علمی

آیا بزرگترین کوه یخی جهان به مرگ خود نزدیک شده است؟

بزرگترین کوه یخی جهان در حال کوچک‌تر شدن است. قطعه عظیم یخی با عنوان A-68 که مساحت آن به چیزی حدود 5099 کیلومتر مربع می‌رسد، به مرگ خود نزدیک‌تر می‌شود.

این کوه یخ بعد از آنکه در سال 2017 از جنوبگان جدا شد، به عنوان بزرگترین قطعه یخی شناور در جهان لقب گرفته است. اما به تازگی، یک تکه به مساحت 173 کیلومتر مربع از این کوه عظیم یخی جدا شده است. هم‌اکنون این کوه یخ در حال حرکت به سمت شمال از شبه جزیره جنوبگان است و در امتداد جریانی حرکت می‌کند که احتمالا به آب‌های اقیانوس آتلانتیک جنوبی خواهد رسید. این مسئله باعث شده این سوال مطرح شود که آیا بزرگترین کوه یخی جهان در حال ذوب و نزدیک شدن به مرگ است؟

آدریان لاکمن، از محققان دانشگاه سوانسی که فعالیت‌های کوه یخی A-68 را رصد می‌کرده، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که اتفاق اخیر یعنی جدا شدن قطعه‌ای از این کوه یخی می‌تواند نقطه شروعی باشد بر پایان عمر قطعه یخ شناور.وی گفت: واقعا برای تعجب‌آور بود که چگونه ممکن است چیزی به این نازکی و شکنندگی در آب‌های آزاد، تا به اندازه دوام بیاورد؟ احتمال می‌دهم که شکسته شدن نهایی این کوه یخ در حال آغاز شدن است، اما قطعا تکه‌های جدا شده تا سال‌ها با ما خواهند بود.

شواهد مربوط به جدا شدن قطعه‌ای از این کوه یخی توسط ماهواره Sentiel-1 اتحادیه اروپا ثبت شد. محققان هنوز به طور دقیق اعلام نکرده‌اند که این کوه عظیم یخی تا چند وقت دیگر می‌تواند همچنان شکل فعلی خود را حفظ و در برابر شکسته شدن مقاومت کند، اما به نظر شمارش معکوس برای این اتفاق به صدا درآمده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا