ایران

قطع ۱۲۰ هزار پایانه فروشگاهی فاقد پرونده مالیاتی تا ۲۵ دی

دریافت کد مالیاتی برای متقاضیان جدید درگاه پرداخت از فردا به صورت خودکار انجام می‌شود

به گفته معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی به دنبال عملیاتی سازی ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، تا تاریخ ۲۵ دی‌ماه سال جاری ۱۲۰ هزار پایانه فروشگاهی که پرونده مالیاتی نداشتند یا پرونده ناقص داشتند و یا دارنده پایانه فوت شده بودند، قطع شده است.

به گفته او طبق هماهنگی‌هایی که بانک مرکزی با سازمان امور مالیاتی انجام داده است، از فردا یعنی اول بهمن سال جاری ایجاد پرونده جدید مالیاتی به صورت خودکار انجام می‌شود. همچنین او تاکید کرد که ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار ابزار پذیرش که پرونده مالیاتی نداشته‌اند هم با هماهنگی لازم با سازمان امور مالیاتی، پرونده مالیاتی این افراد به صورت خودکار ایجاد خواهد شد. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در این‌باره توضیح داد: «هشدارهای لازم به سایر صاحبان ابزار پذیرش که اطلاعات آنها به هر دلیلی نقص دارد، ارایه شده است تا در اسرع وقت نسبت به تکمیل پرونده خود اقدام کنند، در غیر این صورت ابزار پذیرش آنها غیر فعال خواهد شد.»

در حالی ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان اجرا می‌شود که پس از اعلام بانک مرکزی در آذر ماه مبنی بر اخذ مالیات از درگاه‌های پرداخت اینترنتی و دستگاه‌های کارت‌خوان، جزئیات و نحوه اجرای این طرح، انتقادات زیادی از سمت انجمن فین‌تک و فعالان حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی به بانک مرکزی و سازمان مالیات صورت گرفت.

در پی این اعتراضات علاوه بر تاخیر اجرای این طرح از ۹ آذر به ۲۲ دی ماه، مهران محرمیان هم اعلام کرده بود که اولویت‌بندی انجام شده به گونه‌ای است که این کار در ابتدا برای گردش‌های مالی بالا انجام شود و اطمینان داد که در ابتدای کار کسب‌وکارهای کوچک حداقل تاثیر را خواهند پذیرفت.

با این‌حال اکنون بر اساس اعلام جدید بانک مرکزی، متقاضیان جدید ابزارهای پرداخت از فردا (اول بهمن ۹۹) بدون تشکیل پرونده مالیاتی نمی‌توانند کارتخوان یا درگاه پرداخت داشته باشند و پرونده مالیاتی دارندگان فعلی کارت‌خوان یا درگاه پرداخت فاقد پرونده نیز به‌طور خودکار تشکیل می‌شود.

پیش از این مصطفی نقی‌پورفر، دبیر انجمن فین‌تک کشور در گفت‌وگو با آی‌تی ایران در انتقاد به این طرح گفته بود که هیچ گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات و خواسته‌های انجمن و بخش خصوصی وجود ندارد و به‌رغم اینکه بارها برای برگزاری نشست و همکاری مشترک با سازمان مالیاتی درخواست داده شده اما هیچ پاسخی از سوی سازمان دریافت نشده است. به گفته نقی‌پورفر رویکرد سازمان امور مالیاتی در اجرای این طرح کاملا ابلاغی است و هیچ تفاوتی با اقدام مرحله اول اجرای این طرح ندارد.

اما رئیس مرکز تنظیم مقررات پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی در پاسخ به گلایه مطرح شده از سوی انجمن فین‌تک کشور برای عدم برگزاری جلسات تعامل و هم‌اندیشی در مصاحبه با رسانه دنیای اقتصاد گفته که تقاضای خاصی از سوی انجمن فین‌تک دریافت نشده است ولی جلسات مختلف تعامل و هم‌اندیشی با متولیان حوزه پرداخت برگزار شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا