ویروس کرونا

مقایسه کرونا با دیگر بیماری‌های مرگبار ممنوع

خلاص شدن از دست این ویروس شاید سال‌ها زمان ببرد

کرونا ویروس، اختلافات فاحشی با دیگر بیماری‌های ترسناک عصر جدید دارد.

به عنوان مثال، بیماری سارس که در سال 2003 شیوع پیدا کرد( که آن هم نوعی از ویروس کرونا محسوب می‌شود)، بیماری آنفولانزای H1N1 سال 2009 یا بیماری HIV که همچنان در بین مردم شیوع دارد. این بیماری‌ها به چند دلیل، با بیماری جدید کوئید 19 قابل مقایسه نیستند.

بیماری کووید 19، نسخه‌ای بی بدیل و جدید از سری ویروس‌های کروناست که بسیاری از مشخصه‌ها یا راهکارهای مقابله با آن، برای متخصصان حوزه پزشکی ناشناخته است.

ابتدای شیوع بیماری کووید 19، متخصصان و دانشمندان گمان می‌کردند که این بیماری نیز مشابه دیگر بیماری‌های هم خانواده خود بوده و راهکار مقابله با آن نیز مشابه اپیدمی‌های قبلی است.

دکتر وینس سیلنزیو، پروفسور دانشگاه Piscataway نیوجرسی، معتقد است که مقایسه بیماری کووید 19 با دیگر بیماری‌های مشابه، مانند مقایسه سیب و پرتقال است و این بیماری‌ها ماهیت‌های بسیار مختلفی دارند.

در حال حاضر هیچ راهکار درمانی تایید شده ضد ویروس کرونا، کشف و تولید نشده است. در حالیکه برای بیماری مانند آنفولانزا، داروهای تایید شده‌ای در بازار وجود دارد و همینطور برای مقابله با HIV نیز داروهایی تولید شده که بیماران می‌توانند با خیال راحت استفاده کنند. از طرف دیگر، بیماری مشابه کووید 19، یعنی بیماری سارس که در سال 2003 کلا جان 774 نفر را گرفت، به خوبی توسط دانشمندان و محققان کنترل شد.

اما با گذشت چندین ماه از شروع پاندمی کووید19، این بیماری سمج همچنان تحت کنترل قرار نگرفته و همچنان روزانه قربانی‌های زیادی می‌گیرد.

این ویروس حالا همه جا هست به گونه‌ای که پاکسازی کامل و از بین بردن دائمی آن شاید سال‌ها زمان ببرد. دکتر سیلنزو می‌گوید:« این بیماری به سرعت منتشر شد و افراد زیادی را مبتلا کرد و به روی افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند و همچنین بالای 65 سال، تاثیر مهلک‌تری می‌گذراد.»

بر خلاف سارس یا اِبولا که تقریبا تمام افرادی که ناقل آنها بود را از پا می‌انداخت، کووید 19 ممکن است در برخی از افراد ناقل هیچ علامتی ندهد و تنها توسط آنها، بیشتر گسترش یابد. افراد ناقلی که هیچ گونه علامتی از ابتلا به بیماری نشان نمی‌دهند، خطرناک‌ترین ناقلان این بیماری هستند.

از همه بدتر اینکه، هیچ واکسنی برای این ویروس جدید کشف نشده و حداقل طی 18 ماه آینده نیز خبری از این واکسن نخواهد بود.

کویید 19 تا به امروز-سوم اردیبهشت- جان بیش از 179 هزار نفر را گرفته و این آمار همچنان رو به افزایش است.

مارک کامرون یک ایمیونولوژیست دانشگاه Case Western Reserve است که در مهار اپیدمی بیماری سارس همکاری داشت. وی می‌گوید:« بسیار خطرناک است که کووید 19 را با بیماری‌های مشابه قبلی مقایسه کنیم و سعی کنیم که تجربه‌های قبلی مهار بیماری را برای این نسخه جدید از ویروس کرونا نیز استفاده کنیم.»

عوامل بیماری‌زای اپیدمی‌هایی مانند سارس، اچ‌آی‌وی یا آنفولانزای H1N1 سال 2009، به خوبی شناخته شده و درباره آنها تحقیقات صورت گرفته اما کووید 19 ناشناخته، تا کنون تاثیرات مخربی به جا گذاشته که تقریبا همه را شکه کرده است.

هنوز مشخص نیست که چرا این ویروس برخی از افراد را تا سر حد مرگ می‌برد  و در برخی حتی یک علامت نیز از خود بروز نمی‌دهد. به همین دلیل، هنوز نمی‌توان به طور صد درصدی اعلام کرد که چند نفر در دنیا به این بیماری مبتلا شده‌اند. به علاوه ایمن ماندن افراد بدون علامت در آینده نیز همچنان محل بحث است.

هنوز مشخص نیست که چرا این ویروس برخی از افراد را تا سر حد مرگ می‌برد  و در برخی حتی یک علامت نیز از خود بروز نمی‌دهد.

 

کرونا ویروس کنونی در دنیا، به هیچ عنوان تحت کنترل نیست و تنها گزینه‌ای که برای مهاراین بیماری اعلام شده، رعایت فاصله اجتماعی است. برخی از کشورها اقدامات مربوط به فاصله گیری اجتماعی را به طور جد دنبال می‌کنند و قوانین سخت گیرانه‌ای در این رابطه اعمال کرده‌اند زیرا در حال حاضر این عامل، تنها سلاح مبارزه با بیماری مهلک و جدید محسوب می‌شود.

برایان لابوس، پرفسور دانشگاه نوادا می‌گوید:« فاصله گیری اجتماعی یکی از بهترین ابزارهای مبارزه با پاندمی جدید است. این بیماری نه واکسنی دارد نه راه درمانی و فاصله گیری اجتماعی تنها گزینه‌ایست که داریم.»

آقای کامرون می‌گوید:« آیا اقداماتی که ما در حال حاضر برای کنترل کردن بیماری کووید 19 انجام می‌دهیم، موثر و کافی است؟ الان نمی‌شود در این مورد نظر قطعی داد. اما گسترش سریع بیماری و احتمال ابتلای تک تک افراد دنیا، بدون در دست داشتن هیچ واکسن و یا هیچ راهکار درمانی، می‌تواند فاجعه بار شود.»

آنچه که واضح است این است که کووید 19 با بیماری‌هایی مانند سارس و دیگر آنفولانزاها متفاوت است و به این سادگی‌ها تحت کنترل در نمی‌آید. ویروس شناسان، ایمیونولوژیست‌ها و دیگر متخصصان حوزه بهداشت و سلامت، حالا وظیفه مهم و تاریخی پیش رو دارند، یعنی پیدا کردن راهکاری جدید برای مهار این پاندمی وحشی.

منبع: mashable

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا