تکنولوژی

ساخت تراشه‌‌ای برای نسل جدید محصولات خودران با الهام از مغز زنبور

پروفسور جیمز مارشال و دکتر الکس کوپ از دانشگاه شفیلد بعد از هشت سال مطالعه و تحقیق، موفق به ساخت تراشه مغزی بسیار سبک و کم‌هزینه‌ای شدند که می‌تواند قابلیت‌های دیدن، احساس کردن، مسیریابی و تصمیم‌‌گیری را برای ربات‌ها و دیگر محصولات خودران به ارمغان آورد.

این تراشه کوچک و البته کم‌هزینه با الهام از مغز زنبور طراحی و ساخته شده و به گفته محققان می‌تواند در نسل جدید ربات‌ها و ماشین‌های خودران مورد استفاده قرار گیرد. محققان می‌گویند که اگرچه حشرات از مغز کوچک‌تری نسبت به انسان‌ها برخوردارند اما به لطف ساختار پیچیده خود از قدرت بالایی در تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای و مشکل و مسیریابی بهره می‌برند و می‌توانند به دقت بالایی عمق و فاصله‌ها را تخمین بزنند.

این دستاورد می‌تواند در انواع محصولات خودران از قبیل خودروها و ربات‌ها که در حال حاضر از فناوری‌های یادگیری عمیق استفاده می‌کنند، بسیار دقیق‌تر و موثرتر عمل کند. شرکت Opteran که زیر نظر ماراشال فعالیت می‌کند و  طراحی این تراشه مغزی را بر عهده داشته، توانسته با مهندسی معکوس مغز زنبور، الگوریتم‌هایی را ایجاد کند که هیچ نیازی به دیتاسنتر و یا آموزش‌های از قبل ندارند.

این یعنی، فناوری جدید Opteran به خودروهای خودران کمک می‌کند تا بتوانند کارهایی از قبیل دیدن، حس کردن اشیا، مشاهده موانع، مسیریابی و تصمیم‌گیری‌ها را با دقت بالایی انجام دهند. در آزمایش اخیری که توسط این شرکت صورت گرفت، هوش مصنوعی Opteran توانست با موفقیت کنترل خودران یک پهپاد (با وزنی کمتر از 250 کیلوگرم) را برعهده بگیرد و برای این کار، تنها از یک دوربین پانارومایی با رزولوشن کم استفاده کرد.

این تراشه که وزن آن به چیزی حدود 30 گرم می‌رسد، از مصرف انرژی بسیار کمی‌یعنی کمتر از یک وات برخوردار است و به گفته شرکت سازنده، می‌توان کیت Opteran Development را انواع محصولات در بازار رباتیک مورد استفاده قرار داد. گفته می‌شود که این بازار در سال 2022، به چیزی حدود 77 میلیارد دلار رشد خواهد کرد.

شرکت Opteran عنوان کرد که این فناوری می‌تواند در خودروهای خودران، پهپادها، ربات‌های مین‌یاب و یا حتی تجهیزاتی که به فضا ارسال می‌شوند، به کار گرفته شود. در حال حاضر، این شرکت به دنبال جذب سرمایه 2.1 میلیون پوندی است تا بتواند در ماه‌های پیش رو، از این بودجه برای تولید و توسعه محصول خود استفاده کند.

این شرکت همچنین به دنبال توسعه تیم مهندسی و تجاری خود است و اخیرا یک کیت توسعه‌دهنده را عرضه کرده تا به شرکای خود این اجازه را بدهد که از این فناوری در محصولات خود استفاده کنند. جیمز مارشال در این باره می‌گوید: این اقدام، گامی‌بزرگ برای تجازی‌سازی دستاوردمان است تا بتوانیم آن را به حوزه محصولات خودران وارد کنیم و من به دنبال همکاری با سرمایه‌گذاران و شرکایمان هستیم تا رویاهایمان را تحقق ببخشیم و در نحوه ساخت سیستم‌های خودران تغییری اساسی ایجاد کنیم.

دیوید راجان، مدیرعامل Opteran نیز در این خصوص گفت: سال 2021، سالی خواهد بود که هوش طبیعی (Natural Intelligence) خواهد توانست یادگیری عمیق (Deep Learning) را به چالش بکشد و بسیاری از نواقصی که در محصولات خودران وجود دارد، رفع کند. Opteran در این مسیر پیشگام خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا