بورس

‌استقبال غول‌های تکنولوژی از تحولات سیاسی آمریکا

روشن شدن تدریجی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، جان تازه‌ای به بازارهای سهام این کشور و به‌خصوص شرکت‌های بزرگ تکنولوژی دمیده است. حالا با اینکه هنوز نتایج قطعی انتخابات مجلس سنا مشخص نشده است، اما سرمایه‌گذاران و سهامداران با امیدهای بیشتری در این بازار مانده‌اند. از روز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تا حالا، شاخص نزدک -که سهام بیشتر شرکت‌های تکنولوژی در آن عرضه می‌شود- رشد ۶/ ۶ درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که در همین زمان رشد شاخص S&P ۵۰۰ به ۲/ ۴ درصد رسیده. این اتفاق به‌خاطر این افتاد که نگرانی‌های اغلب سرمایه‌گذاران بابت اقدامات احتمالی دولت دموکرات برای وضع قوانین سختگیرانه‌تر و مالیات بیشتر، تا حدودی برطرف شد.

این اتفاق باعث شده تا سرمایه بازار بعضی از ارزشمندترین شرکت‌های جهان تا ده‌ها میلیارد دلار هم افزایش پیدا کند. بهترین نمونه در این مورد اپل و مایکروسافت هستند که تا حالا به ترتیب رشد ۹/ ۳ و ۴/ ۴ درصدی را در میزان سرمایه بازار خودشان به‌دست آورده‌اند. جالب آنکه بازیگران کوچک‌تر بازار سهام شرکت‌های تکنولوژی مانند Salesforce و Twilio هم به ترتیب با رشد ۹/ ۲ و ۳/ ۳/  درصدی، سهم خودشان از این جریان رشد را در اختیار گرفته‌اند. این اقبال دوباره به سهام شرکت‌های تکنولوژی و رشد سریع قیمت آنها، باعث شده است تحلیلگران به وضعیت شرکت‌های تکنولوژی که قرار است تا پایان سال‌جاری میلادی یا در اوایل سال میلادی آینده برای اولین‌بار سهام خودشان را در بورس عرضه کنند، امیدواری بیشتری داشته باشند. در واقع حالا سهامداران شرکت‌های بزرگ تکنولوژی یک‌بار دیگر امکان قرار گرفتن در بازار پررونقی مانند تابستان گذشته را محتمل می‌دانند. بسیاری از آنها همچنان معتقدند که بهترین شانس برای گذر از شرایط اقتصادی پیچیده موجود، خرید سهام شرکت‌های تکنولوژی است که اغلب رشد منظمی دارند.

کاهش نگرانی‌ها از افزایش نرخ مالیات

در حالی که «جو بایدن» کاندیدای دموکرات با پیروزی در ایالت مهم پنسیلوانیا توانست بیش از ۲۷۰ رای الکترال موردنیازش برای ریاست جمهوری را کسب کند، اما وضعیت مجلس سنا هنوز نامشخص است؛ چون این انتخابات در ایالت جورجیا به دور دوم کشیده‌شده و قرار است در روز پنجم ماه ژانویه سال میلادی آینده مشخص شود. «استیو چیاوارون» یکی از مدیران شرکت سرمایه‌گذاری Federated Hermes در این مورد معتقد است که مشخص نبودن وضعیت مجلس سنا، دموکرات‌ها را به‌طور بالقوه‌ای در موقعیت ضعف نسبت به روند تدریجی افزایش نرخ مالیات بر سود سهام شرکت‌ها قرار می‌دهد.

انتظار می‌رفت سهامداران و سرمایه‌گذاران سهم‌های خود از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی را بفروشند تا با توجه به نمایش قدرتمند دموکرات‌ها در انتخابات، ناچار به پرداخت مالیات بیشتر نشوند. هرچند حالا بسیاری از این نگرانی‌ها کمرنگ‌تر شده‌اند، اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که برخی از این سهامداران تا پایان سال‌جاری میلادی و نزدیک شدن به زمان تعیین تکلیف مجلس سنا، بعضی سهام تکنولوژی را که احتمال افزایش نرخ مالیات روی آنها وجود دارد، بفروشند. «دن ایوز» یکی از تحلیلگران شرکت خصوصی ارائه ‌دهنده خدمات مالی و سرمایه‌گذاری WedbushSecurities در این مورد می‌گوید: «با اینکه انتخابات مجلس سنا در ایالت جورجیا به دور دوم کشیده شده و این از نظر سرمایه‌گذاران وال‌استریت ریسک به‌دست آوردن هر دو صندلی‌ برای حزب دموکرات را بالا می‌برد، انتظار داریم احتمال فروش سهام تکنولوژی که احتمال افزایش نرخ مالیات روی آنها وجود دارد، بیشتر شود. با این همه اما معتقدم قیمت سهام شرکت‌های بزرگ تکنولوژی تا پایان سال جاری میلادی یک رشد ۱۵ درصدی دیگر را هم تجربه خواهد کرد.»

با وجود تاثیرات کوتاه‌مدت این انتخابات بر سهام شرکت‌های تکنولوژی، اما حالا سهامداران و سرمایه‌گذاران دلایل زیادی برای حفظ سهام‌ تکنولوژی خودشان در بلندمدت دارند. «جیم پالسن» مدیر بخش استراتژی سرمایه‌گذاری شرکت مشاوره و تحقیقات سرمایه‌گذاری LeutholdGroup در این مورد می‌گوید: «با اینکه قیمت سهام بعضی شرکت‌های تکنولوژی در ماه‌های اخیر کاهش نسبی داشته، اما انتظار می‌رود با تغییرات سیاسی جدید و وضع قوانین شدیدتری برای خانه‌نشینی و قرنطینه، قیمت سهام این شرکت‌ها دوباره در مسیر رشد قرار بگیرند.»

به‌عنوان نمونه در حال‌حاضر سهام شرکت اپل با نسبت قیمت به درآمد ۱/ ۳۵ معامله می‌شود، در حالی که این میزان در طول ۵۲ هفته برابر ۹/ ۴۰ بوده است. نسبت قیمت به درآمد سهام شرکت آمازون هم این روزها به ۹/ ۹۴ می‌رسد، در حالی که این رقم در طول ۵۲ هفته برابر ۱۵۲ بوده است. برای مایکروسافت هم نسبت قیمت سهام به درآمد برابر ۳۶ است، در حالی که این رقم در طول ۵۲ هفته به ۲/ ۴۰ رسیده بود. نسبت قیمت سهام به درآمد فیس‌بوک برابر ۹/ ۳۴ است، در حالی که این رقم در طول ۵۲ هفته به ۸/ ۳۸ رسیده بود.

دغدغه‌های کرونایی

از طرفی افزایش تعداد موارد مبتلا به کووید-۱۹ هم احتمال افزایش تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران برای خرید سهام را بالا می‌برد، چون بسیاری از تحلیلگران معتقدند که با افزایش شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر وضعیت کسب وکارها، مقامات محلی و دولتی ناچار به‌وضع محدودیت‌های اقتصادی جدیدی خواهند شد که این می‌تواند شرایط معاملات در بازار سهام را هم تحت‌تاثیر قرار بدهد. «دیوید مارکوس» مدیر ارشد سرمایه‌گذاری شرکت مشاوره خدمات مالی Evermore Global Advisors در این مورد می‌گوید: ‌«این روزها شاهد شدت گرفتن میزان شیوع ویروس‌کرونا و افزایش تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ هستیم که مشکلات جدی در سراسر جهان ایجاد کرده است. در همین راستا بعضی شرکت‌ها مانند اپل، نتفلیکس و پی‌پال نگرانی‌های جدی دارند که در طول این همه‌گیری و در صورت ادامه آن، سرمایه‌گذاران به اشکال دیگری از سرمایه‌گذاری فکر کنند.»

«برایان جاکوبسن» معاون بخش استراتژی سرمایه‌گذاری در بخش مدیریت سرمایه شرکت بزرگ و چندملیتی ارائه خدمات مالی Wells Fargo، معتقد است: «به‌طور کلی اما سرمایه‌گذاران احتمالا همچنان به سهام شرکت‌های تکنولوژی خوش‌بین خواهند ماند، تا زمانی‌که نشانه‌های بزرگ‌تر و مهم‌تری از تغییرات اقتصادی ناشی از اتفاقاتی مانند کشف واکسن و راه‌های درمان کووید-۱۹ و دسترسی گسترده به آن، دیده شود. سهام شرکت‌های تکنولوژی الگوی تجاری بسیار انعطاف‌پذیر و برگشت‌پذیری دارند که در شرایط اقتصادی تازه‌ای که به‌وجود آمده، می‌توانند روند امیدوارکننده‌تری را در بازار سهام طی کنند.» با این وجود اما بعضی سرمایه‌گذاران درباره خطرات اعتماد زیاد به سهام شرکت‌های تکنولوژی هم هشدار داده‌اند. «بیل اسمید» مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در شرکت سرمایه‌گذاری Smead Capital Management در این مورد می‌گوید: «این تصور که شرکت‌های تکنولوژی تنها برندگان این بازی خواهند بود، با اصول کلی عملکرد اقتصادی کشور مغایرت دارد.»

 

منبع
دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا