استارتاپایران

مدیرعامل زرین‌پال به یک سال حبس محکوم شد

مدیرعامل پرداخت‌یار زرین‌پال براساس حکم شعبه ۱۰۰ دادگاه کیفری دو شهرستان همدان تحت اتهام خیانت در امانت به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده است. به گفته او در پیگیری‌های انجام شده قاضی تاکید کرده است که برای تغییر حکم باید روز چهارشنبه مدیران زرین پال حضوری به دادگاه مراجعه کنند در غیر این صورت حکم اجرایی می‌شود.

این دومین حکم حبس برای یک مدیر استارتاپ طی ماه‌های اخیر است. آبان‌ماه امسال اعلام شد که مدیرعامل آپارات نیز به دلیل منتشر شدن یک ویدیو روی این پلتفرم به 10 سال حبس محکوم شده است.

به گفته امیری، تاکنون  ۳ شکایت با عناوین مختلف برای زرین پال انجام شده که دو شکایت به تهران ارجاع و با توجه به مستنداتی که ارائه شده از او در این دو شکایت از آن‌ها رد اتهام شده است.

مصطفی امیری، مدیرعامل زرین پال در گفتگو با آی تی ایران می‌گوید؛ این پرونده به دلیل یک خرید به ارزش ۳۸ میلیون ۶۱۰ هزار تومانی تشکیل شده است. او توضیح می‌دهد: «ااین خرید حدود یک سال قبل انجام شده است و با توجه به این که عدد تراکنش مشکوک بود حساب آن را مسدود کردیم. پس از احراز هویت و تجدید امضای محضری و هماهنگی کامل طرفین و بررسی جزییات پول تسویه شد. اما پس از تسویه این دو نفر که با نوسانات ارزی همراه شد دو طرف با هم به مشکل بر می خورند و در حال حاضر مشخص نیست که کدام یک از طرفین راست و کدام یک دروغ می‌گوید. ما نیز به دلیل اعلام رضایت طرفین وجه را با حسابی که پذیرنده بود تسویه کردیم.»

به گفته او با توجه به مشکلاتی که این دو با هم پیدا می‌کنند، آسان‌ترین راه شکایت از زرین پال به عنوان یک درگاه اینترنتی بوده است. مدیرعامل زرین‌پال می‌گوید بخش حقوقی آن‌ها تاکنون چند بار پیگیری کرده‌اند که آخرین مراجعه مربوط به اردیبهشت بوده است، و پس از آن به علت کرونا لایحه‌ها طبق دستور مراجع قضایی به صورت الکترونیکی از دفاتر قوه قضاییه صادر شده است که در آن شرایط پیش آمده کاملا توضیح داده شده است؛ اما به صورت یکباره حکم یک سال زندان تعزیزی صادر شده است.

او توضیح می‌دهد: «شرکت زرین پال ده سال است فعالیت می‌کند و قوانین اجرایی این شرکت به صورت کامل مشخص است .در  این حکم آمده است که در شرایط سخت تورمی و تحریم اقتصادی مرتکب به خیانت در امانت شده ام. در حالی که ما فکر می‌کردیم با فعالیت‌مان در حال آسان کردن زندگی برای ۱۶۰ هزار پذیرنده فعال زرین‌پال هستیم. نمی‌دانم که یک جوان که بخواهد کسب‌وکاری برای خود راه‌اندازی کند با دیدن صدور حکم‌های اینچنینی با چه امیدی باید دست به چنین کاری بزند. رای صادر شده از سوی قاضی که اشاره به شخص متواری دارد. این موضوع هم حل خواهد شد. ما که در شرایط اقتصادی و تحریم سعی کردیم به کشور خدمت کنیم و کمک حال کسب‌وکارهای دیگر باشیم، حالا تبدیل به متواریانی شدیم که برایمان حبس بریده می‌شود.» به گفته او قانون پلتفرم‌های آنلاین بسیار قدیمی است و به نظر می‌رسد قاضی هم با توجه به قوانین موجود این حکم را صادر کرده است و توضیحات و پیگیری‌ها ما راه به جایی نمی‌برد.

او افزود: «بررسی مجدد ما به چهارشنبه موکول شده که ما درخواست دادیم که به علت بسته بودن راهها آن را به شنبه موکول کنند؛ اما قاضی اعلام کرده یا باید حضور پیدا کنید یا حکم قطعی می شود.»

او در رابطه با سومین شکایت انجام شده توضیح می‌دهد: «در سومین شکایت در دی‌ماه برای حضور در دادگاه ابلاغیه صادر شده بود که دلیل شرایط ابتدایی کرونا و توصیه قوه قضائیه به پیگیری غیر حضوری پرونده‌ها، تیم حقوقی زرین‌پال لایحه خود را ثبت و مشخصات شرکت و پذیرنده وجه را تحویل داده بودند. همچنین توضیحات مربوط به این پرونده را نیز تحویل قاضی کرده بودند. با این حال در حکم من آمده که متواری هستم. ولی من شرکت دارم چه طور متواری هستم؟»

امیری با اشاره به قانون تجارت الکترونیکی و قانون پرداختیاری، می‌گوید: «قانون تجارت الکترونیکی ارائه‌دهندگان خدمات را همراه با وظایف، حدود مسئولیت‌هایشان مشخص کرده است. قانون مرتبط با پرداخت‌یاری نیز وظایف و مسئولیت‌های ما و چگونگی انجام یک عملیات توسط یک پرداخت‌یار را مشخص کرده است. با این حال می‌بینیم که به راحتی محکوم می‌شویم. در حالی که ما طبق قانون وظایف خودمان را انجام دادیم و با توجه به مشکوک بودن مبلغ از همکاری‌های دو طرف برای رفع ابهام از این موضوع استفاده کردیم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا