استارتاپویروس کرونا

چند درصد از مسافران تابستانی به کرونا مبتلا شده‌اند؟

گزارش علی بابا از رفتار سفر ایرانیان در تابستان و پاییز ۹۹

صنعت گردشگری یکی از حوزه‌هایی است که طی ۹ ماه گذشته بیشترین آسیب‌ها را از پاندمی ویروس کرونا متحمل شده و سازمان گردشگری جهانی (UNWTO) هم در گزارش‌های خود از کاهش ۹۷ درصدی گردشگران و زیان ۱۹۵ هزار میلیارد دلاری صنعت گردشگری جهان خبر داد. در ایران هم وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هم اعلام کرد که تا مرداد ۹۹، این حوزه حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان ضرر متحمل شده است.

طبق نظرسنجی که استارتاپ گردشگری علی‌بابا به تازگی از شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است، در سال جاری ۳ نفر از هر ۱۰ ایرانی به سفر رفته که نشان می‌دهد ۳۲ درصد از مشارکت‌کنندگان در سه ماه تابستان حداقل یک بار سفر رفته‌اند و ۶۸ درصد هم از سفر صرف‌نظر کرده‌اند.

جالب است بدانید در تابستان‌های پیش از کرونا، ۳۸ درصد مردم حداقل یک بار، ۲۷ درصد آنان حداقل ۲ بار  و ۱۶ درصد آن‌ها حداقل ۳ مرتبه سفر را تجربه کرده‌اند. علی‌بابا در نتایج این نظرسنجی اعلام کرده که طبق نظرسنجی انجام شده ۹۴ درصد از کسانی که در تابستان ۹۹ حداقل یک بار سفر رفته‌اند، به بیماری کرونا مبتلا نشده‌اند یا حداقل می‌توان گفت پس از سفر علائمی دال بر ابتلا به کرونا از خود بروز نداده‌اند. این یعنی که تنها ۶ درصد از این ۳۲ درصد به ویروس کرونا بعد از سفر مبتلا شده‌اند.

از دلایلی که باعث شد تا مردم در این تابستان کمتر به سفر فکر کنند، می‌توان به شرایط اقتصادی، کرونا، نداشتن زمان کافی و بسته بودن مرزها اشاره کرد. طبق این گزارش بسیاری از مردم در تابستان سال جاری با هدف تفریحی و سیاحتی، اقوام بستگان، درمانی و زیارتی به سفر رفته‌اند. با توجه به آمارهای ارائه شده مقصد آن‌ها بیشتر شهرهای تهران، رشد، ساری و مشهد بوده و برای اقامت هم ترجیح آن‌ها اماکن شخصی و مرتبط با دایره نزدیکانشان بوده است. ۴۱ درصد مسافران در منزل شخصی، ۳۷ درصد در منزل دوستان و آشنایان و تنها ۱۹ درصد در ویلا یا اقامتگاه حضور داشته‌اند.

همچنین خودرو شخصی اصلی‌ترین وسیله نقلیه برای سفر در تابستان ۹۹ بوده است و سهم استفاده از خودرو شخصی برای سفر ۸۵ درصد بوده و بعد از آن هواپیما با ۱۱ درصد و اتوبوس با ۷ درصد قرار دارد. بیشتر مسافران تابستان ۹۹ که یک جامعه ۵۰ درصدی را تشکیل می‌دهند، بین ۲ تا ۴ روز در سفر بوده‌اند و مسافرت ۱۸ درصد آنان نیز بین ۵ تا ۷ روز طول کشیده است. علی‌بابا بخشی از این گزارش را به چگونگی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در طول سفر اختصاص داده است و طبق این مطالعه، ضدعفونی کردن مکرر دست‌ها و وسایل مصرفی با استفاده از الکل اصلی‌ترین راه رعایت بهداشت در طول سفر اعلام شده است. همچنین مطالعه علی بابا نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی اصلی‌ترین درگاه دریافت اطلاعات پروتکل‌های بهداشتی توسط مسافران بوده است. پس از آن صداوسیما، دوستان و آشنایان نقش پررنگی در اطلاع رسانی در این زمینه ایفا کرده‌اند.

برنامه سفر ایرانیان در پاییز به چه صورت است؟

بخش دیگری از این گزارش به برنامه سفر در پاییز ۹۹ اختصاص دارد. علی‌بابا اعلام کرده است که برای شناخت رفتار سفر ایرانیان در پاییز ۹۹ از آنها در مورد برنامه سفر پاییزشان پرسیده شده و و۸۱ درصد آن‌ها اعلام کرد که قرار نیست سفر بروند. با این حال مقاصد گردشگری انتخاب شده از سوی ۱۹ درصد از افراد که قصد سفر در فصل پاییز را دارند نشان از آن دارد که رشت در پاییز ۹۹ پرمسافرترین مقصد گردشگری داخلی خواهد بود. ۲۰ درصد از افرادی که قرار است در پاییز ۹۹ سفر بروند شهر رشت، ۱۷ درصد آن‌ها شهر تهران و ۱۶ درصد نیز شهر مشهد را به عنوان مقصد سفر انتخاب کرده اند.

در پاییز ۹۹ همچنان خودرو شخصی به عنوان اولین انتخاب مسافران به عنوان وسیله نقلیه قرار می‌گیرد. هواپیما و اتوبوس هر یک با رشد چند درصدی نسبت به تابستان همچنان انتخاب دوم و سوم ایرانیان هستند. همچنین در پاییز ۹۹ تفریح و گردشگری همچنان اولین دلیل برای مسافرت‌ها خواهد بود.

بیش از نیمی از کسانی که می‌خواهند در پاییز به مسافرت بروند، هدفشان تفریحی و گردشگری است. دیدار اقوام و بستگان و دلایل کاری و تجاری الویت‌های دوم و سوم افراد خواهد بود. در پاییز ۹۹ اقامت در هتل سه برابر تابستان خواهد بود. در پاییز ۹۹ منزل شخصی همچنان برترین انتخاب برای اقامت در سفر محسوب می‌شود. پس از آن منزل دوستان آشنایان ۳۵ درصد از پاسخ‌ها را به خود اختصاص داده است.

این نظرسنجی از طریق شبکه‌های اجتماعی و بین بیش از ۴ هزار نفر از شهروندان ۲۷ استان ایران صورت گرفته است. آنطور که علی بابا از ویژگی‌های جمعیت شناختی این نظرسنجی اطلاع داده، ۵۴ درصد از افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی را آقایان تشکیل داده‌اند که بیشترشان ۳۱ تا ۳۴ سال سن داشته‌اند. همچنین ۳۱ درصد از پاسخ‌دهندگان تهرانی، ۱۰ درصد اهل مشهد و ۷ درصد اهل اصفهان بوده‌اند.

نیمی از پاسخ دهندگان به این نظرسنجی اعلام کرده‌اند که تا پیش از شیوع کرونا تا دو مرتبه در تابستان به سفر می‌رفته‌اند. به طور کلی پیش از شیوع ویروس کرونا ۳۸ درصد مردم حداقل یک بار و ۲۷ درصد آنان حداقل ۲ بار سفر در تابستان را تجربه می‌کردند، اما با شیوع کرونا میزان سفر ایرانیان در فصل تابستان با کاهش معناداری همراه بوده است. ۶۱ درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کرده‌اند که در تابستان ۹۹ تنها ۱ مرتبه به سفر رفته‌اند با این حال ۲۷ درصد افراد در این فصل بین ۲ تا ۴ مرتبه سفر را تجربه کرده‌اند. همچنین ۶ درصد از افراد در سه ماه تابستان بین ۵ تا ۹ مرتبه به سفر رفته‌اند. در این بین ۲ درصد از پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی اعلام کرده‌اند که در ۳ ماه تابستان هیچ سفر داخلی نداشته‌اند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا