استارتاپایران

استارتاپ‌ها در سال ۹۹: تغییر استراتژی یکتانت در دوران کرونا

مدیرعامل یکتانت: پیش‌بینی ما در سال ۱۴۰۰ ایجاد رشد ۲۰۰ درصدی در فروش یکتانت از طریق ایجاد این سرویس‌ها است

یکتانت، پلتفرم تبلیغات آنلاین در یکسالی که گذشت با حضور بیشتر مردم در فضای مجازی به علت پاندمی، رشد ۳ برابری در فروش نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ را تجربه کرد.

مدیرعامل یکتانت در گفت‌وگو با آی تی‌ایران اعلام کرد که با ورود کرونا  به ایران و شروع دوره قرنطینه، یکتانت نیز مشابه سایر کسب‌وکارها با افت ۱۵ درصدی فروش مواجه شد؛ او توضیح داد: «شیوع بیمار کرونا سبب شد که ما برای شرایط پیچیده آماده‌تر شویم و راه‌های مقابله و حل بحران را یاد بگیریم. با گذر از این مرحله توانستیم در بخش‌های مختلف سازمان رشد خوبی را تجربه کنیم. تاکنون که به انتهای سال ۹۹ نزدیک می‌شویم نسبت به ابتدای سال رشد ۱۵۰ درصدی در تعداد نیروی انسانی داشتیم. در کنار این موفق شدیم که رشد سه برابری در فروش را نسبت به سال ۹۸ تجربه کنیم. سال ۹۹ از نظر توسعه محصولات جدید هم برای یکتانت سال پرباری بود. در این سال ما سه محصول از سری تبلیغات هدفمند را راه‌اندازی کردیم. این سرویس‌ها برای اولین بار در بازار تبلیغات آنلاین ایران عرضه می‌شوند.»

او در ادامه با توضیح استراتژی‌هایی که در این دوران برای کسب‌وکار خود در نظر گرفتند، گفت: «با توجه به اینکه یکتانت سرویس‌های دیجیتال مارکتینگ ارائه می‌دهد، عمده مشتریان یکتانت هم کسب‌وکارهای آنلاین هستند و شرایط موجود زمینه‌ای ایجاد کرد برای نشان دادن اهمیت حضور آنلاین کسب‌وکارها. ما در این مدت تلاش کردیم تا ضمن نشان دادن اهمیت حضور الکترونیک کسب‌وکارها، راه‌حل‌هایی برای چالش‌های تبلیغاتی کسب و کارهای آفلاینی که به تازگی وارد فضای آنلاین شده‌اند ارائه کنیم و با توسعه دادن سرویس‌های مختلف ابزارهای متنوعی در اختیار تبلیغ‌کننده‌ها قرار دهیم.»

سینا مومنی با اشاره به اینکه هزینه برخی از خدمات خود را در این دوران کاهش داده بودند، گفت: «یکی از موثرترین تبلیغات در افزایش فروش کسب‌وکارها تبلیغات ریتارگتینگ و ریتارگتینگ محصول است که با نمایش درست تبلیغ در زمان درست به کاربری که به آن نیاز دارد، تاثیر زیادی در بهبود نتایج کسب شده توسط کسب‌وکارها از تبلیغات دارد. از ابتدای امسال و با هدف افزایش امکان استفاده از این تبلیغات برای کسب‌وکارهای آنلاین، هزینه این تبلیغات را ۷۰ درصد کاهش دادیم.»

به گفته او یکی از تغییرات جدی بعد از ظهور کرونا در ایران توجه بیش از پیش برندها و کسب‌وکارها به شبکه‌های اجتماعی است. او با تاکید بر همین موضوع اظهار می‌کند: «ما هم در این دوران سعی کردیم که محصولات جدیدی راه‌اندازی کنیم؛ از جمله سرویس تبلیغات شبکه‌های اجتماعی یکتانت (جریان) و سرویس‌های تبلیغات کلیدواژه‌ای و رفتارمحور.»

مومنی شرایط دورکاری را یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی می‌داند که در این یکسال با آن درگیر بودند. او این مسئله را با مثالی توضیح می‌دهد: «این مسئله چالش‌های ریز و درشت فراوانی داشت. به طور مثال: باید فرایندهای کاری، جلسات، ساعت کار افراد تغییر می‌کرد به شکلی که هم شاهد افت عملکرد نباشیم و هم تعادل بین کار و زندگی افراد حفظ شود. همانطور که می‌دانید اغلب شرکت‌ها تجربه‌ای در دورکاری نداشتند و ایجاد فرهنگ دورکاری در ابتدا کاری دشوار بود. در کنار این ما نیاز به بازطراحی فرایندها داشتیم. عمدۀ فرایندهای فروش و بازاریابی ما برای زمانی که افراد در سازمان حضور دارند طراحی شده بود و حالا نیاز داشتیم که این فرایندها برای شرایط دورکاری بهینه شوند.»

او در ادامه توضیح داد: «از دیگر چالش‌های سال ۹۹ سخت‌تر شدن استخدام نیرو و انجام فرآیند آن‌بوردینگ در تیم‌های مختلف یکتانت بود که برای برطرف کردن آن روش‌های سورسینگ گوناگون را امتحان کردیم و برای بهبود فرآیند آنبوردینگ در شرایط دورکاری با ایجاد داکیومنت‌های مختلف برای تیم‌های مختلف سازمان به بهتر شدن انتقال دانش در این فرآیند کمک کردیم، در حال حاضر نیز بهبود در تمام این چالش‌ها ادامه دارد و متناسب با تیم‌های مختلف این فرآیند در حال تغییر است.»

پیش‌بینی رشد ۲۰۰ درصدی یکتانت در سال ۱۴۰۰

مومنی اعتقاد دارد که کسب‌وکارهای دیجیتالی که توانسته‌اند خود را با شرایط جدید وفق دهند می‌توانند در سال ۱۴۰۰ بخوبی از مزیت‌هایی که در این مدت خلق کرده‌اند استفاده کنند و رشد کنند. او توضیح داد: «به طور مثال کسب‌وکارهای آفلاینی که در این شرایط به دنیای دیجیتال روی آورده‌اند و چالش‌های مربوط به حضور آنلاین از جمله: بیزینس مدل مناسب این محیط، شیوه‌های مارکتینگ مناسب، محتوای درخور و… را  حل کرده‌اند. اکنون می‌توانند با تکیه بر نقاط تمایز و قوت خود به خوبی رشد کنند. گرچه باید در نظر داشته باشیم که محیط کسب‌وکار در کشور ما پایدار نیست و برای اتفاقات مختلف باید آماده باشیم و هراسی از تغییر نداشته باشیم.»

او با اشاره به برنامه‌های این پلتفرم تبلیغات آنلاین در سال پیش‌رو گفت: «در مورد یکتانت، هدف ما بهبود سرویس‌های فعلی و ایجاد سرویس‌هایی برای افزایش نتیجه کسب‌وکارها از تبلیغات دیجیتال است و در سال ۱۴۰۰ علاوه بر این، تمرکز ما بر سرویس‌های جدیدی برای برطرف کردن نیازهای برندهای آفلاین و آنلاین بزرگ مانند تبلیغات ویدیویی، ویدیو ریتارگتینگ و… است. پیش‌بینی ما ایجاد رشد ۲۰۰ درصدی در فروش یکتانت از طریق ایجاد این سرویس‌هاست.»

 

این مصاحبه یکی از مطالب پرونده کارنامه استارتاپ‌ها در سال 99 است که آی‌تی‌ایران در این پرونده به ارزیابی استارتاپ‌ها در این سال پرداخته است. این مطالب کاملا در جهت اطلاع‌رسانی است و هیچ‌گونه جنبه تبلیغاتی ندارد.

 

رشد ۱۰۰ درصدی کاربران پلتفرم ترب

رشد ۳ برابری سهم بازار فلایتیو در ۹ ماه گذشته

کارنامه استارتاپ‌ها در سال ۹۹: رشد ۲۵ درصدی وب۲۴

مدیرعامل مستربلیط از کاهش ۶۰ درصدی فروش بلیط‌ها در بهمن ۹۹ می‌گوید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا