ایران

اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی به 30 بهمن موکول شد

بانک مرکزی در حال تست فرایندهای اجرایی شدن دریافت کد مالیاتی برای متقاضیان دستگاه‌های POS و درگاه‌های پرداخت اینترنتی است

طبق مصوبه شورای اجرایی فناوری اطلاعات اجرایی شدن کامل تخصیص کد مالیاتی و پرونده مالیاتی به متقاضیان دریافت درگاه پرداخت تا 30 بهمن تمدید شد.

این شورا به درخواست سازمان امور مالیاتی و با مسئولیت بانک مرکزی اجرایی کردن و ساماندهی دستگاه‌ و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی موضوع ماده ۱۰ و ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی را تا آخر بهمن سال جاری موکول کرد. بانک مرکزی هم اعلام کرده است که در حال تست فرایندهای اجرایی شدن دریافت کد مالیاتی برای متقاضیان جدید دستگاه‌های POS و همچنین درگاه‌های پرداخت اینترنتی است.

طبق ماده ۳ قانون پایانه‌های فروشگاهی سازمان امور مالیاتی موظف است حداکثر ظرف مدت پانزده ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، سامانه مودیان را راه‌اندازی و امکان ثبت نام مودیان در سامانه و صدور صورتحساب الکترویکی را از طریق سامانه مزبور فراهم کند.

طبق مصوبه شورای اجرایی فناوری اطلاعات سازمان امور مالیاتی باید تولید صورتحساب الکترونیکی صادره توسط ابزارهای پرداخت از جمله POS برای کسب و کارهای فروش به مصرف کننده (B2C) تک محصولی و تک خدمتی را حداکثر تا تاریخ ۲۰ اسفندماه عملیاتی و اجرا کنند.

همچنین تاکید شده است که سازمان امور مالیاتی باید اجرای مالیات الکترونیکی ایجاد پنجره واحد خدمات مؤدیان را تا تاریخ 11 اسفند 1399 و ایجاد پروفایل مالی اشخاص را تا 20 اسفند 1399 به بهره‌برداری رساند.

در مصوبه شورای اجرایی فناوری اطلاعات آمده است که به‌منظور بهره‌برداری از سامانه جامع مؤدیان؛ سازمان امور مالیاتی باید نسبت به ایجاد و بهره‌برداری از فاز اول کارپوشه مؤدیان برای گروه‌های B2G،B2B و 15 گروه فراخوان شده طبق قانون بودجه سال 1399 ،اقدام کند. همچنین بهره‌برداری از فاز اول سامانه ثبت‌نام مؤدیان در پنجره واحد خدمات مؤدیان و ایجاد و بهره‌برداری فاز اول سامانه استعلام صورتحساب الکترونیکی را حداکثر تا تاریخ 20 اسفند 1399 عملیاتی نماید.

یکی دیگر از مواردی که  شورای اجرایی فناوری اطلاعات روی آن تاکید کرده است، سازمان امور مالیاتی با همکاری بانک مرکزی باید به منظور تسهیل امور مالیاتی برای مودیان اخذ برخط و علی‌الحساب به میزان مجوز قانونی اخذ شده از مالیات بر ارزش افزوده را در پایانه‌های فروش (IPG و POS) مشمول مالیات بر ارزش افزوده فراهم کنند.

این در حالی است که به گفته معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی به دنبال عملیاتی سازی ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، تا تاریخ ۲۵ دی‌ماه سال جاری ۱۲۰ هزار پایانه فروشگاهی که پرونده مالیاتی نداشتند یا پرونده ناقص داشتند و یا دارنده پایانه فوت شده بودند، قطع شده است. او تاکید کرده بود که از اول بهمن ماه پرداخت‌یاران نیز مشمول این قانون می‌شوند.

ماده 10 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان که برای نخستین‌بار در آذر ماه اعلام شده بود تاکنون بارها به تاخیر افتاده است، جزئیات و نحوه اجرای آن، مورد انتقاد انجمن فین‌تک و فعالان حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی قرار گرفته است. در این قانون، اشخاص مشمول مکلفند تا در موارد استفاده از حساب بانکی یا دستگاه کارتخوان بانکی (pos) یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی جدید اطلاعات آنها را بلافاصله از طریق کارپوشه خود در سامانه مؤدیان به سازمان اعلام کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا