت‌های نمایشگرهای مینی LED را در خود دارد و حتی فراتر از آن نیز عمل کند. با این حال هنوز این فناوری آنچنان که باید و شاید توسعه نیافته و حتی شرکت‌های بزرگی چون سامسونگ که پیشگام در زمینه توسعه نمایشگر محسوب می‌شود، نتوانسته از این فناوری در تلویزیون‌های فوق پیشرفته خود استفاده کند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا