شبکه‌های اجتماعیمتا

چگونه پست های قدیمی ‌خود را در شبکه های اجتماعی پاک کنیم؟

همانطور که پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی به تدریج تغییرات زیادی را به خود می‌بینند و به ابزارهایی با قابلیت‌هایی به‌روز تبدیل می‌شوند، انسان‌ها نیز در گذر زمان، دستخوش تغییرات زیادی می‌شوند.

این تغییر ممکن است علاوه بر ظاهر، بر شخصیت و به طور کل باطن فرد نیز تاثیر بگذارد و او را به فردی کاملا متفاوت تبدیل کند. اما در این روزها شبکه‌های اجتماعی مختلف، به اجزایی جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان‌ها تبدیل شده‌اند و افراد تمایل زیادی به اشتراک لحظه‌های خود در شبکه‌های اجتماعی و در میان گذاشتن این اتفاقات، با دوستان و نزدیکان خود را دارند. از این رو، بسیاری از خاطرات و پست‌هایی که کاربر از خود در سال‌های پیش منتشر شده، باقی می‌ماند و برای همگان قابل رویت است.

اما موقعیت‌هایی هم پیش می‌آید که کاربر دیگر تمایلی ندارد تا سایرین، از گذشته وی با خبر شوند و اثری از مطالب و محتواهایی از وی که در طی چند سال یا حتی چند ماه اخیر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، باقی بماند. در این مطلب، به شیوه‌های حذف پست‌های قدیمی‌در سه شبکه اجتماعی پرطرفدار فیسبوک، توییتر و اینستاگرام اشاره خواهیم کرد.

فیسبوک

خوشبختانه فیسبوک، ابزارهای مدیریتی نسبتا متنوعی را برای کمک به کاربر به منظور حذف پست‌ها، تصاویر و فید قدیمی‌خود ارائه داده است. برای این کار، در اپلیکیشن فیسبوک در اندروید و آی او اس، کاربران می‌بایست روی آواتار خود ضربه بزنند و علامت سه نقطه و بعد از آن Activity Log را انتخاب کنند.

سپس در صفحه جدید، روی Manage Activity و بعد از آن Your Posts با انگشت خود لمس کنند. در اینجا، تمامی‌پست‌های که تاکنون ارسال شده، قابل مشاهده خواهند بود. همچنین می‌توان از گزینه Filters نیز برای اعمال محدودیت‌ها در نمایش پست‌ها نیز بهره برد.

در این مرحله، باید پست‌هایی را که قصد مدیریت آن را دارید، علامت بزنید. سپس دو گزینه پیش رو خواهید داشت؛ Archive، که پست‌هایتان را از دید سایر کاربران پنهان می‌کند و Recycle Bin که پست‌ها را حذف می‌کند. اما کاربران می‌توانند تا 30 روز نسبت به بازگرداندن این پست‌ها اقدام کنند. اما اگر تمایل دارید تا قبل از 30 روز، آن پست یا پست‌ها را برای همیشه حذف کنید، می‌توانید روی Recycle Bin ضربه بزنید و بعد از انتخاب پست، روی آیکون سطل زباله تپ کنید.

در مرورگر وب نیز، وارد پروفایل خود شوید و روی Manage Posts کلیک کنید. بعد از پیدا کردن و انتخاب پست‌های مدنظر، روی Next و بعد از آن Delete Posts کلیک کنید.

چگونه پست‌های قدیمی ‌خود را در شبکه های اجتماعی پاک کنیم؟

روش دیگری نیز وجود دارد که از طریق آن می‌تواند از طریق وب یا اپلیکیشن، هر کدام از پست‌هایتان را با تپ کردن روی علامت سه نقطه تعبیه شده در کنار پست و انتخاب گزینه Delete پاک کنید. توجه داشته باشد که در این روش، پست‌های حذف شده به سطل آشغال منتقل نمی‌شوند و فورا برای همیشه حذف خواهند شد.

از طرفی دیگر، فیسبوک در مقایسه با توییتر و اینستاگرام، امکانات بیشتری را برای کنترل و مدیریت پست‌ها در اختیارتان می‌گذارد. برای مثال، این امکان را فراهم کرده تا پست‌ها، تنها برای برخی افراد خاص قابل نمایش باشند و از دید سایرین پنهان بمانند. برای این کار باید روی علامت سه نقطه کنار پست ضربه بزنید و سپس گزینه Edit Audienceیا Edit Privacy را انتخاب کرد.

ناگفته نماند که چندین برنامه ساخت سایر شرکت‌ها نیز قادر به حذف پست‌های قدیمی‌فیسبوک هستند که از جمله بهترین آن‌ها می‌توان به افزونه مروگر کروم به نام Social Book Post Manager و اپلیکیشن Jumbo که در دو نسخه اندروید و آی او اس عرضه شده، اشاره کرد.

توییتر

اگرچه توییتر هنوز در این زمینه کمی‌از رقبای خود عقب است و تاکنون نتوانسته امکان حذف گروهی پست‌ها فراهم کند، اما می‌توان فرآیند حذف پست را برای هر یک از پست‌ها به صورت جداگانه انجام داد. برای این کار باید ابتدا وارد بخش پروفایل خود شوید و سپس روی علامت پیکان رو به پایین کلیک و سپس گزینه Delete را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که بعد از حذف هر توییت، دیگر راهی برای بازیابی آن وجود نخواهد داشت. اگر از کاربران اپلیکیشن اندروید یا آی او اس توییتر هستید و می‌خواهید پست‌هایتان را حذف کنید، تفاوتی در این فرآیند وجود ندارد و می‌بایست همان مراحل را دنبال کنید.

چگونه پست‌های قدیمی ‌خود را در شبکه های اجتماعی پاک کنیم؟

با این حال، اپلیکیشن‌های شخص ثالث بیشتری برای توییتر در این زمینه وجود دارد که همانند فیسبوک، اپلیکیشن Jumbo می‌تواند راهگشا باشد. بعد از نصب و یکسان‌‎سازی با حساب کاربری توییتر خود، می‌توانید توییت‌ها قبل از یک روز، یک هفته، یک ماه یا سه ماه را حذف کنید.

روش دیگر، از طریق وب‌سایت TweetDelete است که به دلیل سهولت در استفاده، از محبوبیت بالایی برخوردار است. در اینجا نیز بعد از نصب و همگام‌سازی با اکانت خود در توییتر، می‌توانید توییت‌های متعلق به یک هفته، دو هفته، یک ماه، دو ماه، سه ماه، شش ماه و یک سال را حذف کنید. همچنین امکان حذف توییت‌های حاوی کلماتی مشخص نیز در این روش برای کاربران فراهم شده است. به اعتقاد بسیاری از افراد، TweetDelete یکی از بهترین‌هاست. با این حال، TweetDeleter نیز که ابزاری مبتنی بر وب است، می‌تواند در این زمینه کمک کند.

اینستاگرام

اینستاگرام قابلیت استوری کردن پست‌ها را برای کاربران خود فراهم کرده که بعد از گذشت 24 ساعت، به صورت خودکار حذف می‌شوند. اما برای حذف دائمی‌تصاویر و ویدیوها از حساب کاربری خود، ابتدا باید وارد پروفایل خود شده و بعد از انتخاب پست و زدن علامت سه نقطه، گزینه Delete را برای حذف پست مدنظر انتخاب کنید.

ناگفته نماند که امکان آرشیو کردن پست‌ها نیز از طریق انتخاب گزینه Archive در اختیار کاربران قرار داده شده که با انتخاب آن، تصاویر و ویدیوها در پروفایل مخفی می‌شوند اما شخص صاحب اکانت می‌تواند آن‌ها را مشاهده کند.  هنوز اپلیکیشن شخص ثالث مطمئنی که امکان حذف گروهی پست‌ها را ارائه دهد، عرضه نشده است.

چگونه پست‌های قدیمی ‌خود را در شبکه های اجتماعی پاک کنیم؟

منبع
Wired

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا