گوناگون

آب شدن 20 درصد یخ‌های قطب جنوب در 9 روز

تصاویر جدید از ناسا نشان می‌دهد یک موج جدید گرما که تقریبا 9 روز به طول انجامید، منجر به آب شدن تقریبا یک چهارم پوشش برفی قطب جنوب شده است؛ موضوعی که می‌تواند نشان از یک بحران بزرگ باشد.

تصاویر منتشر شده، وضعیت جزیره Eagle در شمال شرقی قطب جنوب را در حین شروع و بعد از آغاز این موج گرما نشان می‌دهد. در پایان این 9 روز گرم، بخش زیادی از زمین در قسمت پایینی قله یخ قابل مشاهده بود و استخرهایی ناشی از آب حاصل از ذوب یخ بوجود آمد.

طبق گزارش ناسا در اوایل ماه جاری میلادی، قطب جنوب، گرم‌ترین روز خود را تجربه کرد به نحوی که دما در این منطقه به 64.9 درجه فارنهایت رسید. لس آنجلس آمریکا نیز در چنین روزی، همین میزان گرما را تجربه کرد.

تنها ظرف یک هفته، حدود 10 سانتیمتر از یخ‌های نوک قله جزیره Eagle آب شدند که تقریبا 20 درصد از برف‌های فصلی جمع‌شده در این منطقه به حساب می‌آید. مائوری پلتو، از محققان حوزه زمین‌شناسی در این باره عنوان می‌کند: تاکنون آب شدن برف با این سرعت را در قطب جنوب ندیدم. شما اغلب این نوع از آب شدن برف را در آلاسکا و یا گرینلند می‌بینید، نه در قطب جنوب.

خاویر فتویس، از محققان این حوزه معتقد است که این گرما و ذوب شدن برف‌ها، منجر به افزایش سطح آب دریا در فصل تابستان خواهد شد.

همانطور که مائوری پلتو اشاره کرد، اتفاقاتی از این دست به ندرت در قطب جنوب رخ می‌دهند که حتی مشاهده آن در فصل تابستان هم بعید است چراکه این منطقه، یکی از سردترین مناطق روی کره زمین به حساب می‌آید.

وی معتقد است که این موج گرما از افزایش دمای کره زمین نشات گرفته که البته نمونه آن را در این منطقه در قرن 21 شاهد نبودیم. درواقع، این نوع از اتفاق هوایی در حال عادی شدن است چراکه دمای زمین در حال افزایش است.

آب شدن 20 درصد یخ‌های قطب جنوب در 9 روز

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا