متا

رسوایی دیگر برای فیسبوک؛ اطلاعات کاربران در دستان توسعه‌دهندگان

فیسبوک باری دیگر خود را در یک ماجرای پر حرف و حدیث و جنجالی دید. این شرکت به تازگی اعلام و تایید کرد که هزاران شرکت نرم‌افزاری و توسعه‌دهنده به اطلاعات کاربران غیرفعال در این پلتفرم دسترسی داشتند.

بعد از بحران کمبریج آنالیتیکا در سال 2018 و سوءاستفاده از داده‌های میلیون‌های کاربر، فیسبوک به منظور جلوگیری از دسترسی توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان به اطلاعات کاربرانی که بیش از 90 روز وارد حساب کاربری خود نشده‌اند، قوانین سفت و سختی را در پلتفرم خود اعمال کرد.

فیسبوک این امکان را برای کاربران فراهم کرده تا از طریق اکانت فیسبوکی خود به برخی از اپلیکیشن‌های ثالث وارد شده و از آن‌ها استفاده کنند، اما طبق گزارشی که اخیرا منتشر شده، توسعه‌دهندگان می‌توانستند از طریق اپلیکیشن‌های متصل به اکانت فیسبوکی کاربرانی غیرفعال در 3 ماه گذشته به اطلاعات آن‌ها دسترسی داشته باشند.

اگرچه فیسبوک از رفع این مشکل امنیتی خبر داده اما هنوز به طور دقیق اعلام نکرده که این نقص از چه زمانی وجود داشته و اطلاعات چه تعداد کاربر در دسترس توسعه‌دهندگان بوده است. با این حال، فیسبوک گفت که حدود 5000 توسعه‌دهنده و برنامه‌نویس در طی چند ماه اخیر، به این اطلاعات دسترسی داشتند.

همچنین، فیسبوک اعلام کرد که اطلاعاتی که پیشتر کاربر اجازه دسترسی به آن‌ها را برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده بود، در دسترس توسعه‌دهندگان و شرکای نرم‌افزاری این شرکت قرار بوده است. فیسبوک در این رابطه گفت: ما تنها یک روز بعد از آنکه متوجه به نقص امنیتی شدیم، آن را برطرف کردیم. با این حال، به تحقیقات خود در این زمینه ادامه داده و شفافیت در خصوص این مسائل را در اولویت خود قرار می‌دهیم.

فیسبوک در این روزها، در کانون توجهات قرار گرفته چرا که اخیرا و به دلیل عدم اتخاذ تدابیری جهت محدود کردن توییت‌های دونالد ترامپ، توسط بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک دنیا تحریم شده و میزان تبلیغات در این پلتفرم به کمترین حد خود رسیده است. در پی بروز این اتفاقات، مارک زاکربرگ مدیرعامل این شرکت حدود 7 میلیارد دلار از سرمایه شخصی خود را از دست داد.

منبع
9to5mac

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا