اپل

آیفون ها‌ی ۲۰۲۲ به تراشه‌ها‌ی ۳ نانومتری مجهز می‌شوند

شنیده‌ها حاکی از آن است که اپل در سال ۲۰۲۲، از فناوری ۳ نانومتری برای تولید نسل جدید تراشه‌های خود استفاده خواهد کرد. اتفاقی که اگر به واقعیت تبدیل می‌شود، می‌تواند توان و عملکرد دستگاه‌های اپل را تا حد زیادی ارتقا دهد.

بدین معنی که با تعبیه تراشه‌های تولیدشده با فناوری ۳ نانومتری در آیفون، آیپد و مک‌های سال ۲۰۲۲، سرعت عملکرد این دستگاه‌ها تا ۳۳ درصد به نسبت مدل‌های امروزی بیشتر خواهد شد. البته باید توجه داشت که تراشه‌های فعلی اپل، جزو سریع‌ترین چیپ‌های موجود به شمار می‌روند.

از طرفی دیگر، بکارگیری این تراشه‌های جدید می‌توان مصرف انرژی را در این دستگاه‌ها تا ۵۰ درصد تقلیل دهد. در حال حاضر، تراشه‌های مبتنی بر ARM سری A در آیفون‌ها و تبلت‌های اپل بکار رفته‌اند و قرار است به زودی در مدل‌های جدید مک نیز تعبیه شوند.

اپل برای ساخت تراشه‌های خود با شرکت TSMC همکاری دارد. این شرکت تایوانی اخیرا در جریان کنفرانس سالیانه خود جزییاتی را در خصوص نقشه راه تولید خود ارائه داد و اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۲، تولید تراشه‌هایی با فناوری ساخت ۳ نانومتری را در دستور کار خواهد داشت.

طبق پیش‌بینی‌ها، این شرکت قرار بود امسال تراشه‌های  مجهز به فناوری ساخت ۵ نانومتری را تولید کند که با این حساب، تراشه‌های A۱۴ اپل در مدل‌های آیفون ۱۲ نیز به این فناوری ساخت مجهز خواهند بود. طبق گزارش‌ها، استفاده از این فناوری در پردازنده‌های A۱۴ می‌تواند افزایش سرعت ۱۵ درصدی و کاهش مصرف انرژی ۳۰ درصدی را برای دستگاه‌های اپل به ارمغان آورد.

اپل در طی سال‌های اخیر نشان داده که بیش از آنکه به کاهش مصرف انرژی توجه کند، تمرکز خود را روی افزایش سرعت و توان پردازشی دستگاه‌های خود معطوف کرده و از این رو، به نظر می‌رسد که این رویه برای تراشه‌های جدید این شرکت نیز در پیش گرفته شود. اپل همچنین چندین مدل از یک تراشه خود را با مشخصات پردازشی متفاوت، تولید و از آن‌ها در محصولات مختلف خود استفاده می‌کند.

با این حال، در سال ۲۰۲۲ اپل احتمالا از تراشه‌های سری A۱۶ مجهز به فناوری ساخت ۳ نانومتری در نسل جدید محصولات خود استفاده خواهد کرد که می‌توانند افزایش توان پردازشی و کاهش مصرف انرژی را برای دستگاه‌های این شرکت به دنبال داشته باشند.

منبع
Digitaltrends

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا