تکنولوژیعلمیفضا

اینترنت ماهواره ای استارلینک آماده آزمایش شد

تعداد ماهواره‌های استارلینک در مدار زمین از مرز ۷۰۰ گذشت

شرکت فضایی اسپیس ایکس ۶۰ ماهواره استارلینک دیگر را در مدار زمین قرار داد و به این ترتیب میزان ماهواره‌های این پروژه در مدار زمین از مرز ۷۰۰ گذشت.

هدف این پروژه ارایه اینترنت ماهواره‌ای ( پولی)  به همه جهان است و ایلان ماسک بنیانگذار اسپیس ایکس گفته بوداگر تعداد ماهواره‌های فعال در این پروژه به بیش از ۵۰۰ برسد تست‌های مربوط به آن آغاز می‌شود و می‌توان انتظار داشت که حداقل آزمایش‌های نخست ارایه اینتنرت را به زودی شاهد باشیم.

اسپیس ایکس معمولا به اجرای چندین پروژه همزمان عادت دارد اما پروژه استارلینک بسیار بزرگ است و برای تکمیل آن که شامل قراردادن چندین هزار ماهواره در مدار زمین است به زمان زیادی نیاز است.

ارایه اینترنت پرسرعت ماهواره‌ای حتی در عصر تکنولوژی برای بسیاری از ساکنان کره زمین یک اتفاق بزرگ به شمار میرودبه خصوص در مناطقی که دسترسی به اینترنت با محدودیت‌های جغرافیایی و سیاسی همراه است.

این شصت ماهواره را موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس از مرکز فضایی کندی به فضا فرستاد و دقایقی بعد این موشک روی کشتی مخصوص فرود آمد.

این پرتاب به خصوص دوبار به تعویق افتاده بود نخستین بار این تاخیر به خاطر آب وهوای بد بود و دومین بار به دلیل بازبینی دوباره مراحل انجام شد.

اسپیس ایکس تاکنون ده‌ها ماموریت انجام داده که بسیاری از آن‌ها مربوط به استقرار ماهواره استارلینک بوده است. یک موشک فالکون ۹ قادر است در هر پرتاب ۶۰ ماهواره استارلینک را به فضا بفرستد اما اسپیس ایکس اغلب از ماموریت‌های دیگر مشتریان خود برای ارسال تعدادی ماهواره استارلینک استفاده کرده است. در واقع از فضای اضافه‌ پرتاب ماهواره‌های مشتریان برای ارسال ماهواره‌های استارلینک خودش بهره گرفته است.

اسپیس ایکس طی ماه‌های اخیر به خاطر برنامه استارلینک زیر انتقاد شدید ستاره‌شناسان قرار گرفته است که اعتقاد دارند داشتن تصویر دقیقی از کیهان زمانی که هزاران ماهواره بالای سرمان پرواز می‌کنند چقدر دشوار است. این تازه در حالی است که هنوز فقط ۷۰۰ ماهواره اسپیس ایکس در مدار قرار گرفته است.  دولت ایالات متحده به تازگی مجوزی برای پرتاب ۱۲ هزار ماهواره کوچک را به اسپیس ایکس داده است.

شرکت اسپیس ایکس تلاش کرده برای راضی کردن منتقدان اقداماتی راانجام دهد از جمله تیره کردن رنگ ماهواره‌ها و نصب ویزروی برای بلوکه کردن انعکاس تصویر خورشید اما مشخص نیست این اقدامات تا چه حد موثر خواهد بود.

اسپیس ایکس خردادماه گذشته از ثبت نام اینترنت ماهواره ای استارلینک خبر داد. البته زمان بندی و جزییات دیگری از زمان راه‌اندازی این پروژه اعلام نشده است.

منبع
bgr

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا