تکنولوژیخودروخودرو الکتریکی

باتری‌های جدید و مقرون به صرفه تسلا در راهند

چند وقتی است که تسلا با همکاری شرکت چینی Contemporary Amperex Technology، در حال کار روی فناوری باتری جدیدی با قابلیت پیمایش یک میلیون مایل (تقریبا یک میلیون و 600 هزار کیلومتر) است که قرار است سال آینده در نسل جدید خودروها مورد استفاده قرار گیرد.

طبق اطلاعاتی که در این زمینه منتشر شده، ساخت باتری مذکور بسیار مقرون به‌صرفه بوده و فرآیند تولید آن به نسبت باتری‌های معمولی، از پیچیدگی کمتری برخوردار خواهد بود. از این رو، با کم شدن هزینه تولید باتری، شاهد ورود خودروهای الکتریکی به بازار خواهیم بود که قیمت آن‌ها با قیمت خودروهای بنزینی موجود برابری خواهد کرد.

از آنجایی که تسلا بخش زیادی از بازار خودروهای الکتریکی جهان را در دست دارد، فناوری باتری مذکور می‌تواند کمک زیادی به تداوم پیشگامی‌ این شرکت در این بازار نوظهور کند و آن را سال‌ها از رقبای خود جلو بیندازد.

از جمله مشخصات بارز این باتری‌ها، قابلیت ذخیره‌سازی انرژی بیشتر، طول عمر بالاتر و پیشمایش بالاتر خواهد بود و از همه مهم‌تر، در ساخت آن از کبالت استفاده نخواهد شد که این مساله نه تنها قیمت تولید را به طور قابل‌ توجهی کاهش می‌دهد، بلکه بدلیل عدم استخراج این ماده معدنی از زمین، تهدیدی نیز برای محیط زیست محسوب نمی‌شود.

حتی اگر تسلا و این شرکت چینی نتوانند استفاده از کبالت را کنار بگذارند و از این ماده در باتری‌های خود استفاده کنند، بازهم چند قدم از رقبای خود جلوتر خواهند بود. چراکه ساخت باتری‌هایی را در دستور کار دارند که حداکثر 20 درصد از کبالت در آن‌ها استفاده شده است؛ این در حالی است که بیش از 50 درصد از مواد تشکیل‌دهنده باتری‌های رایج را کبالت تشکیل می‌دهد.

تسلا این روزها در حال آماده‌سازی مقدمات آغاز به‌ کار کارخانه جدید ترافکتوری خود است که تقریبا 30 برابر بزرگ‌تر از کارخانه گیگافکتوری این شرکت محسوب می‌شود. این کارخانه بزرگ قرار است در چین افتتاح شود و با راه‌اندازی آن، شاهد افزایش تولید محسوس تولید باتری و همچنین خودروهای مجهز به آن خواهیم بود که در نتیجه، کاهش قیمت خودروهای الکتریکی را در بازار به دنبال خواهد داشت.

منبع
Drivetribe

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا