تکنولوژی

سرانجام شکایت نوکیا از لنوو به دلیل نقض پتنت کدک‌های ویدیویی

چندی پیش نوکیا طی شکایتی علیه لنوو از دولت آمریکا خواستار جلوگیری فروش محصولات این شرکت چینی در آلمان شد. نوکیا ادعا کرده است که شرکت لنوو امتیاز ۲۰ پتنت این شرکت در رابطه با استاندارد پیشرفته‌ی کدگذاری ویدیویی H. ۲۶۴را نقض کرده است. در حال حاضر با پیگیری‌های این شرکت، نوکیا در دادگاه آلمان در برابر لنوو به پیروزی رسیده و می‌تواند با پرداخت مبلغ ۳.۲۵ میلیون یورو جلوی فروش محصولات لنوو را در این کشور بگیرد.

این شکایت موضوع جدیدی نبوده و سال گذشته هم نوکیا از کمیسیون تجارت بین‌المللی آمریکا خواسته بود تا به علت نقص پتنت‌های این شرکت توسط لنوو؛ جلوی واردات محصولات آن برند به آمریکا گرفته شود. طبق گزارش‌ها شرکت‌های زیادی از جمله HP هم به صورت غیرقانونی از پتنت‌ها استفاده کرده‌اند. در سال ۲۰۱۶ نوکیا شکایتی علیه اپل به دلیل رعایت نکردن حق استفاده از پتنت‌ها تنظیم کرد و دو میلیارد دلار خسارت در سال ۲۰۱۷ دریافت کرده بود. در مقابل هم اپل فروش محصولات نوکیا را متوقف کرد. ساعت‌های هوشمند شرکت Withings از جمله محصولاتی که اپل فروش آن را ممنوع اعلام کرد. این شرکت فنلاندی علاوه بر شش پرونده در آلمان، پرونده‌های شکایتی علیه لنوو در آمریکا، برزیل و هند دنبال می‌کند.

جالب است بدانید در حالی که سایر شرکت‌های ناقض پتنت، سر پرداخت حق اختراع با نوکیا به توافق رسیده‌اند، لنوو که یکی از بزرگترین سازنده رایانه شخصی در جهان به شمار می‌رود در بیانیه‌ای اعلام کرد ما بر این باوریم که خود نوکیا با امتناع از دادن مجوز استفاده از فناوری خود بر اساس شرایط منطقی و بدون تبعیض به لنوو یا شرکتهای دیگر، تعهدات قانونی خود را نقض کرده است. اما این شکایت لنوو به جایی نرسید و در دادگاه مونیخ رد شد.

گفتنی است که سری‌های ThinkPad، IdeaPad و Flex از کامپیوترهای پرطرفدار لنوو هستند که پتنت نوکیا در آن‌ها نقض شده است.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا