تکنولوژی

انتقاد استارتاپ‌ها به مخالفت با فروش آنلاین دارو

دفاعیه سازمان غذا و دارو از انحصار فروش اقلام دارویی

به دنبال انتقاد مدیرعامل دیجی‌کالا از عدم همکاری سازمان غذا و دارو در فروش آنلاین دارو در این سایت، کیانوش جهانپور، سخنگوی این سازمان در یک توییت گفت که فروش دارو و اقلام غیردارویی قابل فروش در داروخانه‌های آنلاین در سایر فروشگاه‌های آنلاین مجاز نیست.

مدیر عامل دیجی‌کالا دیروز در چند توییت با اشاره به مانع‌تراشی سازمان‌ غذا و دارو برای فروش دارو و اقلام بهداشتی در مارکت‌پلیس‌ها نوشته بود: «در حالی که در دنیا با راه‌حل‌های مبتنی بر تکنولوژی فروش داروهای دارای نسخه هم آنلاین شده و ‌«داروخانه آمازون» راه‌اندازی شده است، سازمان غذاوداروی کشور ما برای فروش آنلاین داروهای بدون نسخه هم (OTC) همچنان مانع‌تراشی می‌کند.»

همچنین او با تاکید بر اینکه برخی از داروخانه‌ها خبر از فشارهایی از طرف سازمان‌های مرتبط، برای قطع همکاری با دیجی‌کالا دادند، گفت: «از بهمن ۹۹ داروخانه‌های آنلاین دارای مجوز را در دیجی‌کالا معرفی کردیم تا بتوانیم در چارچوب همین دستورالعمل‌های قدیمی و به‌روز نشده فعلی، به فعالیت بپردازیم، در حالی‌ که در دوران کرونا جهان به سمت استفاده از ظرفیت تجارت الکترونیک در حرکت است و مسئولین سلامت در کشورها می‌کوشند تا هرچه بیشتر ترددهای غیرضروری را کم کنند و مردم را به خرید آنلاین عادت دهند، این میزان از مقاومت و مانع‌تراشی مسئولین سازمان غذاودارو حیرت‌آور است.»

امروز اما سخنگوی سازمان غذا و دارو بدون اشاره به نام دیجی کالا در توییتی اعلام کرد که فروش دارو در داروخانه های آنلاین و فروش اقلام غیردارویی قابل فروش در داروخانه های آنلاین در سایر فروشگاه‌های آنلاین مجاز نیست و از مردم خواست که این موارد را جهت پیگیری قانونی گزارش کنند. همچنین او در پیامی که منتشر کرده، نوشته است: «کما اینکه سوپرمارکت محله هم داروخانه محله نیست! موارد تخلف را جهت پیگیری قانونی گزارش کنید.»

از همین رو هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا در واکنش به توییت کیانوش جهانپور، با انتشار پیامی در توییتر خود، با توضیح اینکه مارکت‌پلیس، یک زیرساخت مبتنی بر تکنولوژی و پلتفرم آنلاینی است که هر کسب‌و‌کاری از جمله داروخانه‌ها باید بتوانند با رعایت همان ضوابط و مقررات حاکم بر داروخانه‌های آنلاین، فروشگاه خود را در آن راه‌اندازی کنند؛ نوشت: «آقای دکتر جهانپور مارکت‌پِلیس‌ها سوپرمارکت محله نیستند. کاری که ما قصد انجامش را داریم این است که داروخانه‌هایی که مجوز داروخانه آنلاین دارند، این اقلام را در دیجی‌کالا تحت ضوابط سازمان غذا و دارو و رعایت تمام استاندارهایی که وجود دارد به فروش برسانند و خودشان هم برای مشتریان ارسال کنند. شما بگویید اشکال این روش چیه؟ این مدل عرضه با اصول مورد نظر سازمان غذاودارو منافاتی ندارد اگرچه به زحمت تدوین دستورالعمل‌های جدید و به‌روز منطبق بر تحولات فناورانه نیاز دارد. مقاومت سرسختانه سازمان غذاودارو در مقابل تحول دیجیتال اعجاب‌انگیز است! منافع قشری خاص رو با سلامت مردم گره نزنیم.»

مدیران دیگر استارتاپ‌ها چه واکنشی داشتند؟

در ایام کرونا و قرنطینه، فروشگاه‌های اینترنتی، داروخانه‌های آنلاین و پلتفرم‌های ارائه‌دهنده خدمات پزشکی بیشترین نقش را برای جلوگیری از تجمع در محیط‌های آلوده مانند داروخانه و بیمارستان و درمانگاه‌ها داشتند. برخی از استارت‎اپ‌ها از جمله اسنپ به ارائه خدمات پزشکی روی آوردند تا در کنار ارائه خدمات حمل‌‎ونقلی مسافر و کالا، امکان تست کرونا برای افراد در منزل را فراهم کنند. مخالفت سخنگوی سازمان غذا و دارو با فروش آنلاین دارو باعث واکنش‌های شدید بسیاری از مدیران نهادها و استارتاپ‌ها شده است.

امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات در واکنش به صحبت‌های سخنگوی سازمان غذا و دارو در توییتر خود به تاخیر تنظیم آیین‌نامه فعالیت استارتاپی اشاره کرد و نوشت: «استارتاپ بد است آنلاین بد است رفاه بد است شفافیت بد است فقط اینا خوبند! چند سال است قرار است یک آیین‌نامه فعالیت استارت‌آپی درآورند، ولی فقط درخواست فیلتر و نامه ممنوعیت و توییت ضدنوآوری تولید کرده‌اند!»

گلرخ داوران، هم‌بنیان‌گذار اسنپ‌دکتر که برای ارائه خدمات مشاوره و پزشکی در دوران کرونا با چالش‌های زیادی از جمله اخذ مجوز از وزارت بهداشت رو‌به رو بود، به صحبت‌های جهان‌پور واکنش نشان داد. «‏با اوج‌گیری‌ پیک‌ چهارم کرونا، یکی از جدی‌ترین راهکارها برای حفظ جان مردم، تا پیش از واکسیناسیون کامل، این است که از رفت‌وآمدهای غیرضروری کم کنیم. پلتفرم‌های آنلاین ارسال دارو سهم بسزایی در بهبود روند درمان دارند و دغدغه بیماران را برای تامین دارو در این شرایط سخت مرتفع می‌کنند.»

همچنین مدیرعامل تپسی، میلاد منشی‌پور با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته هم با تاکسی‌های اینترنتی مخالفت‌های زیادی می‌شد، در تویتتر خود نوشت: «‏آقای دکتر، مسئولانی چون شما که در سال‌های گذشته، تاکسی‌های اینترنتی را خطرناک می‌دانستند و پلمپ‌ می‌کردند، امروز آنها را از ارکان حمل‌ونقل می‌دانند. کاش این تجارب بین دستگاه‌ها منتقل می‌شد تا بخاطر نبود دوراندیشی در مدیران، کشور مجبور نشود راه‌ ِرفته را در تک تک حوزه‌ها طی کند.»

رضا الفت‌نسب، عضو هئیت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در واکنش به مخالفت سخنگوی سازمان غذا و دارو در توییتر خود نوشت: «چطور فروش دارو در پلتفرم های آنلاین غیر مجاز است اما درناصرخسرو مجاز است. ولله الان داروخانه ها بیشتر شبیه سوپرمارکت ها شده. قرار بود در داروخانه دارو فروخته شود نه لوازم آرایش … جا دارد در اقدامی متقابل اتاق اصناف ایران هم اجازه فروش غیرقانونی محصولات صنفی در داروخانه ها را ندهد.»

نیما قاضی، هم‌بنیان‌‌گذار علی‌بابا در توییتر خود نوشت که «‏متاسفانه وزارت بهداشت یکی از مهم‌ترین موانع رشد استارتاپ‌های حوزه سلامت است و خوشبختانه این موضوع رو به‌وضوح هم اعلام می کند.»

همچنین مهدی عبادی، مدیرعامل وندار با بیان اینکه نهادهای حاکمیتی یکی از مهم‌ترین موانع رشد استارتاپ‌ها به شمار می‌آید، گفت: «‏حاکمیت و نهادهای حاکمیتی مهمترین مانع رشد اقتصادی، به خصوص رشد استارت‌آپها هستند، والسلام. تقسیم وظایف هم کردند. یه جا وزارت بهداشت، یه جا شاپرک، یه جا اینماد و غیره …»

چالش‌های مجوز استارتاپ‌های پزشکی در دوران کرونا

گفتنی است که پس از شیوع بیماری کرونا؛ بیمارستان‎ها، آزمایشگاه و مراکز بهداشتی و درمانی از این دست به عنوان آلوده‌‎ترین نقاط به کرونا بودند و شرایط را برای افرادی مشکوک به کرونا سخت می‎‌کرد. زیرا در صورت سالم بودن، ریسک ابتلای آن‌ها به کرونا را بالا می‌برد. به این ترتیب، برخی از استارتاپ‌ها به ارائه خدمات پزشکی روی آوردند، یا اینکه برخی مارکت‌پلیس‌ها شروع به فروش برخی از اقلام‌های دارویی و بهداشتی کردند، تا در کنار ارائه خدمات خود، وسایل رفاه را برای افراد در منزل را فراهم کنند. اما این ارائه خدمات در این مدت برای آنها چالش‌آفرین بوده و در موارد حتی با درخواست سازمان غذا و دارو نیز فیلتر شده‌اند.

توییت عضو هیئت مدیره کسب و کارهای اینترنتی در خصوص فیلتر یک سایت به دلیل فروش شیر خشک

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا