استارتاپایران

مدیرعامل مستربلیط از کاهش ۶۰ درصدی فروش بلیط‌ها در بهمن ۹۹ می‌گوید

میزان فروش در مستر بلیط در بهمن ماه سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی داشته است. به گفته مدیر عامل این استارتاپ، در بهمن سال گذشته میزان فروش بلیط سفر حدود۱۰ تا ۱۲ هزار بلیط در روز بود که این رقم در حال حاضر به حدود ۵ تا ۶ هزار بلیط در روز رسیده است. حمیدرضا اشجع مدیرعامل استارتاپ مستر بلیط ۲۶ ساله است. او از سال ۹۲ وارد حوزه گردشگری می‌شود و با راه اندازی وب سایت  airplaneticket اولین قدم‌ها را در فروش آنلاین بلیط هواپیما برمی‌دارد.

گردشگری صنعتی که به عنوان صادرات معکوس از آن یاد می‌شود، در سال ۹۹ با شیوع بیماری کرونا، به یکی از زیان‌بارترین صنعت‌های جهان تبدیل شد.

کاهش حجم سفر و در پی آن کم شدن میزان فروش و درآمد از مهمترین چالش‌هایی است که فعالان حوزه گردشگری در بیش از یکسال اخیر با آن مواجه بوده‌اند. در گزارش سال ۹۹، به سراغ استارتاپ مستر بلیط رفتیم و با مدیرعامل آن درباره عملکرد امسالشان صحبت کردیم.

با توجه به شیوع بیماری کرونا در سال ۹۹، چه اتفاقی برای کسب‌وکار شما افتاد؟

در یکسال اخیر مجموعه عواملی که مهمترین آن‌ها شیوع ویروس کرونا بود، کسب‌وکارهای بسیاری را در حوزه‌های مختلف تحت تاثیر قرار داد. در این میان با توجه به کاهش چشمگیر حجم سفرهای داخلی و خارجی، صنعت گردشگری بیشترین آسیب را از این بابت دید و مستر بلیط نیز به عنوان یکی از بازیگران اصلی صنعت گردشگری، کاهش تقاضا برای سفر و در نتیجه کاهش درآمد را تجربه کرد. بررسی آمار و ارقام فروش گویای این موضوع است که روند فروش بلیط در مستر بلیط از ابتدای دی تا اواسط بهمن ماه در حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار بلیط در روز بود. روند فروش بلیط سفر تا ابتدای اسفند و همزمان با شیوع ویروس کرونا به حدود ۶ هزار بلیط در روز رسید. اما در تاریخ ۵ اسفند و همزمان با اعلام تعطیلی خوابگاه‌های دانشجویی میزان فروش بلیط در مستربلیط با یک کاهش دو و نیم برابری مواجه شد. به طوریکه در یک روز ۲۵ هزار بلیط به فروش رسید.

چه برنامه و استراتژی‌هایی در این دوران با توجه به شرایط طراحی کردید؟ این برنامه‌ها تا چه میزان موفق‌آمیز بوده‌اند؟

قطعا کسب و کارها در شرایط رکود و بحران اقتصادی، تغییراتی در استراتژی و تاکتیک‌های اجرایی خود اعمال می‌کنند و مستر بلیط هم به عنوان استارت‌آپ فعال و شناخته شده در عرصه گردشگری ایران از این قائده مستثنی نیست. یکی از تغییرات استراتژیک مستر بلیط، تمرکز روی اهداف کوتاه‌مدتی است که به فراخور شرایط اقتصادی و اجتماعی با اهداف بلندمدت و اصلی جایگزین شده‌اند تا از این طریق زودتر به درآمد برسیم. خودکار شدن سیستم پشتیبانی مستربلیط از برنامه‌هایی بود که مستر بلیط وعده تحقق ن با هدف افزایش رضایتمندی مشتریان را داده بود که این وعده زودتر از موعد مقرر محقق شد و در حال حاضر ۴۵ درصد از تماس‌ها به صورت خ، دکار پاسخ داده می‌شوند و هیچ تماسی از جانب واحد پشتیبانی مستربلیط بی‌پاسخ نمی‌ماند.

ارائه محصول سواری بین‌شهری اقدام دیگری است که مستربلیط وعده ارائه آن را داده بود و در حال حاضر این خدمت در مسیر تهران-قم، تهران- کاشان و تهران- اصفهان و برعکس ارائه شده که مورد استقبال مشتریان قرار گرفته و در آینده نزدیک شاهد افزایش مسیرها در این زمینه خواهیم بود.

تمرکز جدی روی فروش سازمانی از دیگر برنامه‌های مستر بلیط در یکسال اخیر بوده است که در این زمینه برنامه‌ریزی و تیم‌سازی شده است و در آینده نزدیک شاهد رشد مستربلیط در حوزه فروش سازمانی (B۲B) خواهیم بود.

در کنار این موضوع تغییراتی اساسی در طراحی اپلیکیشن مستر بلیط اعمال کردیم تا اپلیکیشن کاربرپسند و کاربردی‌تر شود. نکته قابل توجه در مورد اپلیکیشن مستر بلیط این است که بیشترین امتیاز و نظر را در دسته اپلیکیشن‌های گردشگری در کافه بازار کسب کرده است. همچنین به زودی شاهد رونمایی از نسخه جدید وب‌سایت مستر بلیط هم خواهیم بود.

در سال جاری با چه چالش‌هایی درگیر بودید و برای حل آن‌ها چه رویکردی داشتید؟

کاهش حجم سفر و در پی آن کم شدن میزان فروش و درآمد از مهمترین چالش‌هایی است که فعالان حوزه گردشگری در بیش از یکسال اخیر با آن مواجه بوده‌اند. بررسی آمار و ارقام ارائه شده در رابطه با کاهش میزان فروش بلیط هواپیما گویای این موضوع است که میزان فروش بلیط سفر در بهمن ماهی که در حال گذر از آن هستیم، نسبت به بهمن سال گذشته در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته است. بررسی آمار فروش بلیط سفر در مستر بلیط گویای این موضوع است که در بهمن سال گذشته میزان فروش بلیط سفر در حدود۱۰ تا ۱۲ هزار بلیط در روز بود که این رقم در حال حاضر به حدود ۵ تا ۶ هزار بلیط در روز رسیده است. راهکار مستربلیط در این رابطه جایگزین کردن اهداف کوتاه‌مدت با بلندمدت است.
چالش دیگر ما این بود که پیش‌بینی دقیقی از وضعیت آینده نزدیک نداشتیم و مشخص نبود که رفع محدودیت‌های سفر تا چه زمان ادامه دارد و وضعیت فروش ما در آینده نزدیک چقدر خواهد بود. به همین دلیل نمی‌توانستیم استراتژی دقیقی برای فعالیت خود در نظر بگیریم. راهکار ما در این رابطه برنامه‌ریزی هفتگی با توجه به وضعیت موجود بود. برقراری ارتباط تیم دفتر مرکزی در اصفهان و تیم دفتر تهران مستربلیط  به دلیل محدودیت‌ها سفر هم چالش دیگری بود که ما با تقویت شیوه‌های دورکاری تا حد زیادی این چالش را رفع کردیم.

کسب‌وکار شما در مقایسه با سال ۹۸، چه تغییراتی را تجربه کرده است؟

همانطور که اشاره کردم کاهش حجم سفر چشمگیرترین تغییری بود که فعالان حوزه گردشگری در یکسال اخیر با آن مواجه شدند. تغییر یا بهتر بگویم تهدیدی که ما توانستیم با یک استراتژی درست از آن فرصت بسازیم.

تغییر مهم دیگری که مستر بلیط در یکسال اخیر تجربه کرده است توسعه زیرساخت‌های منابع انسانی و بهبود و ارتقای فرهنگ سازمانی است که برای محقق شدن این امر ضمن تقویت تیم، راهکارهای جدید منابع انسانی را مورد توجه قرار داده است. این امر نشان‌دهنده توجه ویژه مستر بلیط به نیروی انسانی است که یکی از سرمایه‌های مهم این برند به حساب می‌آید. به همین دلیل در شرایطی که بسیاری از برندها به دلیل شرایط اقتصادی بخشی از سرمایه انسانی خود را تعدیل کردند، مستر بلیط استراتژی حفظ و نگهداشت نیروی انسانی یا بهتر بگویم سرمایه انسانی را در پیش گرفت و حالا نیز درحال تقویت تیم خود است.

شما آینده مستر بلیط را در سال ۱۴۰۰ چگونه می‌بینید؟

 

از رمزهای موفقیت یک کسب‌وکار، قدرت پیش‌بینی شرایط مساعد یا نامساعد آینده با توجه به شرایط موجود است. بر پایه این پیش‌بینی با ضریب متغیر صحت و خطا می‌توان استراتژی‌های وقوع بحران احتمالی، رونق و… را در نظر گرفت و برای هر موقعیتی آمادگی نسبی داشت. ما در مستر بلیط سعی‌مان بر این بوده است که رفتار آینده بازار را با در نظر گرفتن احتمالات مختلف پیش‌بینی و استراتژی خاصی در پیش بگیریم که پیشتر درباره آن صحبت کردیم.

به صورت کلی توسعه بیشتر فروش سازمانی و اضافه کردن هتل و اقامتگاه به سبد محصولات مستربلیط از اهداف آینده مستر بلیط است. ضمن اینکه پیش‌بینی می‌کنیم تا پاییز سال ۱۴۰۰ اقدام به جذب سرمایه کنیم. از اهداف دیگر مستربلیط می‌توان به توسعه بیشتر گردشگری با کمک تکنولوژی اشاره کرد که این امر با همراهی کسب‌وکارهای دیگر میسر می‌شود.

این امیدواری نیز وجود دارد که با تسهیل شرایط سفر در آینده نزدیک که امیدواریم بدون کرونا باشد، کمپین‌های بازاریابی را قوی‌تر از قبل اجرا کنیم.

از سوی دیگر این پیش‌بینی وجود دارد که با لحاظ کردن وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه در سال ۱۴۰۰ شاهد رشد چشمگیر سفرهای داخلی در مقایسه با سفرهای خارجی باشیم و بر همین اساس ما در مستربلیط روی تقویت ارائه خدمات در این بخش متمرکز شده‌ایم.

 

این مصاحبه یکی از مطالب پرونده کارنامه استارتاپ‌ها در سال 99 است که آی‌تی‌ایران در این پرونده به ارزیابی استارتاپ‌ها در این سال پرداخته است. این مطالب کاملا در جهت اطلاع‌رسانی است و هیچ‌گونه جنبه تبلیغاتی ندارد.

رشد ۱۰۰ درصدی کاربران پلتفرم ترب

رشد ۳ برابری سهم بازار فلایتیو در ۹ ماه گذشته

کارنامه استارتاپ‌ها در سال ۹۹: رشد ۲۵ درصدی وب۲۴

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا