پوشیدنی هوشمندتکنولوژی

سنسور بسیار کوچکی که سنجش فشار خون را فراهم می‌کند

محققان شرکت ولنسل (Valencell) موفق به ساخت سنسور فوتوپلتیسموگرافی (PPG) کوچکی شد‌ه‌اند که به امکان سنجش فشار خون و ضربان قلب را برای دستگاه‌های پوشیدنی هوشمند فراهم می‌کند.

این سنسور که تحت عنوان Valencell PPG شناخته می‌شود، از کاردبرهای مختلفی برخوردار است و می‌تواند در اندازه‌گیری پارامترهای مختلف در انواع محصولات مورد استفاده قرار گیرد. فشارخون از جمله شرایطی است که همزمان با بالا رفتن سن، بروز پیدا می‌کند و بخش زیادی از جمعیت جهان از این بیماری رنج می‌برند.

جدای از داروهایی که می‌بایست برای ثابت نگه داشتن فشار خود مصرف شود، این افراد باید به طور مداوم سطح فشار خون را کنترل کنند تا بتوانند در مواقع نیاز، اقدامات درمانی را انجام دهند. در حال حاضر، دستگاه‌های مختلفی در بازار وجود دارند که از این قابلیت بهره می‌برند. اما در همه این دستگاه‌ها از یک روش ثابت و مشابه استفاده می‌شود.

پژوهشگران ولنسل در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که حدود 62 درصد از آمریکایی که از فشار خون رنج می‌برند، تنها چند بار در ماه وضعیت فشار خون خود را چک می‌کنند. این در حالی است که افراد با این بیماری، بهتر است روزی دوبار وضعیت فشار خون خود را چک کنند.

در این میان اما افراد اعلام کردند که اگر دستگاهی تولید شود که به بتواند اندازه‌گیری سطح فشار خون را بدون مشارکت و درگیری بالای آن‌ها، انجام دهد استقبال خواهند کرد. در اینجا، ولنسل راهکار ساده‌ای را طراحی کرده که دیگر نیازی به مشارکت آن‌چنانی کاربر نخواهد داشت.

این سنسور کوچک که اندازه آن را می‌توانید در کنار یک سکه مشاهده و مقایسه کنید، می‌تواند با قرار گرفتن در معرض پوست انسان (گوش، انگشت یا مچ) به صورت خودکار میزان فشار خون را اندازه‌گیری کند. در حال حاضر، ساعت هوشمند اپل واچ به قابلیت‌های کاربردی و حیاتی متعددی مجهز شده که از جمله آن‌ها می‌توان به تشخیص ضربان نامنظم قلب، سقوط ناگهانی کاربر و … اشاره کرد اما هنوز این ساعت به سنسور فشار خون مجهز نشده است.

اما طبق اطلاعاتی که در طی چند ماه اخیر منتشر شده، مهندسان این شرکت در حال توسعه فناوری سنجش فشار خون هستند تا بتوانند در نسل جدید این ساعت مورد استفاده قرار دهند. با این حال، ولنسل در بیانیه خود در این خصوص عنوان کرد که این سنسور اطلاعات PPG را از خون و داده‌های سنسور اینرسی گردآوری و آن را با مشخصاتی همچون سن، وزن، سن و قد ترکیب می‌کند.

سپس الگوریتم موجود با استفاده از داده‌های تحلیل‌شده، سطح فشار خون را اندازه‌گیری می‌کند. به گفته این شرکت، نتایج حاصل از این سنسور جدید با نتایج به دست آمده از دستگاه‌های سنجش فشار خون برابری می‌کند.

منبع
BGR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا