تکنولوژی

کارنامه استارتاپ‌ها در سال ۹۹: رشد ۱۰۰ درصدی کاربران پلتفرم ترب

ترب، موتور جستجوی هوشمند خرید فروشگاه‌های ایرانی در سال ۹۹، رشد ۱۰۰ درصدی را در تعداد کاربران داشته و تعداد کاربران این اپلیکیشن از اوایل امسال تا کنون از ۸۵۰ هزار به ۱.۵ میلیون کاربر در سال ۹۹ رسیده است. همچنین سایت ترب در حال حاضر جزو ۲۵ سایت پربازدید ایران هست.

به گفته مدیر مارکتینگ ترب، این پلتفرم در زمان شیوع ویروس کرونا و رواج خرید آنلاین از طرف مردم در ظرف ۶ ماه، ۵۰۰ هزار کاربر جدید اپلیکیشن جذب کرده است. او در این‌باره به آتی‌ایران گفت: «ترب در سال ۹۴،   ۱۰۰ هزار کاربر اپلیکیشن داشت و در سال ۹۷، این عدد به ۵۰۰ هزار کاربر رسید و هم اکنون ۱.۵ میلیون کاربر دارد که پس از دیجی کالا، بیشترین کاربر را در بین اپلیکیشن‌های خرید ایرانی دارد. البته درصورتی که کاربران سایت را هم در نظر بگیریم هر هفته بیش از 3 میلیون کاربر از اپلیکیشن و سایت ترب برای اطلاع از قیمت محصول مورد نظر خود استفاده می‌کنند و در حال حاضر تعداد فروشنده‌های حاضر در ترب از ۶ هزار عبور کرده است. طبق نتایج آخرین پرسشنامه، ترب دومین سرویسی هست که افراد برای اطلاع از قیمت بازار محصول به آن رجوع می‌کنند.»

ترکان کامرانی در ادامه با تاکید بر هدف مجموعه ترب توضیح داد: «بزرگترین چالش ما در ابتدای امسال این بود که کاربران ایرانی به اندازه‌ای که باید با سرویس ترب اشنایی نداشتند و از ابتدای سال، تیم مارکتینگ ترب برای افزایش اگاهی برند ترب هدف‌گذاری کرد. برای این جامعه هدف را جامعه آنلاین ایران انتخاب کردیم و اینستاگرام را به عنوان مبنای جامعه آنلاین ایران قرار دادیم و پرسشنامه‌ای در این پلتفرم پخش کردیم که در فاز نخست نشان می‌داد حدود ۳۵ درصد کاربران ایرانی اینستاگرام با سرویس ترب اشنایی دارند و هدف ما این شد که این را به ۷۰درصد برسانیم. این هدف بزرگی برای ما بود و برای محقق شدن ان بین یک دو راهی قرار گرفتیم که بیشتر بودجه خود را در کمپین‌های محیطی و افلاین مثل بیلبورد و تلویزیون قرار دهیم یا بیشتر بودجه را در فضای دیجیتال هزینه کنیم. در نهایت بعداز بررسی‌های مختلف تصمیم گرفتیم برخلاف سایر برندهای تجارت الکترونیک، روی تبلیغات در حوزه‌ی دیجیتال تمرکز کنیم.  در این ۶ ماه ترب کمپین‌های مختلفی را اجرا کرد و در نهایت طبق اخرین تحقیقات بازاری که در اول دی ۹۹ ترب انجام داده است شاخص اگهی برند خود را از ۳۵ درصد به ۶۰ درصد رسانده است.»

آینده روشن خرده فروشی آنلاین

او با اشاره به چالش‌هایی که در این مدت از سر گذرانده‌اند، گفت: «در این مدت اتفاق‌های غیرمنتظره زیادی را از سر گذراندیم. اما چالش اصلی ما امسال با توجه به رشد سریع ترب، از جنس منابع انسانی و تغییر ساختارها بود. یعنی هم باید منابع انسانی در کمترین زمان ممکن جذب می‌شد و هم ساختار فعلی با توجه به بزرگ‌تر شدن تیم تغییر می‌کرد.» او در ادامه اظهار کرد که تیم ترب از ۲۰ نفر در سال ۹۸ به ۵۰ نفر افزایش داشته است.

کامرانی در ادامه با اشاره به حجم کل خرده فروشی در ایران در قبل و بعد از کرونا می‌گوید: «قبل از شیوع بیماری کرونا طبق گزارش‌های ارائه شده سهم خرید و فروش آنلاین کالا در ایران حدود ۱ درصد حجم کل خرده فروشی در کشور بوده است، در حالی که حجم خرید و فروش آنلاین در کشور همسایه ترکیه در همان دوران مشابه ۶ درصد برآورد شده بود و در انگلیس این عدد به ۲۰ درصد کل حجم خرده فروشی می‌رسید. پس از شیوع کرونا خرده فروشی آنلاین به میزان قابل توجهی در دنیا افزایش یافت. با این حال ایکامرس در ایران تازه در ابتدای راه است و به گفته کارشناسان پتانسیل اندازه این بازار تا ۲۰ برابر شدن در سال‌های آینده پیش‌بینی می‌شود.»

او این پلتفرم نقش ترب را به بازیگر جدید ایکامرس دنیا با نام شاپیفای تشبیه می‌کند و توضیح می‌دهد: «ایکامرس از زمان شروع تاکنون دچار تحولات زیادی شده است. آمازون بزرگترین بازیگر این حوزه در جهان است که به واسطه مدل مارکت پلیس خود میلیون‌ها فروشنده در آمازون حضور دارند. ولی به نظر می‌رسد مسیر تکامل ایکامرس متفاوت‌تر از سلطه آمازون بر خرده فروشی آنلاین جهان باشد. در چند سال اخیر به گزارش نیویورک تایمز شاپیفای مدل بیزینس آمازون را به چالش کشیده و دست روی نقطه ضعف آمازون گذاشته است و آن استقلال نداشتن فروشنده‌های آمازون و وابستگی آن‌ها به این پلتفرم و همچنین کمیسیون رو به افزایش آمازون که حاشیه سود فروشندگان حاضر در آمازون را کمتر می‌کند. این در حالی است که فروشنده‌ها بیش از پیش تمایل به این دارند که مستقل و با برند خودشان کار کنند و رابطه مستقیم با مشتریان خود را حفظ کنند. در این میان هم حاشیه سود خود را با ندادن کمسیون به آمازون حفظ کنند. شاپیفای با فراهم کردن شرایطی به میلیون‌ها فروشنده این امکان را داده است که به راحتی فروشگاه آنلاین خود را راه‌اندازی کنند و با شعار «برای خودت کار کن» قصد رقابت جدی با آمازون را دارد. شاپیفای هم اکنون با ارزش‌ترین شرکت در بورس کانادا است. در ایران هم دیجی‌کالا به عنوان بزرگترین بازیگر این حوزه ۷۰ تا ۸۰ درصد سهم بازار را دارد اما از سوی دیگر بیش از ۱۰۰ هزار فروشگاه با اینماد در ایران فعالیت می‌کنند که همگی به دنبال سهمی از این بازار رو به رشد هستند. پلتفرم ترب هم به نوعی همانند شاپیفای به فروشنده‌ها این امکان را می‌دهد که با حفظ استقلال و برند خود فروش آنلاین خود را افزایش دهند. »

ترب در سال 1400

ترکان کامرانی با اشاره به روند و رشد فضای خرید و فروش آنلاین در دنیا پیش‌بینی می‌کند که خرید و فروش آنلاین در ایران با رشد بیشتری همراه خواهد بود. او با اشاره به سهم خرده فروشی در در فضای خرید و فروش آنلاین در ایران گفت: «در حال حاضر سهم خرده‌فروشی آنلاین در ایران به سختی به عدد ۳ می‌رسد. اما اندازه این بازار بسیار بزرگ است و ایکامرس پتانسیل خوبی برای رشد دارد. به نظر می‌رسد که در سال ۱۴۰۰ هم این روند افزایشی وجود داشته باشد و ما در ترب هم هدف خود را ادامه این رشد فعلی قرار دادیم.  یکی از مهم‌ترین اپدیت‌های محصول ترب راه‌اندازی سیستم پیگیری تخلفات و اعتبارسنجی فروشنده‌ها است که تا پایان سال ۹۹ راه‌اندازی می‌شود. درواقع مهم‌ترین ضعف فروشگاه‌های اینترنتی کوچک ایجاد اعتماد در بین کاربران هست و ترب سعی دارد با ارائه‌ی ابزارهایی هم به فروشنده‌ها کمک کند تا بهتر اعتماد کاربران را جلب کنند و هم به کاربران تا فروشندگان معتبر را راحت‌تر شناسایی کنند.»

این مصاحبه یکی از مطالب پرونده کارنامه استارتاپ‌ها در سال 99 است که آی‌تی‌ایران در این پرونده به ارزیابی استارتاپ‌ها در این سال پرداخته است. این مطالب کاملا در جهت اطلاع‌رسانی است و هیچ‌گونه جنبه تبلیغاتی ندارد.

رشد ۳ برابری سهم بازار فلایتیو در ۹ ماه گذشته

کارنامه استارتاپ‌ها در سال ۹۹: رشد ۲۵ درصدی وب۲۴

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا