اپلمتا

کارمزد 30 درصدی اپل از معاملات اپ استور، صدای فیسبوک را هم درآورد

فیسبوک اخیرا اعلام کرد که اپل به این شرکت اجازه نمی‌دهد تا اطلاعاتی را در خصوص سیاست‌ها‌ی اپل مبنی بر دریافت 30 درصد کارمزد از پرداخت‌ها‌ی درون برنامه‌ای قابلیت جدید این اپلیکیشن به کاربران خود ارائه دهد.

اپل اما در واکنش به این خبر اعلام کرد که تصمیم فیسبوک مبنی بر اطلاع‌رسانی به کاربران، مغایر با قوانین و سیاست‌ها‌ی اپ استور بوده و هیچ شرکتی اجازه ندارد تا اطلاعات «غیرمرتبط» را در اختیار کاربران قرار دهد.

این آپدیت جدید که توسط اپل مسدود شد، به کاربران این اجازه را می‌داد تا بلیت‌ها‌ی مربوط به رویدادهای آنلاین را مستقیما از طریق اپلیکیشن فیسبوک خریداری کنند، اما طبق قوانین اپل، هرگونه پرداخت دیجیتال می‌بایست از طریق سیستم پرداخت اپ استور صورت گیرد تا از این طریق بتواند کارمزد 30 درصدی خود را دریافت کند.

فیسبوک در این رابطه گفت که از اپل درخواست کرده تا از دریافت این کارمزد صرفنظر کند تا تمامی‌درآمدهای ناشی از این قابلیت جدید فیسبوک، به حساب برگزارکنندگان رویدادهای آنلاین واریز شود اما اپل این درخواست را نپذیرفت. اگرچه این قابلیت فعلا برای کاربران فیسبوک قابل استفاده است اما پیام مبنی بر دریافت کارمزد 30 درصدی توسط اپل حذف شده است.

اوایل ماه جاری میلادی، فیسبوک با انتشار تصویری در فضای وب نشان داد که این پیام بدین صورت در اپلیکیشن نمایش داده خواهد شد:

کارمزد 30 درصدی اپل از معاملات اپ استور، صدای فیسبوک را هم درآورد

این پیام در گوشی‌ها‌ی اندروید بدین صورت بود: «فیسبوک هیچ کارمزدی را بابت این خرید دریافت نمی‌کند.» اما طبق گزارش رویترز، این پیام دیگر نمایش داده نمی‌شود. فیسبوک در بیانیه‌ای که در اختیار رویترز قرار داده، نوشت: اکنون باید بیش از هر زمان دیگری، این امکان را برای افراد و کاربران فراهم می‌کنیم تا بفهمند پولی را که برای کسب‌وکارهای کوچک پرداخت می‌کنند، به کجا خواهد رفت. متاسفانه اپل درخواست ما مبنی بر صرفنظر از دریافت کارمزد 30 درصدی را نپذیرفت اما ما همچنان تلاش می‌کنیم تا این اطلاعات را از طریق اپلیکیشن خود به کاربران ارائه دهیم.

البته هنوز مشخص نیست که فیسبوک چگونه می‌خواهد این اطلاعات را عرضه کند. اما آنچه مشخص است، قوانین سختگیرانه اپل در قبال اپلیکیشن‌ها‌ و شرکت‌ها‌یی است که قصد افشای سیاست‌ها‌ی اپل استور را دارند.

منبع
ورج

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا