تکنولوژی

کارنامه استارتاپ‌ها در سال ۹۹: رشد ۲۵ درصدی وب۲۴

رضا شیرازی: در شرایط کرونا برخی از مشتریان خود در حوزه گردشگری را از دست دادیم

وب۲۴در سال ۹۹، رشد ۲ برابری را نسبت به سال گذشته تجربه کرده و تعداد مشتریان آن ۲۵ درصد افزایش داشته است. مدیرعامل وب۲۴ در گفت‌وگو با آی‌تی ایران می‌گوید در سال جاری، شرایط اقتصادی و نگرانی‌های ناشی از کرونا به صورتی بوده است که بیشتر کارکنان تمرکز لازم برای فعالیت در شرکت‌ها را نداشتند. او در این باره توضیح می‌دهد: «چالش اصلی بحث منابع انسانی است، با توجه به اینکه از سال ۹۸ به بعد اکثر نیروهای متخصص به دنبال مهاجرت از ایران هستند و هر روز هم این مسئله شدت بیشتری می‌گیرد.» او در ادامه توضیح می‌دهد: «از ابتدای سال، با توجه به شرایط متغییر جامعه و افزایش سایت‌های آنلاین و میل آن‌ها به ارتقا رتبه‌هایشان در سایت، دامنه خدمات خود را گسترش دادیم. در این میان از ابزار جدیدی هم به نام جت‌سئو رونمایی کردیم که در دو ماه گذشته رشد قابل توجهی داشته است.» شیرازی اظهار می‌کند که در شرایط کرونا با اینکه رشد خوبی داشته‌اند اما برخی از مشتریان خود در حوزه گردشگری را از دست داده‌اند.

مدیرعامل وب۲۴، با بیان اینکه در سال جاری نیروی انسانی آن‌ها دو برابر شده است و شعبه دیگری برای تیم سئو ایجاد کردند، گفت: «امسال یک مدتی را دورکاری کردیم و فرایند کاری را هم تغییر دادیم. در حال حاضر تعداد ما از ۲۲ نفر به ۴۵ نفر رسیده است و برای اینکه کل تیم بتوانند در کنار هم کار کنند، یک دفتر بزرگتر اجاره کردند.»

شیرازی با اشاره به قابلیت جدیدی که در وب۲۴ ایجاد کرده‌اند؛ توضیح داد: «ما یه کاری که امسال علاوه بر خدمات سئو به مجموعه  قابلیت CRO (بهینه سازی نرخ تبدیل) اضافه کردیم، درواقع سئو به معنی بهینه‌سازی موتورهای جستجو است و بر مواردی تاکید می‌کند که موجب افزایش رتبه سایت در گوگل می‌شوند؛ مانند رفع لینک‌های شکسته، اصلاح نقشه سایت، طراحی منو کاربری و…. نرخ تبدیل زمانی بی‌ارتباط به این موارد نیست؛ اما بهینه‌سازی سئو سایت دلیل بر این نمی‌شود که نرخ تبدیل سایت شما بهینه شود. بهینه سازی نرخ تبدیل سایت، به این معنی است که شما سعی می‌کنید از ترافیک فعلی وبسایت خود، نهایت استفاده را ببرید و میزان موفقیت خود را از تحلیل بازخوردهای مخاطبان می‌سنجید که منجر به فروش بیشتر هم می‌شود.»

شیرازی معتقد است آینده سئو، بهبود تجربه مخاطب است و امروزه سئو برای اکثر مدیران سایت‌ها دغدغه‌ای جدی است زیرا موتورهای جستجو می‌توانند کاربران هدفمند و موثر را به سمت وب‌سایت هدایت کنند و ارزش سایت‌های اینترنتی براساس بازدید هدفمندی که دارند مشخص می‌شود.

او با بیان اینکه فعالیت در زمینه سئو، بازاریابی اینترنتی و برنامه نویسی وب را در سال ۱۳۸۷ طراحی و در سال ۱۳۸۳ اولین سایت شخصی خود را راه اندازی کرده است، می‌گوید: «ارتباط من با کامپیوتر به زمان کمودور ۶۴ و برنامه‌نویسی بیسیک برمی‌گردد. با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی، با شبکه‌های BBS آشنا شدم و بعد از آمدن سیستم عامل ویندوز به برنامه‌نویسی ویندوز و محیط ویژوال و با آمدن اینترنت به ایران به یادگیری html و بعدها زبان‌های asp، جاوا، php  و asp. net پرداختم.»

پیش بینی وب ۲۴ در سال ۱۴۰۰

مدیرعامل وب۲۴ می‌گوید: «کرونا به ما یاد داد که نمی‌توانیم شرایط بیرونی را پیش بینی کنیم. به عنوان مدیر یک کسب و کار کوچک ایرانی، فکرمی‌کنم که همواره باید آماده یک چالش جدید و غیرمنتظره باشیم! اما مثل سایر مدیران ایرانی، امیدوارم که شرایط بهتر و باثبات‌تری را تجربه کنیم. با این‌حال پیش‌بینی من این است که در سال ۱۴۰۰ هم رشد بیش از دو برابر را تجربه کنیم. زیرا که رقابت بازار موتورهای جستجو بسیار گرم است. بازار موتورهای جستجو ممکن است در آینده دچار تغییراتی شود اما مسئله این است که همیشه مخاطب برای پیدا کردن محصول و خدمات مورد نظر خود نیاز به جستجو دارد و سئو محدود به گوگل نیست. تکنیک‌های سئو هم می‌تواند برای بهبود رتبه یک فیلم در یوتیوب استفاده شود و هم برای دیده شدن یک تصویر در اینستاگرام از طریق انتخاب مناسب هشتگ‌ها. بنابراین با رشد رسانه‌های جدید، اهمیت و پیچیدگی‌های سئو نیز بیشتر خواهد شد اما اهمیت سئو نه تنها هرگز از بین نخواهد رفت، بلکه ممکن است تغییر شکل دهد و اهمیت بالاتری پیدا کند.»


این مصاحبه یکی از مطالب پرونده کارنامه استارتاپ‌ها در سال 99 است که آی‌تی ایران در این پرونده به ارزیابی استارتاپ‌ها در این سال پرداخته است. این سلسله مطالب کاملا در جهت اطلاع‌رسانی است و هیچ‌گونه جنبه تبلیغاتی ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا