صنعت هواییعلمی

تبدیل دی اکسید کربن به سوخت هواپیما

محققان دانشگاه آکسفورد موفق به ابداع روش جدیدی برای تبدیل دی اکسید کربن به سوخت مورد استفاده در هواپیما و جت شدند.

در این برهه از زمان که هنوز هواپیماها و جت‌های الکتریکی وارد ناوگان حمل و نقل هوایی نشده‌اند، محققان برای کاهش انتشار گازهای آلاینده توسط این پرنده‌های آهنین، قصد دارند تا از دی اکسید کربن به عنوان سوخت استفاده کنند.

با این دستاورد جدید، میزان آلایندگی صنعت هوانوردی به صفر خواهد رسید. در این روش، از کاتالیزورهای آهن برای جذب دی اکسید کربن و تبدیل آن به سوخت استفاده خواهد شد. در واقع، فرآیند سوختن سوخت معکوس به کار گرفته خواهد شد که مبتنی بر یک شیوه احتراقی ارگانیک خواهد بود.

این تیم تحقیقاتی برای دستیابی به این مهم، ترکیبی از اسید سیتریک، هیدروژن و کاتالیزور آهن- منگنز-پتاسیم حرارت دادند تا دی اکسید کربن را به سوخت مایع تبدیل و از آن در جت‌ها استفاده کنند. این روش بسیار مقرون‌ به‌صرفه و نسبتا ساده خواهد بود و از موادی در دسترس استفاده خواهد شد.

به گفته محققان، هزینه تولید این سوخت به مراتب از تبدیل هیدروژن و آب به سوخت ارزان‌تر است. البته موانعی نیز بر سر راه محققان برای استفاده از این سوخت در هواپیماها و جت‌ها وجود دارد. به بیانی دیگر، روشی که این محققان از آن استفاده می‌کنند، سوخت بسیار کمی‌را تولید می‌کند و در این در حالی است که برای هواپیماها و جت‌ها می‌بایست از مقادیر زیادی سوخت بهره برد.

در حال حاضر، این محققان در حال مذاکره با چند شرکت هستند تا بتوانند این موانع را برطرف و راه را برای تولید و استفاده از این سوخت پاک و ارزان در هواپیماها هموار کنند. گفته می‌شود که برخی از شرکت‌های هواپیمایی نیز آمادگی خود را برای استفاده از این سوخت در پروازهای خود اعلام کرده‌اند.

منبع
Engadget

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا