تکنولوژی

مدیر بخش کامپیوترهای شخصی شرکت HP: پی‌سی‌ها نمی‌میرند

دنیای‌اقتصاد : شرکت HP و به‌خصوص بخش کامپیوترهای شخصی آن سال خوب و پررونقی را پشت سر گذاشتند. همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد تا مردم ناچار شوند بیشتر در خانه‌هایشان بمانند و به این ترتیب نیاز به کامپیوترها بیشتر و بیشتر شد.

خبرنگار مجله VentureBeta در حاشیه اولین روز نمایشگاه CES که امسال نه در لاس‌وگاس بلکه به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود، به سراغ «الکس چو» مدیر بخش کامپیوترهای شخصی شرکت HP رفته است تا با او درباره تاثیر همه‌گیری و خانه‌نشینی بر بازار پی‌سی، تجهیز و تبدیل خانه‌ها به دفاتر کاری صحبت کند. جالب آنکه سری محصولات جدید HP بیشتر با هدف دورکاری از خانه طراحی و تولید شده‌اند تا محصولاتی قابل حمل و برای ارتباطات بیشتر. چو معتقد است که صنعت گیمینگ هم در سال جدید میلادی شاهد رشدی بیشتر از سال گذشته خواهد بود و این به‌خاطر تمایل افراد به بازی‌های ویدئویی برای فرار از واقعیت نه چندان خوشایند این روزهاست. در این گفت‌وگو او درباره انتظاراتش از سال ۲۰۲۱، آینده صنعت کامپیوتر و رقابت جدید میان شرکت‌های تامین‌کننده قطعات صحبت کرده است که آن را در اینجا می‌خوانیم:

CES امسال با سال‌های گذشته بسیار متفاوت است و شکل دیجیتالی دارد. فکر می‌کنم این تغییر در کسب‌وکار شما هم اتفاق افتاده است.
جالب است که ما در چنین شرایطی که شیوه برگزاری نمایشگاه نشان از واقعیت فاصله مردم جهان از یکدیگر دارد، ما همچنان مشغول نوآوری هستیم. این ماهیت مراسم رونمایی ما از محصولات جدیدمان است که روی توانمندکردن افراد برای کار، آموزش و بازی آنلاین و از راه دور طراحی و تولید شده‌اند.

متوجه شدم که تمام تصویر ذهنی شما مربوط به افراد و کاربرانی است که به شکلی از خانه کار می‌کنند. آیا این تغییر رویکرد، روی فروش محصولات و بازار شما هم تاثیر داشته است؟

اگر یک قدم به عقب بازگردید، خواهید دید که از زمانی که مردم می‌گفتند پی‌سی‌ها مرده‌اند، مدت زیادی نمی‌گذرد. دو سال پیش من پیش‌بینی کردم که کامپیوترهای شخصی هنوز نمرده‌اند و تنها ماهیت آنها تغییر می‌کند. حالا شاهد این هستیم که استفاده از کامپیوترهای شخصی، محتوای دیجیتالی و همکاری‌های آنلاین رو به افزایش هستند. وقایع سال ۲۰۲۰ باعث شد تا یک بار دیگر مشخص شود که کامپیوترهای شخصی همچنان ضروری و مهم هستند. دیگر بدون آنها نمی‌شود هیچ کاری انجام داد. حالا نقش کامپیوترهای شخصی مهم‌تر و پررنگ‌تر هم شده است و انتظار می‌رود این روند ادامه داشته باشد. همه‌گیری باعث شده است تا با افزایش اهمیت سلامت افراد، نیاز به نوآوری‌های بیشتر هم افزایش پیدا کند.

بهبود عملکرد وب‌کم‌ها در کامپیوترهای شخصی جدید HP اتفاق جالب و البته به‌جایی بوده است؛ آن هم در زمانی که اغلب افراد با وب‌کم‌هایشان مشکلات مختلفی دارند. این موضوع چطور به ذهن‌تان خطور کرد؟
ما می‌گوییم همه باید یک ستاره باشند. رشد استفاده از ارتباطات تصویری باعث شده است که دیگر مردم تنها به تماس‌های صوتی و به اشتراک‌گذاری محتوا راضی نباشند. آنها می‌خواهند تصویر خودشان را نشان بدهند و این تصویر با کیفیت و خوب باشد. بنابراین کیفیت و عملکرد وب‌کم‌ها اهمیت بیشتری پیدا کرده است. ما زمان زیادی را برای بررسی نیاز افراد و فرصت‌هایی که درحال‌حاضر برای نوآوری وجود دارد، صرف کرده‌ایم. در واقع امروز بهترین زمان برای نوآوری است.

در سالی که گذشت، چطور زنجیره تامین قطعات‌تان را با شرایط جدید هماهنگ کردید؟
سال گذشته شوک بزرگی برای کل صنعت کامپیوتر بود. از طرفی مسائل جغرافیایی به‌خاطر قرنطینه شهرها اهمیت بیشتری پیدا کردند. تقاضا در بعضی بخش‌ها رشد کرد. شرکت‌ها نیاز داشتند کارمندانشان را طوری تجهیز کنند که بتوانند از خانه کارها را انجام بدهند. مدارس باید تضمین می‌کردند که دانش‌آموزان کامپیوتر کافی برای ارتباط با شبکه‌های آموزش مجازی در اختیار دارند. تمام اینها باعث شدند تا تقاضا در بازار کامپیوتر افزایش ناگهانی و چشمگیری داشته باشد. حالا دیگر دستگاه‌های دیجیتال قابل حمل مانند لپ‌تاپ‌ها و نوت‌بوک‌ها هیچ ارجحیت و برتری نسبت به کامپیوترهای رومیزی ندارند. این مهم‌ترین موضوعی است که کل صنعت کامپیوتر را تحت تاثیر قرار داده است. از طرفی افزایش نیاز و تقاضا باعث شد تا سرعت و حجم تولید اهمیت بیشتری پیدا کند. این شرایط را برای تامین‌کنندگان قطعات کمی پیچیده می‌کرد. با این اوصاف انتظار می‌رود که چالاکی و سرعت عمل شرکت‌های تامین‌کننده قطعات اولیه در سال جدید میلادی، بیشتر شود.

آیا ارتباط با شرکت‌های تامین‌کننده قطعات تغییر کرده است؟ پنج سال پیش شرکت‌هایی مانند Intel، AMD و Nvidia را به‌عنوان تامین‌کنندگان اصلی در اختیار داشتید. امسال شرایط به کلی عوض شده است. پیش‌بینی شما از سال‌های آینده چیست؟
حالا شاهد تنوع بیشتری در فهرست تامین‌کنندگان هستیم. در واقع تنوع سلیقه و نیاز کاربران باعث متنوع شدن این فهرست شده است. حالا بازیگران مهم صنعت کامپیوتر بیشتر روی قطعات CPU و تولیدکنندگان آن متمرکز شده‌اند. میزان استفاده مردم از کامپیوترها رو به افزایش است و این موضوع به سرمایه‌گذاری بیشتر روی تامین‌کنندگان متنوع‌تر منجر خواهد شد.

آیا صنعت گیمینگ تاثیری بر بازار کامپیوتر در سال جدید میلادی خواهد داشت؟
این روزها دیگر تنها تعداد گیمرها رو به افزایش نیست، بلکه تنوع بازی‌های ویدئویی هم روزبه‌روز بیشتر می‌شود. با شیوع ویروس کرونا و افزایش میزان خانه‌نشینی افراد، تمایل به انجام بازی‌های ویدئویی هم بیشتر شده و این درحالی است که کامپیوترهای شخصی همیشه نقش یک پلت‌فرم سرگرمی را هم داشته‌اند؛ نقشی که حالا پررنگ‌تر شده است. گذراندن وقت بیشتر در خانه باعث شده است که برخلاف سال‌های گذشته افراد بیش از موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها، برای انجام بازی‌های ویدئویی به سراغ کامپیوترهای شخصی‌شان بیایند. با این اوصاف است که حالا طراحی و تولید کامپیوترهای ویژه گیمینگ هم اهمیت بیشتری و محصولات این رده هم بازار پررونقی پیدا کرده‌اند.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا