تکنولوژی

کارنامه استارتاپ‌های ایرانی در سال ۱۳۹۹

کسب و کارهای نوپا چگونه از فراز و نشیب این سال سخت گذشتند؟

استارتاپ‌های ایرانی سال ۹۹ را چگونه گذراندند؟ سالی که با شیوع بیماری کرونا کسب‌وکارها را غافلگیر کرد و برای برخی از آن‌ها موجی از رشد و برای برخی دیگر زیان‌های شدید و تعطیلی به همراه داشت. سال جاری که قرار بود تا امیدی تازه برای کسب‌وکارهای آنلاین باشد و تا حدودی شاید اتفاق‌های سال ۹۸ را جبران کند با شوک بیماری کرونا و قرنطینه‌های متوالی، محدودیت‌های مختلف، خبرها و حاشیه‌های مختلف تاکنون جلو آمده است و تنها دو ماه از آن باقی مانده است.

بیراه نیست اگر بگوییم که بیشترین تعداد شکست و تعطیلی استارتاپی در سال ۹۹ اتفاق افتاد. سالی که با تعدیل نیرو استارتاپ‌های بزرگ مانند علی بابا و تعطیلی چیلوری شروع شد. سرمایه‌گذارها بیش از پیش از سرمایه‌گذاری دوری کردند. در این میان اما دولتی‌ها و نیمه‌خصولتی‌ها و شبه‌دولتی‌ها با شدت بیشتری وارد حوزه آنلاین و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها شدند. در این سال از رویدادهای انگیزشی و استارتاپی و دورهمی‌های اکوسیستم به صورت حضوری خبری نبود و همه به صورت آنلاین با هم در ارتباط بوند. با همه این اتفاقات شاهد اتفاقات خوبی از جمله سرمایه‌گذاری‌های متعدد شرکت‌های سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها بودیم، حتی مذاکرات تعدادی از استارتاپ‌ها برای بورس هم موفقیت آمیز بود و به زودی شاهد ورود آن‌ها به تابلوی بورسی خواهیم بود.

با اینکه بسیاری از کسب‌وکارها امیدوار بودند که کرونا تا خرداد ماه از بین برود، اما با ادامه دار شدن این موضوع برای زنده ماندن و ادامه دادن مجبور به تغییر استراتژی‌های خود شدند. در سالی که پشت سر گذاشتیم بسیاری از استارتاپ‌ها با افت شدید فروش مواجه شده‌اند. استارتاپ‌هایی چون اسنپ و تپسی، تخفیفان، اسنپ‌فود، علی‌بابا، فلایتیو و… در ماه‌های اول افت شدیدی را تجربه کرده‌اند. اما سپس با تغییر راه و روش خود و تغییر رفتار مردم و افزایش تمایل آن‌ها به خرید آنلاین، هر کدام توانسته‌اند دوباره سهم خود را از بازار بگیرند. استارتاپ‌های آموزش، وبینار، خرید آنلاین هم توانسته‌اند رشد قابل توجهی را تجربه کنند.
با نزدیک شدن به پایان سال به سراغ استارتاپ‌های ایرانی رفته‌ایم و از آن‌ها درباره این سال و عملکردشان پرسیده‌ایم که طی مطالب مستقلی از امروز آن‌ها را منتشر می‌کنیم.

فلایتیو: رشد ۳ برابری سهم بازار فلایتیو در ۹ ماه گذشته

فلایتیو در ۹ ماه گذشته توانسته است سهم بازار گردشگری آنلاین خود را در داخل تا ۳ برابر و سهم خارجی را تا ۲ برابر افزایش دهد. به گفته مدیرعامل فلایتیو جذب سرمایه از صبا ایده، شرایط کرونا و تمایل مردم به خرید آنلاین و تعطیلی تعدادی از آژانس‌های گردشگری باعث شد تا سهم بخش آنلاین گردشگری افزایش پیدا کند و فلایتیو هم سهم قابل توجهی در این بازار پیدا کرد. فلایتیو در آذر ماه ۹۹، بیشترین رکورد فروش در ۵ سال فعالیت خود را تجربه کرده است. احسان داوودی می‌گوید که مبلغ استرداد فلایتیو تاکنون حدود ۵۰ میلیارد تومان محاسبه شده است که هنوز بخشی از این پول‌ها از سوی بسیاری از ایرلاین‌ها و هتل‌ها به فلایتیو برگشت داده نشده است؛ حتی بسیاری از ایرلاین‌ها به‌جای پرداخت پول گفته‌اند در فروش‌های آینده به میزان بدهی خود مبلغی دریافت نخواهند کرد. مدیرعامل فلایتیو به سال آینده خوش‌بین است و پیش‌بینی می‌کند که در سال آینده، با کاهش شدت بیماری، تعداد سفرها افزایش پیدا کند و درصدی از سفرهای تفریحی دوباره انجام شود. او می‌گوید: «با توجه به اینکه ماهیت یک استارتاپ رشد بی‌وقفه است و با فرض اینکه کاهش همه گیری شیوع بیماری کرونا اتفاق بیفتد، ما انتظار داریم با توجه به استراتژی‌هایی که در بخش پشتیبانی و سیاست‌های بازاریابی داریم؛ در سال آینده رشد ۳ تا ۴ برابری را تجربه کنیم. اکنون آماده راه‌اندازی تعداد پروژه‌های خود در آینده نزدیک هستیم که متناسب با نیازهای جدید مخاطبان و شرایط به وجود آمده تحت تاثیر کرونا و وضعیت اقتصادی طراحی شده‌اند.»

وب‌24: رشد ۲۵ درصدی وب۲۴

وب۲۴در سال ۹۹، رشد ۲ برابری را نسبت به سال گذشته تجربه کرده و تعداد مشتریان آن ۲۵ درصد افزایش داشته است. مدیرعامل وب۲۴ در گفت‌وگو با آی‌تی ایران می‌گوید در سال جاری، شرایط اقتصادی و نگرانی‌های ناشی از کرونا به صورتی بوده است که بیشتر کارکنان تمرکز لازم برای فعالیت در شرکت‌ها را نداشتند. مدیرعامل وب۲۴، با بیان اینکه در سال جاری نیروی انسانی آن‌ها دو برابر شده است و شعبه دیگری برای تیم سئو ایجاد کردند، گفت: «امسال یک مدتی را دورکاری کردیم و فرایند کاری را هم تغییر دادیم. در حال حاضر تعداد ما از ۲۲ نفر به ۴۵ نفر رسیده است و برای اینکه کل تیم بتوانند در کنار هم کار کنند، یک دفتر بزرگتر اجاره کردند.»

مدیرعامل وب۲۴ می‌گوید: «کرونا به ما یاد داد که نمی‌توانیم شرایط بیرونی را پیش بینی کنیم. به عنوان مدیر یک کسب و کار کوچک ایرانی، فکرمی‌کنم که همواره باید آماده یک چالش جدید و غیرمنتظره باشیم! اما مثل سایر مدیران ایرانی، امیدوارم که شرایط بهتر و باثبات‌تری را تجربه کنیم. با این‌حال پیش‌بینی من این است که در سال ۱۴۰۰ هم رشد بیش از دو برابر را تجربه کنیم. زیرا که رقابت بازار موتورهای جستجو بسیار گرم است.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا