تکنولوژی

منع اپل از فروش ساعت‌های هوشمند به دلیل نقض قانون

اپل به دلیل نقض قوانین، از طرف دولت آمریکا موظف شده است تا فروش برخی از مدل‌های ساعت هوشمند اپل واچ خود در این کشور را متوقف کند. آژانس دولت آمریکا اعلام کرده که اپل برخی از قوانین مربوط به پتنت شرکت‌های دیگر را نقض کرده است.

شرکت اپل بعد از اعلام این دستور، فروش انلاین مدل‌های اپل واچ سری 9 و اپل واچ اولترا 2 را متوقف کرده است اما مدل SE همچنان برای فروش عرضه می‌شود.

کمیته تجارت بین المللی آمریکا در ماه اکتبر امسال اپل را به نقض قوانین مربوط به پتنت سنسورهای خون-اکسیژن داخل برخی از مدل‌های اپل واچ متهم کرد. در سال 2021،  یک شرکت حوزه تکنولوژی پزشکی به نام ماسیمو از اپل شکایت کرد و مدعی شد که پتنت سنسورهای نبض-اکسیژن سنج داخل اپل واچ در واقع توسط این شرکت طراحی شده است.

با نزدیک شدن به تعطیلات سال نوی میلادی، اپل یکی از بهترین بازه‌های فروش ساعت‌های هوشمند را از دست می‌دهد و این در حالی است که فروش این سری از محصولات اپل، طی چند ماه گذشته در سطح جهانی نیز افت داشته است. علاوه بر این، از ابتدای سال تا پایان ماه سپتامبر(شهریور ماه) اپل با افت فروش کلیه محصولات روبرو بوده است.

گزارش‌ها حاکی از این است که اپل به دستور اعلام شده، به شدت اعتراض کرده و به دنبال پیدا کردن راه حل قانونی برای فصل این مسئله است.

سخنگوی شرکت ماسیمو گفته که این حکم نشان می‌دهد حتی شرکت بزرگی مانند اپل نیز باید از قانون پیروی کند. وال استریت ژورنال در ماه آوریل گزارش داد که ماسیمو و چند شرکت کوچک دیگر ادعا کرده‌اند اپل تکنولوژی آنها را کپی کرده و با استفاده از استراتژی‌های قانونی توانسته از پرداخت هزینه‌های مربوط به بهره برداری از پتنت دیگر شرکت‌ها شانه خالی کند.

اپل نیز اعلام کرد که هرگز تکنولوژی دیگر شرکت‌ها را ندزدیده و ماسیمو را به کپی برداری از خود متهم کرد.

برای اینکه اپل بتواند دوباره فروش اپل واچ را آغاز کند، چند راه پیش رو دارد. یا باید با شرکت ماسیمو به توافق برسد که این مسیر چالش‌های قانونی متعددی دارد و یا اینکه با عرضه یک نسخه به روز رسانی، سنسور ذکر شده را از کار بیاندازند.

اپل در بازار ساعت‌های هوشمند حرف اول را می‌زند و در سال 2023 ، 4.7 درصد از کل درآمد این شرکت(تقریبا 383 میلیارد دلار) از فروش ساعت‌های هوشمند بوده است. با این وجود تحلیل گران معتقدند که اپل به این راحتی از این محصول پر طرفدارش دست نمی‌کشد و در این زمینه با شرکت ماسیمو به توافق خواهد رسید.

منبع:wsj

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا