اپل

آی او اس ۱۴ چه زمانی عرضه می‌شود؟

اما در طی هفته‌های اخیر خبرها یا بهتر بگوییم شایعات زیادی در خصوص زمان دقیق عرضه نسخه نهایی و عمومی‌آی او اس ۱۴ (iOS 14) در فضای وب منتشر شده که نوعی سردرگمی ‌را برای کاربران به وجود آورده است. برای نمونه، چندی پیش بلومبرگ با انتشار گزارشی مدعی شد که این نسخه در ماه سپتامبر عرضه خواهد شد، هرچند گوشی‌های آیفون ۱۲ با تاخیر چند هفته‌ای یا چند ماهه به دست کاربران برسند. آما بالاخره آی او اس ۱۴ چه زمانی عرضه می‌شود؟

در حال حاضر، نسخه بتای آی او اس 14 در اختیار توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان قرار گرفته و کاربران عادی نیز می‌توانند نسخه آزمایشی این پلتفرم را روی گوشی‌های آیفون خود دریافت و نصب کنند.

مقایسه آی او اس ۱۳ با آی او اس 14

بی‌تردید می‌توان آی او اس 13 را یکی از کابوس‌های فراموش‌نشدنی مهندسان اپل در طی سال‌های اخیر دانست. پلتفرمی‌که باگ‌ها و ایرادات امنیتی زیادی برای آن گزارش شد و عملکرد دستگاه‌های اپل را مختل و این شرکت را به عرضه نسخه‌های جدید در بازه‌های زمانی کوتاه وادار می‌کرد.

امسال اما شرایط فرق کرده و آی او اس ۱۴، نوید پلتفرمی‌پایدار و با قابلیت‌های بیشمار و البته جدید را به دارندگان دستگاه‌های اپل می‌دهد. اگر خاطرتان باشد نسه بتای ۶ آی او اس ۱۴ در تاریخ ۲۵ آگوست (۴ شهریور) در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفت، یعنی یک هفته بعد از عرضه نسخه بتای ۵ آی او اس ۱۴ در تاریخ ۱۸ اگوست (۲۸ مرداد).

سال گذشته اما اپل بتای ۶ آی او اس ۱۳ را در تاریخ ۷ آگوست (۱۶ مرداد) و بتای ۵ این پلتفرم را در تاریخ ۲۹ ژوئیه (۷ مرداد) منتشر کرد. حال با مقایسه میان این زمان‌ها، می‌توان گفت که اپل امسال تقریبا دو هفته و نیم یعنی ۱۸ روز نسبت به چرخه عرضه نسخه بتای آی او اس ۱۳، عقب‌تر است. البته نباید فراموس کرد که کنفرانس توسعه‌دهندگان امسال اپل در تاریخ ۲۲ ژوئن (۲ تیر) و امسال در تاریخ ۳ ژوئن (۱۳ خرداد) برگزار شد.

آیفون ۱۲ و آی او اس 14

همه‌گیری ویروس کرونا و تاثیر آن بر روند تولید محصولات هوشمند، بی‌تردید سایه خود را بر سر آیفون 12 نیز خواهد انداخت. شرکت اپل پیشتر رسما اعلام کرد که آیفون ۱۲ با تاخیر چند هفته‌ای به نسبت روال سال‌های قبل روانه بازار خواهد شد.

این شرکت، آیفون ۱۱ و آیفون ۱۱ پرو را سال گذشته در تاریخ ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور) عرضه کرد و طبق شواهد، مدل‌های جدید امسال در بهترین حالت، اواسط ماه اکتبر به دست خریداران خواهند رسید. در گذشته، اپل گوشی‌های جدید خود را مجهز به نسخه‌های جدید آی او اس عرضه می‌کرد.

به عبارتی دیگر، سال گذشته آیفون ۱۱ به آی او اس ۱۳ مجهز بود که البته طولی نکشید که آی او اس ۱۳.۱ برای آن عرضه شد. با این حال، امسال اوضاع کمی‌متفاوت است و باید دید که چه سرنوشتی برای آیفون‌های ۱۲ رقم خواهد خورد.

زمان‌های احتمالی عرضه آی او اس 14

اپل در طی سال‌های اخیر، نسخه‌های جدید پلتفرم خود را در تاریخ‌های زیر منتشر کرد:

آی او اس ۱۳:۱۹ سپتامبر

آی او اس ۱۲:۱۷ سپتامبر

آی او اس ۱۱:۱۷ سپتامبر

آی او اس ۱۰:۱۳ سپتامبر

با نگاهی به این تاریخ‌ها و تاخیر تقریبا ۱۸ روزه‌ای که پیش‌بینی شده، می‌توان انتظار داشت که آی او اس ۱۴ در اوایل یا اواسط ماه اکتبر امسال عرضه شود. البته این مسئله فعلا در حد یک حدس است و با قاطعیت نمی‌توان در خصوص آن صحبت کرد.

در هر صورت، اپل امسال از نسل جدید ساعت‌های هوشمند خود به نام اپل واچ سری ۶ نیز رونمایی خواهد کرد. محصولی که گفته می‌شود مجهز به پلتفرم واچ او اس ۷ عرضه خواهد شد. از آنجایی که عملکرد این ساعت (واچ او اس ۷) به گوشی‌های آیفون (آی او اس ۱۴) وابسته است، می‌توان گفت که اگر واچ او اس ۷ در ماه سپتامبر عرضه شود، قطعا آی او اس ۱۴ نیز می‌بایست در همین ماه منتشر شود تا کاربران بتوانند از قابلیت‌های این ساعت هوشمند به طور کامل استفاده کنند. از این رو، دو احتمال برای عرضه آی او اس ۱۴ وجود خواهد داشت؛ عرضه در تاریخ اوایل سپتامبر یا ماه اکتبر.

منبع
9to5mac

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا