تکنولوژی

بلوتوث LE Audio چیست؟

اگرچه به نسبت سال‌های قبل، استفاده از قابلیت بلوتوث در میان کاربران گوشی‌های هوشمند کمتر شده، اما به لطف ظهور محصولاتی چون ایربادها، هدفون‌های وایرلس و ساعت‌های هوشمند، همچنان از این فناوری به منظور برقراری ارتباط میان دستگاه‌ها استفاده می‌شود.

با این حال، کمتر کسی را می‌توان یافت که با نحوه عملکرد بلوتوث آشنایی داشته باشد. این روش ارتباطی اخیرا یک بروزرسانی تازه را به خود دیده به طوری که فناوری جدیدی به نام بلوتوث LE Audio معرفی شده است.

فناوری پیشرفته‌ای که برای اولین بار در سال 2020 توسط سازمان استاندارد بلوتوث (SIG) معرفی شد و قادر است تجربه جدیدی از انتقال اطلاعات میان دستگاه‌ها را برای کاربران به ارمغان آورد. در واقع، بلوتوث LE Audio نوع جدیدی از استاندارد بلوتوث است که قرار است به زودی در دل انواع دستگاه‌ها جای گیرد و پشتیبانی از آن به نسل جدید دستگاه‌های هوشمند اضافه شود.

تفاوت میان بلوتوث و بلوتوث LE Audio در چیست؟

به ساده‌ترین شکل ممکن، می‌توان گفت بلوتوث یک فناوری با عمری تقریبا 10 ساله است که امکان دسترسی به قابلیت‌هایی چون ارتباط بی‌سیم میان دستگاه‌های مختلف همانند ایرپاد به آیفون را فراهم می‌کند. این فناوری، اگرچه با نسخه‌هایی آپدیت شده و امکان انتقال سریع‌تر اطلاعات و افزایش محدوده تحت پوشش را برای کاربران فراهم کرده، اما نمی‌توان آن را در شمار فناوری‌های جدید جای داد.

بلوتوث LE Audio نیز تقریبا همین کارها را انجام می‌دهد؛ اما با این تفاوت که جدید است و به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند صوت را با کیفیت بسیار بالا منتقل و در عین حال، شارژ کمتری از دستگاه را نیز مصرف کند.

بلوتوث LE Audio از کدک LC3 بهره می‌برد که برگرفته از عبارت Low Complexity Communication Codec است. این کدک می‌تواند کیفیت صوت خروجی را به طور محسوسی افزایش دهد و در عین حال، به دلیل مصرف کم انرژی، می‌تواند افزایش مدت زمان شارژدهی را به دنبال داشته باشد.

برای تست عملکرد کدک LC3 می‌توانید به وب‌سایت SIG مراجعه و کیفیت صوت را با نرخ بیت‌های مختلف امتحان کنید. در اینجا مشاهده خواهید کرد که هرچه نرخ بیت بیشتر می‌شود، کیفیت صوت نیز ارتقا می‌یابد. اما نکته جالب در خصوص LC3 در این است که حتی با نرخ بیت‌های پایین همانند 128 و 192 نیز، کیفیت صوت قابل قبول خواهد بود.

همانطور که اشاره شد، یکی دیگر مزیت‌های این فناوری، افزایش طول عمر باتری دستگاه‌های مجهز به بلوتوث LE Audio است. افرادی که مدام از اپلیکیشن‌های پخش موسیقی همانند اسپاتیفای و هدفون‌های وایرلس استفاده می‌کنند، با کمک این فناوری می‌توانند تغییر محسوسی را در مدت زمان نگهداری شارژ توسط هدفون‌های خود مشاهده کنند.

یکی دیگر از ویژگی جالب بلوتوث LE Audio، امکان «اشتراک صوت» است. بدین معنی که ممکن است در حین گوش دادن به یک موسیقی جذاب، ناگهان تصمیم بگیرید که لذت گوش دادن به این موسیقی را برای کسی که در نزدیکی‌تان قرار دارد، فراهم کنید.

بلوتوث LE Audio چیست؟

در اینجا، می‌توان به کمک بلوتوث LE Audio، این موسیقی را از یک منبع (برای مثال گوشی) به طور همزمان به چند هدفون دیگر نیز ارسال کرد و آن‌ها نیز همانند شما بتوانند به موسیقی مدنظرتان گوش دهند.

چه دستگاه‌هایی از این بلوتوث پشتیبانی می‌کنند؟

متاسفانه هنوز اغلب دستگاه‌ها همچنان با بلوتوث قدیمی‌عرضه می‌شوند و تعبیه بلوتوث LE Audio در نسل جدید دستگاه‌های هوشمند، کمی‌زمان خواهد برد. با این حال، این فناوری جدید قطعا مورد استقبال شرکت‌ها قرار خواهد گرفت و طولی نخواهد کشید که شاهد استفاده از آن در بسیاری از هدفون‌ها، ایربادها و گوشی‌های هوشمند خواهیم بود.

خوشبختانه شرکت کوالکام در ماه دسامبر سال 2020 اعلام کرد که مهندسان این شرکت، موفق به تولید تراشه‌ای برای ایربادهای وایرلس شده‌اند که از قابلیت پشتیبانی این تکنولوژی برخوردار است که می‌تواند خبر خوبی در این زمینه باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. گزارش ویدیویی از اختتامیه مسابقه بازی‌سازی کژوال کمپ
    تعمیرات لوازم خانگی: متخصص در تعمیرات لوازم خانگی برندهای بوش، سامسونگ و ال‌جی – دی سئو – تجربه های بهینه سازی سایت

    معرفی آستون مارتین والکری AMR Pro؛ ابرخودرویی با قابلیت استفاده در پیست اتومبیل رانی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا