تکنولوژیعکاسی

ثبت اولین عکس 3200 مگاپیکسلی جهان

پژوهشگران آزمایشگاه تحقیقاتی SLAC موفق به ثبت اولین عکس دیجیتال 3200 مگاپیکسلی در جهان شدند. این تصاویر توسط یک دوربین دیجیتال بسیار بزرگ ثبت شده که قرار است در رصدخانه  Vera C.Rubin واقع در کشور شیلی مورد استفاده قرار گیرد

برای درک بهتر بزرگی و قدرت این دوربین باید گفت که عکس ثبت‌شده از 3.2 میلیارد پیکسل تشکیل شده که حتی تصور آن نیز برای علاقه‌مندان سخت است. به گفته محققان برای نمایش این عکس با میزان رزولوشن کامل آن، ‌می‌بایست از 378 تلویزیون 4K اولترا اچ‌دی کمک گرفت.

قرار است از این دوربین فوق پیشرفته با چنین قدرتی در حوزه ستاره‌شناسی و علم نجوم مورد استفاده قرار گیرد. این دوربین که اندازه آن با ابعاد یک خودروی شاسی بلند برابری ‌می‌کند، ‌می‌تواند به دانشمندان رصدخانه Vera C.Rubin شیلی در کشف ناشناخته‌‌ها، کمک زیادی کند.

اگرچه هنوز فرآیند ساخت این رصدخانه به اتمام نرسیده و گفته ‌می‌شود که ظرف یکی دو سال آینده تکمیل خواهد شد، اما این دوربین 3200 مگاپیکسلی یا به عبارتی دیگر، اولین دوربین 3.2 گیگاپیکسلی جهان ‌می‌تواند تصاویر پانورامایی دقیقی را از آسمان ثبت کند.

محققان اعلام کردند که به لطف این دستاورد جدید ‌می‌توانند پروژه LSST را که در آن، حرکات میلیایدها ستاره و کهکشان ردیابی ‌می‌شود، دنبال کنند و بزرگ‌ترین فیلم نجو‌می‌جهان را ثبت کنند. این دوربین، دریچه‌‌های جدیدی را پیش روی اخترشناسان باز و به آن‌‌ها کمک خواهد کرد تا اطلاعات بیشتر را در خصوص شکل‌گیری جهان، ماده سیاه و انرژی سیاه گردآوری کنند.

طبق گفته دانشمندان، این دوربین از 189 سنسور CCD تشکیل شده که هر کدام قادرند عکس‌‌هایی با رزولوشن 16 مگاپیکسل را ثبت کنند. همچنین اندازه هر یک از پیکسل‌‌های  جمع‌کننده نور در این دوربین برابر با  میکرون عنوان شده که حدود 10 برابر بزرگ‌تر از پیکسل‌‌هایی هستند که در دوربین گوشی‌‌های هوشمند به کار رفته‌اند.

در توصیف این شاهکار محققان ‌می‌توان گفت که دوربین مذکور ‌می‌تواند جس‌می‌به اندازه یک توپ گلف را از فاصله 24 کیلومتری (15 مایلی) به کیفیت بالا ببیند و دامنه دید آن به قدری است که ‌می‌تواند تا 40 ماه را به طور کامل پوشش دهد. همچنین این دوربین ‌می‌تواند اشیایی را ببیند که تا 100 میلیون بار کم‌نورتر از حدی هستند که با چشمان غیرمسلح قابل مشاهده هستند.

ثبت اولین عکس 3200 مگاپیکسلی جهان

این گروه تحقیقاتی سعی دارد تا لنز، شاتر و سیستم تعویض فیلتر این دوربین را تا پایان سال به آن اضافه کنند و بعد از اتمام فرآیند ساخت، این دستگاه به شیلی و رصدخانه Rubin منتقل خواهد شد.

 

منبع
Gizmodo

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا