ارز دیجیتالتکنولوژی

ارزش بازار بیت کوین به یک تریلیون دلار رسید

قمیت بیت کوین در روز گذشته به 56 هزار دلار رسید و همین موضوع باعث شد تا ارزش بازار محبوب‌ترین ارز دیجیتال در جهان از مرز یک تریلیون دلار عبور کند.

این یعنی، بیت کوین اکنون در بازار، ارزشمندتر از شرکت‌های بزرگی چون فیسبوک است. اما با این حال، هنوز نتوانسته از اپل، آلفابت، آمازون و مایکروسافت عبور کند. ارزش این ارز دیجیتال در حالی به 56 هزار دلار رسید که در روزهای نخست سال جاری میلادی، ارزش آن برابر با 29 دلار بود.

اما این ارزش بازار برای بیت کوین تنها روی کاغذ یک تریلیون دلار است چراکه تمامی‌بیت کوین‌ها برای استفاده در دسترس نیستند. هر بیت کوین (یا بخشی از آن) از طریق یک یا چند امضای رمزنگاری محافظت می‌شوند و برای انتقال یک بیت کوین، می‌بایست این رمز خصوصی را دانست. همچنین اطلاعاتی از برخی از این کدها در دسترس نیست و مشخص نیست که تعداد از بیت کوین‌ها به این شکل هستند.

برای مثال، یک مرد بریتانیایی چندی پیش اعلام کرد که در سال 2013، یک‌هارد را که حاوی کدهای 75 هزار بیت کوین به ارزش حدودی 400 میلیون دلار (به قیمت روز بیت کوین) بود، دور ریخته ودیگر به آن‌هارد دسترسی ندارد و در نتیجه، این میزان بیت کوین قابل دسترس نیستند.

در طی 12 سال اخیر، اتفاقات این چنینی بارها اتفاق افتاده که بخش زیادی از آن‌ها مربوط به دو سال نخست آغاز فعالیت بیت کوین می‌شود؛ زمانی که می‌شد با پرداخت هزینه‌ای بسیار کم، بیت کوین خریداری کرد. قیمت بیت کوین در آن سال‌ها به قدری پایین بود که در سال 2010، یک مرد برای خرید دو پیتزا، 10 هزار بیت کوین پرداخت کرد.

همچنین در آن زمان، بسیاری از کاربران قید صدها یا شاید هم هزاران بیت کوین استخراج‌شده خود را به دلیل دردسرهای فروش آن‌ها، می‌زدند و فراموش می‌کردند. با این حال، طبق آخرین برآوردها بیشترین تعداد بیت کوین اکنون در اختیار ساتوشی ناکاموتو مخترع بیت کوین است که گفته می‌شود او بیش از یک میلیون بیت کوین در اختیار دارد.

ناکاموتو هرگز هویت خود را فاش نکرد و از سال 2011 تاکنون در انظار عمومی‌ظاهر نشده است. هنوز هیچکس نمی‌داند که او زنده است یا مرده؛ با این حال آنچه می‌دانیم این است که این یک میلیون بیت کوین از زمان ایجاد این ارز دیجیتال تاکنون انتقال داده نشده‌اند.

اگر بخواهیم به قیمت روز حساب کنیم، ارزش بیت کوین‌های ناکاموتو اکنون به چیزی فراتر از 50 میلیارد دلار می‌رسد که او را در بین 20 مرد ثروتمند در جهان قرار می‌دهد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا