تکنولوژی

رباتی که با تماشای ویدیو، نحوه بخیه زدن را یاد می گیرد

محققان شرکت اینتل با همکاری دانشگاه کالیفرنیا موفق به ساخت رباتی شده‌اند که می‌تواند عمل بخیه زدن را از طریق تماشای یک ویدیو یاد بگیرد و با دقت بالا انجام دهد.

این سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی که با رهبری دکتر آجای تانوانی طراحی شده، با نام Motion2Vec شناخته می‌شود، به گونه‌ای طراحی شده که بعد از تماشای یک ویدیوی مربوط به بخیه زدن قسمتی از بدن بیمار توسط یک پزشک، تمامی‌فرآیندها از قبیل وارد کردن سوزن و خارج کردن آن و همچنین نحوه حرکات دست پزشک را الگوبرداری کرده و در نهایت، این عمل را به بهترین شکل و با دقت بسیار بالا انجام می‌دهد.

تانوانی در این رابطه می‌گوید: اطلاعات زیادی در در دل ویدیوها وجود دارد که از آن‌ها می‌وان برای یاد دادن به ربات‌ها و دستگاه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی بهره برد. وی معتقد است که تصاویر و ویدیوها، اطلاعات ارزشمندتری را به نسبت کلمات دارند و این شیوه اثربخشی و نتیجه بهتری را در زمینه تعلیم ربات‌ها به دنبال خواهد داشت.

کن گلدربرگ که ایده استفاده از ویدیو را برای این ربات پیشنهاد داد، عنوان کرد: در هر دقیقه بیش از 500 ساعت ویدیو در یوتیوب منتشر می‌شود و این می‌تواند منبع بزرگی از اطلاعات برای ما باشد. اگرچه معنا و مفهوم این ویدیوها برای ما انسان‌ها قابل درک است اما برای ربات‌های فعلی، چنین امکانی وجود دارد و ویدیوها را به صورت مجموعه‌ای از پیکسل‌ها مشاهده می‌کنند. بنابراین، هدف ما این است که درک معنا و مفهوم این پیکسل‌ها را برای ربات‌ها فراهم کنیم.

تیم تحقیقاتی مذکور برای دستیابی به این هدف، ساختار و شبکه‌ای را برای تعلیم هوش مصنوعی این ربات ایجاد کردند که می‌تواند از دل ویدیوها، حجم زیادی از اطلاعات را استخراج کند. برای تعلیم این ربات جدید نیز از 78 ویدیو استفاده شد.

البته هنوز راه زیادی پیش روی این ربات‌ها باقی مانده تا بتوانند فرآیند بخیه زدن را از روی دوش پزشکان بردارند. با این حال، کاربردهای مختلفی برای این هوش مصنوعی عنوان شده که می‌توانند نقش پررنگی را در اتاق‌های جراحی ایفا کنند.

منبع
Engadget

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا