آی بی اماستارتاپایرانکافه بازار

گزارش کافه بازار از شش ماهه نخست ۹۹

سپر امنیت این پلتفرم ۶۹۱ برنامه مخرب را در این مدت شناسایی کرده است

 

در شش ماه اول سال ۹۹، حدود ۵ هزار و ۵۰۰ برنامه جدید در کافه بازار منتشر شده و ۳هزار برنامه هم به علت نقض قوانین بازار حذف شده است. طبق گزارشی که کافه بازار از بهار و تابستان ۹۹ منتشر کرده است، سپر امنیت این پلتفرم۶۹۱ برنامه مخرب شناسایی کرده است. همچنین در این بازه زمانی بیش از ۳۶ هزار درخواست برای انتشار و بروزرسانی در این پلتفرم ثبت شده که طبق آمارهای ارائه شده، توسعه‌دهندگان بازار بیش از ۱۹ هزار درخواست برای انتشار ۹.۹۱۵ برنامه و بازی جدید به بازار ارسال کردند. یعنی کارشناسان بازار به طور میانگین هر ماه ۳.۲۷۹ درخواست انتشار برنامه و بازی جدید را بررسی کرده‌اند.

طبق آماری که کافه بازار ارائه کرده است بیشترین درخواست برای انتشار بازی در فروردین ماه ۶۴۴ درخواست بوده که تا پایان بهار سال جاری روند کاهشی را طی کرده است. در تابستان هم میانگین درخواست‌های ثبت‌شده در تیر ۴۰۸ عدد، در مرداد ۴۴۶ عدد و در شهریور هم ۴۳۲ عدد بوده است.

در گزارش کافه بازار آمده است که بیشترین درخواست برای انتشار بازی در فروردین ماه با ۶۴۴ درخواست بوده که تا پایان بهار سال جاری روند کاهشی را طی کرده است. در تابستان هم میانگین درخواست‌های ثبت‌شده در تیر ۴۰۸ عدد، در مرداد ۴۴۶ عدد و در شهریور هم ۴۳۲ بوده است.

در قسمت برنامه‌ها هم آمارها نشان می‌دهد که توسعه‌دهندگان در بهار بیشترین درخواست برای انتشار برنامه‌ها را داشته‌اند، در فروردین و اردیبشهت به صورت میانگین حدود ۳هزار و ۲۰۰ عدد درخواست ثبت شده ولی پس از آن درخواست‌های روند کاهشی داشته‌اند. روند درخواست انتشار برنامه یا بازی جدید در کافه بازار هم به این صورت است که توسعه‌دهنده آن را در بازار بارگذاری می‌کند. هر برنامه‌ای قبل از انتشار باید توسط کارشناسان بازار و با روش‌ها و ابزارهای مختلف بررسی و تایید شود.

کافه بازار اعلام می‌کند که با تغییر قوانین و سیاست‌های انتشار برنامه‌ها در سال ۱۳۹۹، نسبت درخواست‌های رد شده در مقایسه با دوره‌ی مشابه سال گذشته از ۳۸ درصد به ۲۲ درصد کاهش و نسبت به درخواست‌های تایید شده از ۶۲ درصد به ۷۸ درصد افزایش داشته است.

طبق نمودار ارائه شده در بهار و تابستان تقریبا ۲۷ درصد برنامه‌ها و بازی‌ها تایید شده‌اند و حدود ۶۰ درصد آن‌ها نیاز به اصلاح داشته‌اند و تعداد کمی رد صلاحیت شده‌اند. به گفته بازار برنامه‌هایی که معیارهای لازم برای انتشار در بازار را داشته باشند، تایید و منتشر می‌شوند. همچنین پیشنهادات لازم هم به برنامه‌هایی که نیاز به اصلاح دارند داده می‌شود؛ اما رد صلاحیت به برنامه‌هایی تعلق می‌گیرد که به هیچ عنوان قابل انتشار نیستند.

نسبت درخواست‌های رد شده در مقایسه با دوره‌ی مشابه سال گذشته از ۳۸ درصد به ۲۲ درصد کاهش و نسبت به درخواست‌های تایید شده از ۶۲ درصد به ۷۸ درصد افزایش داشته است.

انتشار بیش از ۵هزار برنامه و بازی جدید در سال 99

در گزارش کافه بازار آمده است که در انتهای شش ماه اول، ۵۶ درصد از درخواست‌های انتشار برنامه جدید تایید و منجر به انتشار ۵هزار و ۵۳۲ برنامه و بازی جدید در بازار شد که ۳ هزار و ۶۳۸ مورد از آن‌ها برای اولین‌بار در این شش ماه ثبت شده و مابقی برنامه‌هایی بودند که درخواست انتشار آن‌ها قبل از سال ۹۹ ثبت شده و در حال بررسی بودند.

نمودار وضعیت نهایی درخواست انتشار برنامه‌ها و بازهای نشان می‌دهد که دسته‌های خرید، آموزش، ابزارها و مذهبی بیشترین تعداد درخواست انتشار برنامه جدید را داشته‌اند.

در دسته خرید تقریبا ۹۰ درصد برنامه‌ها تایید و تنها ۱۰ درصد آن‌ها رد شده‌اند؛ در بخش آموزش و ابزارها هم ۷۵درصد برنامه‌ها مورد تایید قرار گرفته و منتشر شده‌اند. کمترین درخواست برای انتشار در قسمت برنامه‌ها مربوط به دسته‌های آب‌وهوا، ورزشی و سفر بوده است.

در قسمت بازی‌ها هم دسته‌های تفننی، اکشن و امتیازی بیشترین تعداد درخواست انتشار بازی جدید را داشته‌اند. در بخش تفننی ۸۱ درصد بازی‌ها تایید و ۱۹ درصد آن‌ها رد صلاحیت شده‌اند. دسته‌های شبیه‌سازی و استراتژی هم کمترین درخواست برای انتشار را ثبت کرده بودند.

در انتهای شش ماه اول، ۵۶ درصد از درخواست‌های انتشار برنامه جدید تایید و منجر به انتشار ۵هزار و ۵۳۲ برنامه و بازی جدید در بازار شد که ۳ هزار و ۶۳۸ مورد از آن‌ها برای اولین‌بار در این شش ماه ثبت شده

به گفته کافه بازار از بین ۵.۰۵۶ برنامه‌ای که درخواست انتشار آن‌ها در این شش ماه ثبت شده بود، ۷۳ درصد تایید و منتشر شده‌اند. ۵ درصد موارد به دلیل ناهمسویی با قوانین انتشار برنامه‌ها رد شده و ۲۲ درصد باقی‌مانده در فرایند اصلاح ایرادات روند انتشار خود را در ماه‌های بعد طی کرده‌اند.

طبق گزارشی که توسط این پلتفرم ارائه شده است ۵ دلیل پرتکرار برای رد درخواست انتشار برنامه‌های جدید، نیاز به ارسال تاییدیه از سوی سایت برنامه، تهدیدآمیز شناخته شده توسط تیم امنیتی اندروید، ذکر نکردن منبع برای محتوای ارائه شده در برنامه، استفاده از دسترسی‌های اضافی یا غیرمرتبط با کارکرد برنامه و نیاز به پیاده‌سازی قوانین و مقررات حفظ حریم خصوصی کاربران بوده است.

همچنین در بخش بازی‌ها هم از دلایل رد شدن بازی‌ها می‌توان به تهدیدآمیز شناخته شده توسط تیم امنیتی اندروید، کپی از سایر بازی‌ها، نیاز به ارسال تاییدیه از سوی سایت یا حساب توسعه‌دهنده در سایر مارکت‌های اندرویدی، انتخاب دسته‌بندی اشتباه و استفاده از دسترسی‌های اضافی یا غیرمرتبط با کارکرد بازی اشاره کرد.

 

ثبت ۱۷ هزار درخواست برای بروزرسانی ۵هزار برنامه و بازی

طبق گزارش بازار، توسعه‌دهندگان بازار بیش از ۱۷ هزار درخواست برای بروزرسانی ۵هزار و ۹۸۱ برنامه و بازی ارسال کرده‌اند. یعنی هر ماه ۲هزار و ۹۴۸ درخواست بروزرسانی توسط کارشناسان بازار بررسی شده است. این آمارها نشان می‌دهد که بیشترین درخواست بروزرسانی برنامه‌ها مربوط به اردیبهشت ماه و کمترین در شهریور ماه ثبت شده است. در قسمت بازی‌ها هم درخواست‌های بروزرسانی به صورت تقریبی شیبی یکسان در بهار و تابستان داشته‌اند.

کافه بازار اعلام می‌کند که با بهبود قوانین و سیاست‌های بازار، ۷۵ درصد درخواست‌های بروزرسانی تایید شده و وضعیت «نیاز به اصلاح» این درخواست‌ها در پایان شهریور سال ۱۳۹۹ تا ۲۵ درصد کاهش داشته است.

بیشترین درخواست بروزرسانی برنامه‌ها مربوط به اردیبهشت ماه و کمترین در شهریور ماه ثبت شده است. در قسمت بازی‌ها هم درخواست‌های بروزرسانی به صورت تقریبی شیبی یکسان در بهار و تابستان داشته‌اند.

در این گزارش آمده است که توسعه‌دهندگان در بین دسته‌های برنامه؛ ابزارها، خرید و آموزش و در بین دسته‌های بازی؛ تفننی، کلمات و دانستنی‌ها و اکشن بیشترین تعداد درخواست بروزرسانی را ثبت کرده‌اند. طبق نمودار در بخش ابزارها ۷۱ درصد درخواست‌های بروزرسانی تایید و ۲۹ درصد رد صلاحیت شده‌اند. همچنین در قسمت خرید هم ۶۸ درصد درخواست‌ها تایید و ۳۲ درصد آن‌ها توسط کارشناسان بازار رد شدند.

در بخش ابزارها ۷۱ درصد درخواست‌های بروزرسانی تایید و ۲۹ درصد رد صلاحیت شده‌اند. همچنین در قسمت خرید هم ۶۸ درصد درخواست‌ها تایید و ۳۲ درصد آن‌ها توسط کارشناسان بازار رد شدند.

در گزارش کافه بازار آمده است که برنامه‌های امور مالی با ۳.۴ بار بروزرسانی و بازی‌های استراتژی با ۴.۵ بار بروزرسانی در طول شش ماه بیشترین تعداد بروزرسانی را در بین سایر برنامه‌ها و بازی‌ها دارند. در این نمودار تنها برنامه‌ها و بازی‌هایی در نظر گرفته شده‌اند که در طول شش ماه اول حداقل یک بار درخواست بروزرسانی داشته‌اند.

آمارهای بازار نشان می‌دهد که رکورددار بیشترین برروزرسانی برنامه با ۱۲ بار درخواست، اپلیکیشن پیشخوان ۲۴ بوده است که خدمات سهام عدالت، خلافی و سابقه‌کار به کاربران می‌دهد. همچنین بازی خیاط باشی با ۴ بار بروزرسانی رکورددار بیشترین بروزرسانی در بخش بازی‌ها است. به گفته کافه بازار برنامه و بازی رکوردار از بین برنامه‌هایی با بیش از ۵۰ هزار نصب فعال انتخاب شده‌اند.

در قسمت بعدی گزارش‌ها آمده است که بیش از نیمی از برنامه‌ها در دسته‌های رفت‌وآمد، امورمالی، شبکه‌های اجتماعی و کودک و نیمی از بازی‌ها در دسته‌های استراتژی، کلمات و دانستنی‌ها، کودک و ورزشی حداقل یک بار بروزرسانی کرده‌اند.

ارسال ۳هزار پیام اخطار و تعلیق به توسعه‌دهندگان توسط کافه بازار

کافه بازار در گزارش خود اعلام کرده است، به دلیل نقض قوانین بازار و جلوگیری از بروز مشکلات امنیتی برای کاربران، در مجموع ۳هزار و ۱۷۸ پیام اخطار و تعلیق به توسعه‌دهندگان ارسال شد که ۱۴ درصد مربوط به بازی‌ها و ۸۶ درصد مربوط به برنامه‌ها است. به در این گزارش آمده است که در پاسخ به ارسال پیام‌های اخطار و تعلیق برنامه‌ها، ۲۰۱۹ درخواست رفع اخطار و تعلیق از سوی توسعه‌دهندگان ارسال شده بود که تنها ۵۵ درصد آن‌ها، موارد ذکر شده را رفع کرده بودند که به گفته بازار کارشناسان این درخواست‌ها را به طور میانگین در ۱۰ ساعت بررسی و پاسخ داده‌اند.

 

از ۵ دلیل پرتکرار حذف برنامه‌ها و بازی‌ها بدافزار می‌توان به شناخته شدن توسط سپر امنیت بازار، ارسال متعدد اعلان تبلیغاتی، کپی از سایر برنامه‌ها، محتوای خلاف عرف و نقض قوانین اجرای پرداخت اشاره کرد. همچنین کافه بازار اعلام کرده است که به برنامه و بازی‌هایی که مشکل در عملکرد اصلی برنامه داشته‌اند یا توسط سیستم امنیتی اندروید تهدیدآمیز شناخته شده‌اند یا اینکه بدافزار توسط سپر امنیت بازار شناخته شده باشند یا از عبارات و کلمات غیرمرتبط با محتوای برنامه در صفحه‌ی توضیحات آن در کافه بازار استفاده کرده باشند؛ رد صلاحیت می‌شوند.

در این گزارش آمده است که ۲۸ درصد تخلفات برنامه‌ها و بازی‌ها از طریق گزارش کاربران بازار شناسایی شدند. همچنین ۶۹۱ برنامه مخرب توسط سپر امنیت بازار شناسایی و بلافاصله از بازار حذف و به کاربرانی که آن‌ها را نصب کرده بودند، اعلانی ارسال شد تا نسبت به حذف برنامه از روی دستگاه خود اقدام کنند.

طبق آمارهای ارائه شده در این شش ماه، ۴۲۵۶ برنامه و بازی از بازار حذف شده‌اند. ۶۰ درصد این برنامه‌ها مربوط به تنها ۱۲ حساب توسعه‌دهنده می‌شد که این حساب‌ها به دلیل تخلفات مکرر مسدود شده‌اند. در بخش برنامه‌ها در قسمت‌های آموزش ۱۰۶۳ برنامه، مذهبی ۶۳۴ برنامه حذف شده‌اند. همچنین در بازی‌ها هم ۴۳۳ برنامه در بخش اکشن توسط کافه بازار رد شده است.

برنامه‌های مخرب شناسایی شده در سپر امنیت بعد از حذف از بازار و هشدار به کاربران به صورت میانگین ۵۱ درصد کاهش نصب فعال داشته‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا