شبکه‌های اجتماعیمتا

چگونه دسترسی اینستاگرام به اطلاعات خود را محدود کنیم؟

اینستاگرام یک منبع بزرگ درآمدزایی برای شرکت مادر خود یعنی فیسبوک است. اگرچه این شرکت اطلاعاتی را در خصوص میزان درآمدهایی که از طریق اپلیکیشن اینستاگرام بدست می‌آورد، ارائه نمی‌دهد اما در گزارش‌های برخی منابع خبری آمده که این اپلیکیشن در سال 2019، درآمدی بالغ بر 20 میلیارد دلار را از طریق تبلیغات برای فیسبوک به ارمغان آورد.

این میزان درآمد برابر با عملکرد فیسبوک در یک سه ماهه است؛ یا به عبارتی دیگر، بیشتر از مجموع درآمدی است که یوتیوب برای شرکت آلفابت بدست می‌آورد. در دل این موفقیت مالی اینستاگرام، دو چیز نهفته است: نخست تبلیغات که اکنون در بخش استوری آن به وفور دیده می‌شود و دیگری، اطلاعات کاربران که در نمایش تبلیغات نقش مهمی‌را ایفا می‌کند.

بعد از آنکه اینستاگرام با شبکه اجتماعی فیسبوک یکپارچه شد، از اطلاعات شخصی کاربران برای نمایش تبلیغاتی که می‌تواند آن‌ها را به کلیک کردن ترغیب کند، بهره می‌گیرد. این اطلاعات از طریق استفاده کاربر از فیسبوک و اینستاگرام، گوشی و همچنین وب‌گردی‌های وی گردآوری می‌شود.

می‌توان این چنین گفت که هرآنچه را که از لحظه ورود به اینستاگرام، در این اپلیکیشن انجام داده‌‌اید، ردیابی و ثبت شده است، کاری که تقریبا تمامی‌ارائه‌دهندگان خدمات آنلاین انجام می‌دهند و اطلاعات کاربران خود را گردآوری می‌کنند.

به طور دقیق‌تر می‌توان گفت که هر گونه رفتار کاربر در اینستاگرام و مشاهده پست‌های مختلف، عادت‌های وی را برای اینستاگرام فاش می‌کند و از آن برای نمایش محتواهای تبلیغاتی کمک می‌گیرد. فراموش نکنید این اطلاعات صرفا برای نمایش تبلیغات مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و کاربردهای دیگری نیز در زمینه‌های مختلف برای آن پیش‌بینی شده است.

حال شاید تمایلی نداشته باشید که این اطلاعات را دو دستی تقدیم اینستاگرام کنید. جدای از حذف اپلیکیشن، روش‌های دیگری نیز برای پاک کردن اطلاعات کاربران و همچنین محدود کردن دسترسی به این اطلاعات اینستاگرام وجود دارد.

نحوه حذف بخشی از اطلاعات از اینستاگرام

برای مشاهده اطلاعاتی که این اپلیکیشن از شما در اختیار دارید، می‌توانید به صفحه تنظیمات رفته و سپس گزینه امنیت (Security) را انتخاب کنید. در این قسمت، با انتخاب گزینه Access Data، شما به تمامی‌اطلاعات مربوط به تغییرات رمز عبور، آدرس ایمیل یا شماره تلفن مرتبط با حساب کاربری و همچنین نحوه استفاده از این اپلیکیشن دسترسی خواهید داشت.

در مجموع، 25 دسته‌بندی از اطلاعات کاربران در این قسمت فهرست شده است که با انتخاب View All به راحتی قابل رویت‌اند. البته کار زیادی را نمی‌توان با این اطلاعات انجام داد و صرفا قابل مشاهده هستند.

همچنین، این امکان برای کاربران فراهم شده تا از طریق منوی Security و سپس انتخاب گزینه Search History، تمامی‌تاریخچه جست‌وجوهای خود را پاک کنید. با این حال، اینستاگرام در این خصوص می‌گوید که با حذف تاریخچه جست‌وجو، این اطلاعات به صورت موقت حذف خواهد شد و سرچ‌های حذف شده بعد از انتخاب توسط کاربر، باری دیگر به نمایش درمی‌آیند.

از سویی دیگر، کاربران می‌توانند مخاطبانی را که از طریق گوشی خود به اینستاگرام اضافه کرده‌اند، حذف کنند که این اطلاعات شامل شماره تماس و نام آن‌ها می‌شود. آپلود مخاطبان علاوه بر آنکه به اینستگرام این امکان را می‌دهد تا افراد جدیدی را برای فالو کردن و دوستی به شما پیشنهاد دهد، بلکه به درک بیشتر این اپلیکیشن از فعالیت‌های اجتماعی کاربر نیز منجر خواهد شد. شما می‌توانید با مراجعه به این صفحه، مخاطبان آپلودشده خود را مشاهده یا در صورت تمایل، آن‌ها را حذف کنید.

کاربران همچنین می‌توانند با انتخاب گزینه Download Data اطلاعاتی از قبیل تصاویر، کامنت‌ها، جزییات پروفایل و غیره را با وارد کردن آدرس ایمیل خود دانلود کنند.

مدیریت اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی در اینستاگرام

قابلیت‌های گردآوری اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی کاربران اینستاگرام، به صورت پیشفرض در این اپلیکیشن غیرفعال است. بنابراین، اطلاعات لوکیشن افراد تنها در صورتی که کاربر آن را فعال کند، گردآوری می‌شود.

برای مشاهده این قابلیت و اطمینان از اینکه ویژگی مذکور، فعال نیست می‌بایست به بخش تنظیمات گوشی خود مراجعه کنید. در گوشی‌های اندرویدی، باید به بخش اپلیکیشن‌ها رفته و اینستاگرام را انتخاب کنید. در اینجا می‌توانید دسترسی اینستاگرام به بخش‌های مختلف دستگاه خود از قبیل دوربین، حافظه، مخاطبان و غیره را مشاهده و بررسی کنید.

برای کاربران گوشی‌های آیفون نیز، تقریبا همین مراحل را باید دنبال کرد. بعد از ورود به بخش تنظیمات، کاربر می‌بایست گزینه Privacy و بعد از آن Location Services را انتخاب و اپلیکیشن اینستاگرام را پیدا کند. در اینجا می‌تواند مشخص کند که ردیابی موقعیت مکانی کاربر در چه زمانی فعال باشد یا غیرفعال شود.

کنترل نمایش تبلیغات در اینستاگرام

فیسبوک توانسته از طریق تبلیغات در اینستاگرام، درآمد هنگفتی را بدست آورد. در واقع، این محتواهای تبلیغاتی بر اساس اطلاعاتی که کاربر از طریق فیسبوک و اینستاگرام از خود بر جای می‌گذارد، به نمایش درمی‌آیند. همچنین، ردپای کاربر در وب سایت‌ها و سایر سرویس‌ها نیز توسط این شرکت برای نمایش تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای مثال، فیسبوک پیکسل، کدی است که تقریبا در تمامی‌وب‌سایت‌ها وجود دارد و اطلاعات بازدید کاربران را ذخیره می‌کند. به عبارتی دیگر، هرآنچه کاربر در فضای آنلاین دنبال می‌کند، توسط پیکسل ثبت شده و به بخشی که با انتخاب محتوای تبلیغاتی برای نمایش در ارتباط است، ارسال می‌کند.

در اینستاگرام، می‌توان با مراجعه به بخش تنظیمات و سپس انتخاب گزینه Ads و بعد از آن Ad Activity، اطلاعاتی از محتواهای تبلیغاتی را که برای کاربر به نمایش درآمده، مشاهده کرد. اگر از محتوایی خوشتان نیامد، می‌توانید با زدن علامت سه نقطه‌ای که در قسمت کناری پست تعبیه شده، گزینه Hide را انتخاب کرد. همچنین امکان گزارش عدم رعایت قوانین توسط این تبلیغات به اینستاگرام نیز فراهم شده است.

اما برای آنکه این کار به شیوه موثرتری انجام شود، می‌بایست از طریق فیسبوک اقدام کرد و تنظیمات آن را تغییر داد. صفحه مربوط به تبلیغات در فیسبوک، انبوهی از اطلاعات را در خود جای داده و می‌توان به اطلاعات مفیدی در این زمینه دست یافت. در اینجا می‌توانید با اعمال برخی تغییرات در بخش تنظیمات، نمایش محتواهای تبلیغاتی را محدود کنید.

همچنین می‌توان با مراجعه به بخش Your Information، محدودیت‌هایی بیشتری را در نمایش محتواهای تبلیغاتی اعمال کرد. در قسمت Ad Setting نیز می‌توانید مانع از نمایش تبلیغات توسط اپلیکیشن‌های تحت مالکیت فیسبوک بر اساس اطلاعاتی که این شرکت از طریق سایر وب‌سایت‌ها گردآوری کرده، شوید. توجه داشته باشید که برای آنکه این تغییرات در تنظیمات فیسبوک در اینستاگرام نیز اعمال شود، باید اکانت‌ها کاربر در هر دو شبکه اجتماعی با یکدیگر در ارتباط باشد.

حذف اینستاگرام

اگر به هر دلیلی از اینستاگرام خسته شده‌اید، می‌توانید از طریق اپلیکیشن نسبت به حذف اکانت خود اقدام کنید. همچنین می‌توانید با مراجعه به این وب‌سایت نیز اکانت را حذف کنید. با این کار دیگر پروفایل، تصاویر، ویدیوها، کامنت‌ها، لایک‌ها و فالوورها به طور دائم حذف خواهند شد. البته به گفته اینستاگرام، کاربران می‌توانند در صورت تمایل، به طور موقت نیز اکانت خود را غیرفعال کنند.

 

 

منبع
Wired

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا