هوش مصنوعی

ساخت هوش مصنوعی که همانند انسان شطرنج بازی‌کند

مدت‌هاست که نمی‌توانیم در شطرنج با هوش مصنوعی رقابت کنیم. ۱۵ سال از اولین باری که یک انسان توانست در بازی شطرنج بر کامپیوتر غلبه کند می‌گذرد.

حالا یک تیم از محققان هوش مصنوعی را طراحی کرده‌اند که قرار نیست در بازی شطرنج ما انسان‌ها را شکست دهد بلکه قرار است مانند یک انسان با ما بازی کند.

موتور Maia لزوماً بهترین حرکت موجود را بازی نمی‌کند. در عوض، سعی می‌کند همانند یک انسان حرکات بازی را انجام دهد. این  هوش مصنوعی در نتیجه مقاله‌ای که مشترکاً توسط محققان دانشگاه کرنل، دانشگاه تورنتو و مایکروسافت تألیف شده، به وجود آمده است.

محققان از سیستم منبع باز «Leela» که مبتنی بر AlphaZero DeepMind است، برای توسعه مایا استفاده کردند. آن‌ها برای جلوگیری از پیروزی همیشگی هوش مصنوعی در مقابل انسان این مدل را بر اساس حرکات فردی میلیون‌ها انسانی که به صورت آنلاین شطرنج بازی می‌کنند آموزش دادند.

محققان با استفاده از این روش توانستند مایا را برای سطوح مختلف مهارت تنظیم کنند. آن‌ها چندین نسخه از هوش مصنوعی را در انواع مختلف سطوح بازی آموزش دادند. در واقع آن‌ها ۹ ربات طراحی کردند تا با انسانهایی که بین ۱۱۰۰ تا ۱۹۰۰ امتیاز دارند بازی کنند.

دسامبر سال گذشته، محققان مایا را در سایت شطرنج lichess. org قرار دادند. مردم در هفته اول بیش از ۴۰۰۰۰ بازی انجام دادند. محققان دریافتند که بیشتر از نیمی از حرکات مایا در هر سطح مهارت با حرکات انسان مطابقت دارد و با بالا رفتن سطح مهارت، دقت آن نیز افزایش می‌یابد. همچنین آن‌ها گفتند که این سیستم قادر بوده است انواع اشتباهاتی را که بازیکنان در سطوح مختلف مهارت مرتکب می‌شوند، بیاموزد و سطح مهارتی را که افراد مرتکب آن اشتباهات می‌شوند را تشخیص دهد.

مترجم: الهه دمیرچی

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ایلان ماسک: در توییتر روی یک کاناپه می‌خوابم و سگم مسئولیت را برعهده دارد
    نواندیشان فردا – روانشناسی, دنیای مد , آرایش و زیبایی, گالری عکس, اس ام اس, دانستنیهای خانواده, کودک و والدین

    ۸ قانون اریک اشمیت، رئیس هیئت مدیره گوگل برای برگزاری یک جلسه کاری موفق

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا