تکنولوژی

رشد ۳ برابری سهم بازار فلایتیو در ۹ ماه گذشته

گفت‌وگو آی‌تی ایران با بنیان‌گذار فلایتیو

فلایتیو در ۹ ماه گذشته توانسته است سهم بازار گردشگری آنلاین خود را در داخل تا ۳ برابر و سهم خارجی را تا ۲ برابر افزایش دهد. به گفته مدیرعامل فلایتیو جذب سرمایه از صبا ایده، شرایط کرونا و تمایل مردم به خرید آنلاین و تعطیلی تعدادی از آژانس‌های گردشگری باعث شد تا سهم بخش آنلاین گردشگری افزایش پیدا کند و فلایتیو هم سهم قابل توجهی در این بازار پیدا کرد. فلایتیو در آذر ماه ۹۹، بیشترین رکورد فروش در ۵ سال فعالیت خود را تجربه کرده است.

احسان داوودی در گفت‌وگو با آی‌تی ایران درباره عملکرد یکساله خود توضیح می‌دهد: «ما در حالی وارد سال جدید شدیم که بخاطر شیوع کرونا میزان سفرها در ایران به‌شدت کاهش یافت و همه پروازهای داخلی و خارجی لغو و مرزها بسته شدند. تمامی مسافران درخواست استرداد بلیت‌ها خود را داشتند. شرایط تا جایی تشدید شد که فلایتیو در اسفند ۱۳۹۸ فقط به پنج‌تا درصد میزان فروش بهمن‌ماه خود دست‌یافت. علاوه بر آن از اواخر اسفند تا خرداد ماه، حجم پروازها کاهش پیدا کردند، به صورتی که در سه ماه اول شاهد کاهش ۸۰ درصدی پروازهای داخلی و ۱۰۰ درصدی پروزاهای خارجی بودیم. در نتیجه فروش و درآمد ما به شدت کاهش پیدا کرد. از طرفی هم به علت درخواست بالای استرداد بلیت‌ها، حجم کار سنگینی به سمت پشتیبانی فلایتیو آمده بود که در نهایت تا آخر خرداد ماه همه پول‌های مسافران، هتل‌ها و پروازهای داخلی و خارجی را تسویه کردیم.»

او می‌گوید که مبلغ استرداد فلایتیو تاکنون حدود ۵۰ میلیارد تومان محاسبه شده است که هنوز بخشی از این پول‌ها از سوی بسیاری از ایرلاین‌ها و هتل‌ها به فلایتیو برگشت داده نشده است؛ حتی بسیاری از ایرلاین‌ها به‌جای پرداخت پول گفته‌اند در فروش‌های آینده به میزان بدهی خود مبلغی دریافت نخواهند کرد.

صنعت گردشگری در دنیا بیشترین آسیب را از کرونا دیده است و بسیاری از کسب‌وکارها مجبور به تعدیل نیرو شدند و تعدادی از آژانس‌های گردشگری به طور کلی تعطیل شدند. اما به گفته مدیرعامل فلایتیو، این شرکت در این دوران هیچ تعدیل نیرویی نداشته چراکه که منابع انسانی دقیقا متناسب با نیازهای شرکت هستند و فقط در یک دوران که بحران شدید بود از نیروهای خواسته شده تا به صورت شیفتی به فعالیت خود ادامه دهند.

افت ۵۰ درصدی سفرهای ۹۹

او با بیان اینکه وضعیت سفرها شرایط بهتری پیدا کرده است، توضیج می‌دهد: «از تابستان پروازها و سفرها دوباره شروع شدند، تعداد مسافران ماه به ماه افزایش پیدا کرد. درواقع تاکنون تعداد سفرهای انجام شده در سال ۹۹، حدود ۵۰ درصد سال ۹۸ برآورد شده است. هرچند پروازهای داخلی شرایط بهتری پیداکرده است؛ اما میزان سفرهای تفریحی که بخش مهمی از پروازها را شامل می‌شود تقریبا حدود ۳۰ درصد یا حتی کمتر است و بیشتر پروازها کاری هستند که با توجه به آنلاین برگزار شدن جلسات، این سفرها نیز فقط برای کارهای بسیار ضروری انجام می‌شوند.»

مدیرعامل فلایتیو درباره وضعیت پروازهای خارجی نیز با بیان اینکه اکنون حدود ۱۰درصد پروازهای خارجی برقرار شده است و هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به شرایط گذشته دارد، توضیح می‌دهد: «مسدود شدن مرزها ازنظر تعداد پروازها، نیز تاثیر زیادی در کاهش سفرهای خارجی داشته است.»

داوودی با تاکید بر این موضوع که در این چند ماه زیان انباشته قابل توجهی داشته‌اند، گفت: «درآمد کاهش پیدا کرده بود اما هزینه‌های جاری شرکت هنوز سر جای خود بودند. ما سعی کردیم در این دوران تمرکز خود را روی بهبود قسمت‌های زیرساختی بگذاریم. استراتژی ما در ابتدا تمرکز بر رشد پایدار و در مرحله بعد حفظ مشتری پس از فروش و ارائه خدمات به او است. به همین خاطر با توجه به شرایط موجود در کشور و شیوع بیماری کرونا، محصول جدید خود را یک محصول یکپارچه دسکتاپ و اپلیکیشن فلایتیو است، راه‌اندازی کردیم. سپس رابط کاربری و سرعت بخش پشتیبانی را بهبود دادیم. با توجه به سرمایه و امکاناتی که داشتیم در کانال‌های بازاریابی و شبکه‌های اجتماعی مختلف تبلیغات و کمپین‌های آنلاین و آفلاین را با هدف برند آگاهی فلایتیو برگزار کردیم که نتایخ خوبی هم به همراه داشتند. همانطور که گفتم هدف ما فقط جذب مشتری نیست بلکه حفظ مشتریان با ارائه خدمات متمایزی است که به آن‌ها می‌دهیم.»

اهداف فلایتیو در سال 1400

مدیرعامل فلایتیو به سال آینده خوش‌بین است و پیش‌بینی می‌کند که در سال آینده، با کاهش شدت بیماری، تعداد سفرها افزایش پیدا کند و درصدی از سفرهای تفریحی دوباره انجام شود. او می‌گوید: «با توجه به اینکه ماهیت یک استارتاپ رشد بی‌وقفه است و با فرض اینکه کاهش همه گیری شیوع بیماری کرونا اتفاق بیفتد، ما انتظار داریم با توجه به استراتژی‌هایی که در بخش پشتیبانی و سیاست‌های بازاریابی داریم؛ در سال آینده رشد ۳ تا ۴ برابری را تجربه کنیم. اکنون آماده راه‌اندازی تعداد پروژه‌های خود در آینده نزدیک هستیم که متناسب با نیازهای جدید مخاطبان و شرایط به وجود آمده تحت تاثیر کرونا و وضعیت اقتصادی طراحی شده‌اند.»

 

این مصاحبه یکی از مطالب پرونده کارنامه استارتاپ‌ها در سال 99 است که آی‌تی‌ایران در این پرونده به ارزیابی استارتاپ‌ها در این سال پرداخته است. این مطالب کاملا در جهت اطلاع‌رسانی است و هیچ‌گونه جنبه تبلیغاتی ندارد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا