اپلگوگل

اپل به دنبال ساخت یک موتور جست‌وجوی اختصاصی

گوگل سالانه چند میلیارد دلار به اپل پرداخت ‌می‌کند تا موتور ‌جست‌وجوی این شرکت به عنوان اولین گزینه پیش روی کاربران دستگاه‌های اپل قرار گیرد. اما اخیرا پرونده‌ای جدید در وزارت دادگستری آمریکا در خصوص پرداختی‌های گوگل به اپل باز شده و ممکن است دیگر معامله‌ای میان این دو شرکت رقم نخورد.

حال نشریه فایننشال تایمز با انتشار گزارشی نوشت که اپل احتمالا در حال طراحی و ساخت موتور ‌جست‌وجویی اختصاصی برای خود است تا بتواند آن را جایگزین محصول شرکت گوگل کند. اولین نشانه‌های تصمیم جدی اپل برای ورود به عرصه موتور ‌جست‌وجو را ‌می‌توان در نسخه جدید آی او اس 14 مشاهده کرد؛ جایی که بعد از آنکه کاربر نسبت به ‌جست‌وجو در پنجره سرچ این سیستم عامل اقدام ‌می‌کند، اپل نتایج خود را به جای نتایج گوگل ارائه ‌می‌دهد.

از طرفی دیگر، این شرکت به صورت گسترده تمرکز خود را روی توسعه ابزارهای ‌جست‌وجوی وب و همچنین ارتقای قابلیت‌های سرچ معطوف کرده است. به گفته منابع خبری فایننشال تایمز، این تغییرات یعنی توسعه ویژگی‌های مرتبط با ‌جست‌وجو، ‌می‌توانند سنگ بنایی باشند برای راه‌اندازی موتور ‌جست‌وجویی پیشرفته که شاید در آینده از آن رونمایی شود.

البته اپل با کسب‌وکار سرچ جندان هم بیگانه نیست و از دانش و حتی متخصصان این حوزه نیز بهره ‌می‌برد. برای نمونه، اپل حدود سه سال پیش، جان جیاناندرا را که سابقه رهبری بخش سرچ گوگل را در کارنامه داشت، به استخدام خود درآورد. در آن زمان علت به کارگیری جیاناندرا، توسعه قابلیت‌های ‌جست‌وجوی صوتی و همچنین عملکرد‌های مبتنی بر هوش مصنوعی سیری عنوان شده بود.

اما بعید به نظر ‌می‌رسد جیاناندرا به طور تمام‌‎‌وقت، انرژی و تمرکز خود را برای توسعه قابلیت‌های سرچ سیری معطوف کرده باشد. در واقع، این احتمال وجود دارد که طراحی موتور ‌جست‌وجویی اختصاصی برای اپل نیز به وی محول شده باشد.

هم‌اکنون اپل، موتور ‌جست‌وجوی گوگل و در کنار آن نیز مایکروسافت بینگ در اختیار کاربران محصولات اپل قرار دارد. با این حال، هنوز رای پرونده گوگل و اپل در وزارت دادگستری ایالات متحده صادر نشده و مشخص نیست که چه سرنوشتی برای همکاری میان این دو غول دنیای فناوری رقم خواهد کرد. اگرچه این ماجرا مطابق با آنچه این دو شرکت انتظار دارند، خاتمه نیابد، گوگل بیش از اپل متضرر خواهد شد چراکه بر اساس گزارش‌ها، بخش زیادی از ترافیک گوگل از دستگاه‌های متعلق به شرکت اپل یعنی آیفون، آیپد، مک و … نشات ‌می‌گیرد.

 

منبع
Techcrunch

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا