تکنولوژی

نگرانی چینی‌های مقیم آمریکا از مسدود شدن وی‌چت

حمله جدید ترامپ به اپلیکیشن‌های چینی و اعلام تحریم علیه تیک‌تاک و حالا وی‌چت WeChat موج باعث نگرانی میلیون‌ها کاربر چینی و آمریکایی شده است.

رییس جمهور آمریکا دیروز حکم حکومتی را امضا کرد که بر اساس آن هرگونه ترنزکشن با وی‌چت و شرکت صاحب آن تنسنت مشمول تحریم می‌شود. اقدامی که احتمالا به مسدود شدن وی‌چت در آمریکا منجر می‌شود.

حکم علیه وی‌چت در حالی به امضا رسید که همه در حال بحث درباره احتمال مسدود شدن دیگر اپلیکیشن چینی یعنی تیک‌تاک بودند.

وی‌چت توسط غول تکنولوژی چینی یعنی شرکت تنسنت هدایت می‌شود و در میان دانشجویان چینی و بسیاری از آمریکایی‌ها محبوب است و کاربران برای ارتباطات شخصی و کاری خود از آن استفاده می‌کنند.

وی‌چت در کنار فیس‌بوک، واتس‌اپ و تلگرام جزو محبوب‌ترین پیام‌رسانان در آمریکا محسوب می‌شود هرچند در خود چین واتس‌اپ و تلگرام فیلتر و مسدود هستند.

تینگرو نان فارغ اتحصیل دانشگاه Delaware به رویترز می‌گویدک من برای این به آمریکا آمدم که به اطلاعات آزاد دسترسی داشته باشم اما الان احساس می‌کنم ترامپ این وضعیت را به هم زده است. در حال حاضر این ترس وجود دارد که ( با مسدود شدن وی‌چت ) ارتباط ما با دوستان و اقوام قطع شود.

محدودیت ترامپ علیه وی‌چت باعث قطع ارتباط بیش از ۶ میلیون چینی می‌شود که هم اکنون در آمریکا زندگی می‌کنند. بر اساس اعلام سایت Apptopia وی‌چت در سه ماه گذشته به طور متوسط روزی ۱۹ میلیون کاربر روزانه ( active user ) داشته است.

به دنبال تهدید ترامپ برخی کاربران چینی در حال انتقال لیست تماس‌ها و ارتباطشان به اپلیکیشن‌هایی هستند که هنوز در چین فیلتر نشده‌اند از جمله اسکایپ و لینکدین.

بعضی دیگر از کاربران چینی اما حالا می‌خواهند کاری را بکنند که در خود چین و برای دور زدن سیستم فیلترینگ این کشور انجام می‌دادند یعنی استفاده از فیلترشکن.

این گروه معتقدند همان کاری که برای دور زدن سایت های مسدود شده در خود چین انجام می‌دادند را در هنگام مسدود شدن وی‌چت در آمریکا انجام خواهند داد.

الیسون چان یک چینیآمریکایی اهل فلوریدا به رویترز می‌گوید: من می‌فهمم که استفاده از فیلترشکن ها میتواند امنیت اطلاعاتم را به خطر بیندازد اما برای من ارتباط با خانواده‌ام مهمتر است.

یون لین یک دیزاینر اهل بوستون هم می‌گوید: خانواده من اخبار مربوط به جنگ تجاری و لفظی بین چین و آمریکا را با دقت دنبال می‌کنند و نگران آن هستند آن‌ها مصرانه از من می‌خواهند که به چین برگردم تا این مشکلات سیاسی بدتر از این نشده است.

وی‌چت چگونه در چین اینقدر محبوب شد؟

بسیاری از مردم دنیا احتمالا با اپلیکیشن وی چت آشنایی دارند و یا ممکن است نام آن را نشنیده باشند. مردمی که خارج از کشور چین زندگی می‌کنند، احتمالا هنوز فکر می‌کنند اپلیکیشن وی‌چت چیزی مشابه اپلیکیشن‌های محبوب مانند واتس‌اپ یا فیسبوک است. وی‌چت حتی برای مدتی بین مردم ایران هم محبوبیت زیادی پیدا کرده بود. در کل برای بسیاری از مردم چین، وی‌چت چیزی فراتر از یک اپلیکیشن محبوب است. به‌عبارتی می‌توان گفت وی‌چت عضو جدانشدنی زندگی روزانه بیش از 1 میلیارد کاربر در کشور چین است.

برای آشنایی بیشتر با وی‌چت و دلایل محبوبیت آن در چین این مطلب را بخوانید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا